Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: klimat organizacyjny, przedsiębiorstwo, zachowania pracowników, zarządzanie zasobami ludzkimi
Strony: 37-44
Język publikacji: Polski
Klimat organizacyjny w przedsiębiorstwie w opinii młodych pracowników
Abstrakt
Celem artykułu jest udzielenie odpowiedzi na pytania: jak młodzi pracownicy przedsiębiorstw postrzegają klimat organizacyjny (rozumiany jako atmosferę) panujący w ich miejscu pracy oraz jakie czynniki mogłyby go poprawić w przedsiębiorstwach, w których są zatrudnieni. Aby je zrealizować, przeprowadzono badania empiryczne, którymi objęto grupę respondentów zatrudnionych w przedsiębiorstwach w województwie lubuskim.
W oparciu o przegląd literatury w artykule ukazano różne ujęcia klimatu organizacyjnego, jego elemety składowe oraz uwarunkowania.
W opracowaniu ukazano, iż zdecydowana większość respondentów postrzega atmosferę w swoim miejscu pracy jako bardzo dobrą lub dobrą. Ponadto przedstawiono czynniki, które mogłyby przyczynić się do jej poprawy. Wśród nich do najważniejszych należą: większe zrozumienie dla potrzeb i oczekiwań pracowników, lepszy podział obowiązków, równomierne obciążenie pracą oraz bardziej sprawiedliwe ocenianie wyników pracy.
Bibliografia
[1] Ashkanasy N.M., Wilderom C.P., Peterson M.F. (2011), Handbook of Organizational Culture and Climate, Sage Publications, Thousand Oaks.
[2] Bahrami M.A., Taheri G.H., Montazer Alalfaraj R., Dehghani Tafti A. (2013), The Relationship between Organizational Climate and Psychological Well-Being of Hospital Employees, „World Journal of Medical Sciences”, Vol. 9, No. 1, pp. 61–67.
[3] Bugdol M. (2010), Satysfakcja pracowników z systemów zarządzania jakością, „Problemy Jakości”, Nr 2, s. 7–10.
[4] Czekaj J., Ziębicki B. (2013), Pozytywna nauka o organizacji na tle ewolucji teorii i koncepcji zarządzania, „Organizacja i Kierowanie”, Nr 3, s. 45–57.
[5] Dessler G. (2017), Human Resources Management, Pearson Education Limited, London.
[6] El-Kassar A.N., Chams N., Karkoulian S. (2011), Organizational Climate and its Effects on the Employees Commitment, „The Business Review”, Vol. 19, No. 1, pp. 127–135.
[7] Fu W., Deshpande S. P. (2014), The Impact of Caring Climate, Job Satisfaction, and Organizational Commitment on Job Performance of Employees in a China’s Insurance Company, „Journal of Business Ethics”, No. 124, pp. 339–349.
[8] Gray R. (2007), A Climate of Success Creating the Right Organizational Climate for High Performance, Butterworth-Heinemann, Oxford.
[9] Grochmal S. (2013), Paradygmat jedności w kontekście zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
[10] Hensel P. (2011), Diagnoza organizacji: pierwszy krok do uzdrowienia firmy, Wyd. Helion, Gliwice.
[11] Kiełtyka L. (2016), Rola menedżera we współczesnych organizacjach, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 4–11.
[12] Klimek J., Klimek S. (2016), Przedsiębiorczość bez tajemnic, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
[13] Lipińska-Grobelny A. (2020), Kultura organizacyjna i klimat organizacyjny, [w:] B. Rożnowski, P. Fortuna (red.), Psychologia biznesu: psychologia w biznesie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 269–282.
[14] Lubrańska A. (2014), Klimat organizacyjny jako wyznacznik emocjonalnych doświadczeń pracowników, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr 1, s. 109–124.
[16] Newman A., Round H., Bhattacharya S., Roy A. (2017), Ethical Climates in Organizations: A Review and Research Agenda, „Business Ethics Quarterly” Vol. 27, No. 4, pp. 475–512.
[18] Nogalski B., Kozłowski A., Czaplicka-Kozłowska J.Z. (2021), Czynniki kształtujące podmiotowość pracownika a osiągnięcie sukcesu zawodowego w optyce pracownika, „Przegląd Organizacji”, Nr 2, s. 26–33.
[19] Öncer A.Z., Yıldız M.L. (2012), The Impact of Ethical Climate on Relationship between Corporate Reputation and Organizational Identification, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 58, No. 12, pp. 714–723.
[20] Randolph A., Blanchard K. (2007), Kluczem jest empowerment, [w:] K. Blanchard i in., Przywództwo wyższego stopnia: Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 57–73.
[21] Rožman M., Štrukelj T. (2021), Organisational Climate Components and Their Impact on Work Engagement of Employees in Medium-sized Organisations, „Economic Research–Ekonomska Istraživanja”, Vol. 34, No. 1, pp. 775–806.
[22] Schneider B., Barbera K.M. (2014), Introduction: The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture, [in:] K. M. Barbera, B. Schneider (eds.), The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture, Oxford University Press, Oxford, New York, pp. 3–20.
[23] Skalik J. (2012), Kulturowe uwarunkowania wzrostu i rozwoju organizacji gospodarczych, [w:] B. Mikuła (red.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu: księga pamiątkowa dla uczczenia Jubileuszu 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej Prof. zw. dra hab. Arkadiusza Potockiego, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 123–130.
[24] Terelak J.F. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., Warszawa.
[26] Wacławik Ł. (2016), Mary Barnett Gilson (1877–1959) – prekursor zarządzania zasobami ludzkimi, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 28–33.
[25] Wudarzewski G. (2013), Wymiary i składniki klimatu organizacyjnego w świetle badań literaturowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu Nr 1, s. 59–78.
Publikacje z rocznika