Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 7
Słowa kluczowe: przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu, reorientacja, Business Model Canvas, pandemia COVID-19
Strony: 3-10
Język publikacji: Polski
Reorientacja struktur modeli biznesu przedsiębiorstw wysokiego wzrostu w czasie pandemii COVID-19
Abstrakt
Zasadniczym celem opracowania jest identyfikacja zmian adaptacyjnych elementów modeli biznesu przedsiębiorstw wysokiego wzrostu w czasie pandemii COVID-19. W rozważaniach teoretycznych skupiono się na identyfikacji przedsiębiorstw wysokiego wzrostu oraz zmianach w architekturze modeli biznesu zgodnej z założeniami koncepcyjnymi Business Model Canvas. Weryfikacja teoretyczna powyższych zagadnień pozwoliła na postawienie pytania badawczego: czy reorientacja w czasie pandemii COVID-19 elementów modeli biznesu pozwoliła badanym podmiotom na utrzymanie statusu przedsiębiorstwa szybkiego wzrostu?
Badania empiryczne przeprowadzone zostały dwukrotnie w 150 przedsiębiorstwach wysokiego wzrostu. Na podstawie wyników uzyskanych w 2019 roku i 2021 roku w czasie trwania pandemii COVID-19, zidentyfikowano strukturę modeli biznesu badanych przedsiębiorstw, zgodną ze schematem Business Model Canvas. Na tej podstawie wskazano, iż podejmowane przez przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu reorientacje elementów modeli biznesu mają na celu utrzymanie swojego statusu. 83,3?danych podmiotów pozostało przedsiębiorstwami wysokiego wzrostu.
Bibliografia
[1.] Amankwah-Amoah J., Khan Z., Wood G., Knight G. (2021), COVID-19 and Digitalization: The Great Acceleration, „Journal of Business Research”, Vol. 136, pp. 602–611.
[2.] Baden-Fuller C., Mangematin V. (2013), Business Models: A Challenging Agenda, „Strategic Organization”, Vol. 11, No 4, pp. 418–427.
[3.] Baden-Fuller Ch., Mangematin V. (2015), Business Models and Modelling Business Models. Advances in Strategic Management 33, Emerald Group Publishing Limited, Bingley.
[4.] Birch D., Medoff J. (1994a), Gazelles, [in:] L.C. Solomon, A.R. Leverson (eds.), Labor Markets, Employment Policy, and Job Creation, CO Westview, Boulder, pp. 159–167.
[5.] Coad A., Daunfeldt S.O., Hölzl W., Johansson D., Nightingale P. (2014), High-growth Firms: Introduction to the Special Section, „Industrial and Corporate Change”, Vol. 23, No. 1, pp. 91–112.
[6.] Coad A., Daunfeldt S.O., Johansson D., Wennberg K. (2014b), Whom do High-growth Firms Hire? „Industrial and Corporate Change, Vol. 23, No. 1, pp. 293–327.
[7.] Connell C.M., Lemyze C., McGill W.L. (2021), The Persistent Link between Growing Talent and Growing the Top Line: Lessons from Fast-growing Firms in the COVID-19 Recession, „Organizational Dynamics”, Vol. 50, No. 4, pp. 100807.
[8.] Daunfeldt S.O., Elert N., Johansson D. (2014), The Economic Contribution of High-growth Firms: Do Policy Implications Depend on the Choice of Growth Indicator? „Journal of Industry, Competition and Trade”, Vol. 14, No. 3, pp. 337–365.
[9.] Davidsson P., Delmar F. (1998), Some Important Observations Concerning Job Creation by Firm Size and Age, Rencontres St. Gall.
[10.] Davidsson P., Henrekson M. (2002), Determinants of the Prevalence of Start-ups and High-growth Firms, „Small Business Economics”, Vol. 19, No. 2, pp. 81–104.
[11.] Delmar F., Davidsson P., Gartner W.B. (2003), Arriving at the High-growth Firm, „Journal of Business Venturing”, Vol. 18, No. 2, pp. 189–216.
[12.] Demil B., Lecocq X. (2010), Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency, „Long Range Planning”, Vol. 43, No. 2–3, pp. 227–246.
[13.] Demir R., Wennberg K., McKelvie A. (2017), The Strategic Management of High-Growth Firms: A Review and Theoretical Conceptualization, „Long Range Planning”, Vol. 50, No. 4, pp. 431–456.
[14.] Diambeidou M.B., François D., Gailly B., Verleysen M., Wertz V. (2008), An Empirical Taxonomy of Start-up Firms’ Growth Trajectories, [in:] A. Fayolle, P. Kyrö (eds.), The Dynamics between Entrepreneurship, Environment and Education, Edward Elgar Publishing, Cornwall, pp. 193–219.
[15.] Dyduch W., Chudziński P., Cyfert S., Zastempowski M. (2021), Dynamic Capabilities, Value Creation and Value Capture: Evidence from SMEs under Covid-19 Lockdown in Poland, „Plos one”, Vol. 16, No. 6, pp. 0252423.
