Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: metaverse, sztuczna inteligencja, dobrostan
Strony: 33-42
Język publikacji: Polski
Pobierz
Jakościowa analiza wpływu metaverse na dobrostan pracowników
Bartosz Wachnik, Aleksandra Kopyto
Abstrakt
Metaverse stanowi kolejną ewolucje technologiczną zmierzającą do stworzenia świata lustrzanego wobec obecnego wzbogaconego o rozszerzoną rzeczywistość. Autorzy artykułu stawiają sobie za cel ocenę wpływu metaverse na dobrostan człowieka. Niniejsze opracowanie wykorzystuje metodę krytycznej analizy literatury, w oparciu o którą przedstawią przegląd definicji metaverse oraz wskazuje główne kierunki wpływu metaverse na dobrostan człowieka. Rezultatem badań będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania człowieka w metaverse oraz wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych czynników wpływu na dobrostan człowieka w ramach zrównoważonego rozwoju.
Bibliografia
1. Abbate S., Centobelli P., Cerchione R., Oropallo E., Riccio E. (2022), A First Bibliometric Literature Review on Metaverse, 2022 IEEE Technology and Engineering Management Conference, IEEE, Izmir, pp. 254–260. 2. Agbese M. et al. (2021), Governance of Ethical and Trustworthy Al Systems: Research Gaps in the ECCOLA Method, 2021 IEEE 29th International Requirements Engineering Conference Workshops (REW), Notre Dame, IN, USA pp. 224-229 3. Agryle M. (2004), The Psychology of Happiness, Routledge. 4. Babu A.M.U., Mohan P. (2022), Impact of the Metaverse on the Digital Future: People’s Perspective, „2022 7th International Conference on Communication and Electronics Systems (ICCES)” ,Coimbatore, India, pp. 1576–1581. 5. Bal-Woźniak T., Tkach T., Radieva M., Woźniak M.G. (2021), Innowacyjność behawioralna jako narzędzie symbiozy człowieka z technologią w czasach transformacji cyfrowej, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, Nr 68, s. 65–88. 6. Bale A.S., Ghorpade, N., Hashim M.F., Vaishnav J., Almaspoor Z. (2022), A Comprehensive Study on Metaverse and Its Impacts on Humans, „Advances in Human-Computer Interaction”, pp. 1–11. 7. Bermejo C., Hui P. (2022), Life, the Metaverse and Everything: An Overview of Privacy, Ethics, and Governance in Metaverse, „2022 IEEE 42nd International Conference on Distributed Computing Systems Workshops (ICDCSW)”, Bologna, pp. 272–277. 8. Błachnio A. (2007), Przegląd wybranych badań nad wpływem Internetu na dobrostan psychiczny i kontakty społeczne użytkowników, „Psychologia Społeczna”, Nr 2(3–4), s. 225–233. 9. Blascovich J., Loomis J., Beall A.C., Swinth K.R. et al. (2002), Immersive Virtual Environment Technology as a Methodological Tool for Social Psychology, „Psychological Inquiry”, Vol. 13, No. 2, pp. 103–124. 10. Bogost I. (2021), The Metaverse Is Bad, „The Atlantic”, https://www.theatlantic.com/technology/archive/2021/10/facebook-metaverse-name-change/620449/, access date: 10.12.2022. 11. Brereton P., Kitchenham B.A., Budgen D., Khalil M. (2007), Lessons from Applying the Systematic Literature Review Process within the Software Engineering Domain, „Journal of Systems and Software”, Vol. 80, No 4, pp. 571–583. 12. Carmigniani J., Furht B. (2011), Augmented Reality: An Overview, [in:] B. Furht (ed.) Handbook of Augmented Reality, Springer, New York, pp. 3–46. 13. Carter M., Egliston B. (2020), Ethical Implications of Emerging Mixed Reality Technologies, The University of Sydney, pp. 1–34. 14. Chen J.C. (2016), The Crossroads of English Language Learners, Task-based Instruction, and 3D Multi-user Virtual Learning in Second Life, „Computers and Education”, Vol. 102, pp. 152–171. 15. Cheng X., Lin X., Shen X.L. et al. (2022), The Dark Sides of AI, „Electron Markets”, Vol. 32, pp. 11–15. 16. Cieślińska J. (2013), Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych, „Studia Edukacyjne”, Nr 27, s. 95–112. 17. Connolly T.M., Stansfield M., Hainey T. (2011), An Alternate Reality Game for Language Learning: Arguing for Multilingual Motivation, „Computers and Education”. Vol. 57, No. 1, pp. 1389–1415. 18. Cunningham T.C. (2010), Marching toward the Metaverse; Strategic Communication through the New Media, Army Command and General Staff Coll., Fort Leavenworth. 