[16.] Goedhuys M., Sleuwaegen L. (2010), High-growth Entrepreneurial Firms in Africa: A Quantile Regression Approach, „Small Business Economics”, Vol. 34, pp. 31–51.
[17.] Grabowska M. (2015), Concepts and Perspectives of Business Model Development, „Przegląd Organizacji”, Nr 12, s, 65–72.
[18.] Grabowska M. (2021), Identyfikacja kierunków zmiany modeli biznesu przedsiębiorstw szybkiego wzrostu w czasie pandemii COVID-19, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Vol. 22, Nr 4, s. 25–38.
[19.] Koski H., Pajarinen M. (2013), The Role of Business Subsidies in Job Creation of Start-ups, Gazelles and Incumbents, „Small Business Economics”, Vol. 41, pp. 195–214.
[20.] Lee N. (2014), What Holds Back High-growth Firms? Evidence from UK SMEs, „Small Business Economics”, Vol. 43, pp. 183–195.
[21.] Li X., Voorneveld M., de Koster R. (2022), Business Transformation in an Age of Turbulence – Lessons Learned from COVID-19, „Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 176, pp. 121452.
[22.] McKelvie A., Wiklund J. (2010), Advancing Firm Growth Research: A Focus on Growth Mode Instead of Growth Rate, „Entrepreneurship Theory and Practice”, Vol. 34, pp. 261–288.
[23.] Morgan M.S., Morrison M.C. (1999), Models as Mediating Instruments, [in:] M.S. Morgan, M.C. Morrison (eds.), Models as Mediators. Ideas in Context Series, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 10–37.
[24.] Murray A., Scuotto V. (2015), The Business Model Canvas, „Symphonya, Emerging Issues in Management”, Vol. 3, pp. 94–109.
[25.] Nightingale P., Coad A. (2014), Muppets and Gazelles: Political and Methodological Biases in Entrepreneurship Research, „Industrial and Corporate Change”, Vol. 23, No. 1, pp. 113–143.
[26.] OECD (2010), High-growth Enterprises: What Governments Can Do to Make a Difference, OECD Studies on SMEs and Entrepreneurship, https://www.oecd.org/publications/high-growth-enterprises-9789264048782-en.htm, access date: 14.01.2022.
[27.] O’Regan N., Ghobadian A., Gallear D. (2006), In Search of the Drivers of High Growth in Manufacturing SMEs, „Technovation”, Vol. 26, pp. 30–41.
[28.] Osterwalder A. (2013), A Better Way to Think About Your Business Model, „Harvard Business Review”, https://hbr.org/2013/05/a-better-way-to-think-about-yo, access date: 09.01.2022.
[29.] Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
[30.] Otola I. (2013), Procesy zarządzania przedsiębiorstwami a konkurencyjność w warunkach zarażonego rynku, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
[31.] Otola I., Grabowska M., Szajt M., (2020), Value Composition for Business Models of High-growth Enterprises, [in:] I. Otola, M. Grabowska (eds.), Business Models. Innovation, Digital Transformation, and Analytics, Taylor and Francis Group, New York, pp. 33–47.
[32.] Pedersen C.L., Ritter T. (2020), Preparing Your Business for a Post – Pandemic World, „Harvard Business Review”, https://hbr.org/2020/04/preparing-your-business-for-a-post-pandemic-world, access date: 07.01.2022.
[33.] Pedersen C.L., Ritter T., Di Benedetto C.A. (2020), Managing through a Crisis: Managerial Implications for Business-to-business Firms, „Industrial Marketing Management”, Vol. 88, pp. 314–322.
[34.] Pereira V., Temouri Y. (2018), Impact of Institutions on Emerging European High-growth firms, „Management Decision”, Vol. 56, No. 1, pp. 175–187.
[35.] Rajković-Borisavljević J., Veličković M. (2019), Canvas Business Model, „Serbian Journal of Engineering Management”, Vol. 1, pp. 53–59.
[36.] Rindova V.P., Yeow A., Martins L.L., Faraj S. (2012), Partnering Portfolios, Value-Creation Logics, and Growth Trajectories: A Comparison of Yahoo and Google (1995 to 2007), „Strategic Entrepreneurship Journal”, Vol. 6, pp. 133–151.
[37.] Saebi T., Lien L., Foss N.J. (2017), What Drives Business Model Adaptation? The Impact of Opportunities, Threats and Strategic Orientation, „Long Range Planning”, Vol. 50, No. 5, pp. 567–581.
[38.] Shafi M., Liu J., Ren W. (2020), Impact of COVID-19 Pandemic on Micro, Small, and Medium-sized Enterprises Operating in Pakistan, „Research in Globalization”, Vol. 2, pp. 100018.
[39.] Słownik Języka Polskiego, PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/wzrost.html, data dostępu: 09.01.2022 r.
[40.] Stähler P. (2002), Geschäftsmodelle in der digitalen Ökonomie: Merkmale, Strategien und Auswirkungen, Reihe: Electronic Commerce, Vol. 7, Köln, Josef Eul Verlag.
[41.] Teece D.J. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, „Long Range Planning”, Vol. 43, No. 2–3, p. 172–194.
Publikacje z rocznika