19. Czapiński J., (2001), Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych, [w:] M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć, Wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 266–306. 20. Czopek M., Łukowicz A. (2019), W poszukiwaniu nowego przywództwa – koncepcja przywództwa transakcyjnego, transformacyjnego oraz charyzmatycznego, „Zeszyty Naukowe UJW. Studia z Nauk Społecznych”, Nr 12, s. 89–103. 21. Davis A., Murphy J., Owens D., Khazanchi, D., Zigurs I. (2009), Avatars, People, and Virtual Worlds: Foundations for Research in Metaverses, „Journal of the Association for Information Systems”, Vol. 10, No. 2, pp. 91–117. 22. Dionisio J., Burns W., Gilbert R. (2013), 3D Virtual Worlds and the Metaverse: Current Status and Future Possibilities, „ACM Computing Surveys (CSUR)”, Vol. 45, No. 3, pp. 1–44. 23. Dowling M. (2021), Fertile LAND: Pricing Non-fungible Tokens, „Finance Research Letters”, Vol. 44, pp. 1–5. 24. Dwivedi Y.K., Hughes L., Baabdullah A.M. et al. (2022), Metaverse beyond the Hype: Multidisciplinary Perspectives on Emerging Challenges, Opportunities, and Agenda for Research, Practice and Policy, „International Journal of Information Management”. Vol. 66, pp. 1–55. 25. Falconer C.J., Rovira A., King J.A. et al. (2016), Embodying Self-compassion within Virtual Reality and Its Effects on Patients with Depression „British Journal of Psychiatry Open” Vol. 2, pp. 74–80. 26. Forbes.com (2021), 14 Ways AI Could Become A Detriment To Society, https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2021/06/14/14-ways-ai-could-become-a-detriment-to-society/?sh=478e1dc727fe, access date: 10.12.2022. 27. Forte M., Lercari N., Galeazzi F., Borra D., (2010), Metaverse Communities and Archaeology: The Case of Teramo, „Proceedings of EuroMed”, pp. 79–84. 28. Freeman D., Lambe S., Kabir T. et al. (2022), Automated Virtual Reality Therapy to Treat Agoraphobic Avoidance and Distress in Patients with Psychosis (gameChange): A Multicentre, Parallel-group, Single-blind, Randomised, Controlled Trial in England with Mediation and Moderation Analyses, „Lancet Psychiatry”, Vol. 9, pp. 375–888. 29. Giannini T., Bowen J.P., Michaels Ch. et al. (2022), Digital Art and Identity Merging Human and Artificial Intelligence: Enter the Metaverse, BCS Learning and Development Ltd., „Proc. EVA London”, London, pp. 1–7. 30. GlobalData Technology (2019), https://www.verdict.co.uk/ar-and-vr-psychological-effects-2019/ , access date: 08.12.2022. 31. Golden R. (2021), Is the Metaverse the Answer to Hybrid Work’s Engagement Problem? https://www.hrdive.com/news/metaverse-hybrid-work-engagement/639143/, access date: 14.01.2023. 32. Hackl C. (2021), Defining The Metaverse Today, https://www.forbes.com/sites/cathyhackl/2021/05/02/defining-the-metaverse-today/?sh=3f44acc76448, access date: 10.12.2022. 33. Harris L.R, Carnevale M.J., D’Amour S., Fraser L.E., Harrar V., Hoover A.E.N, Mander C, Pritchett L.M. (2015), How our Body Influences our Perception of the World, „Frontiers in Psychology”, Vol. 6, pp. 1-10. 34. Hwang G-J., Chien Sh.-Y. (2022), Definition, Roles, and Potential Research Issues of the Metaverse in Education: An Artificial Intelligence Perspective, „Computers and Education: Artificial Intelligence”, Vol. 3, pp. 1–6. 35. Jian S., Chen X., Yan J. (2022), From Online Games to „Metaverse”: The Expanding Impact of Virtual Reality in Daily Life, [in:] M. Rauterberg, (ed.) Culture and Computing. HCII 2022, „Lecture Notes in Computer Science”, Springer, Cham., Vol. 13324, pp. 34–43. 36. Kenwright B. (2018), Virtual Reality: Ethical Challenges and Dangers, „IEEE Technology and Society Magazine”, Vol. 37, No. 4, pp. 20–25. 37. Kęsy M. (2016), Poszerzona rzeczywistość w praktyce inżynierskiej i kształceniu technicznym, „Edukacja – Technika – Informatyka”, Nr 2, s. 233–239. 38. Koltko-Rivera M.E. (2005), The Potential Societal Impact of Virtual Reality, [in:] Advances in Virtual Environments Technology: Musings on Design, Evaluation, and Applications, Vol. 9, Routledge, Hoboken, pp. 1–11. 39. Kozioł L., Wojtowicz A. (2016), Wybrane praktyki zarządcze a dobrostan pracowniczy, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Organizacja i Zarządzanie”, Nr 71, s. 167–177. 40. Kraut R., Kiesler S., Boneva B., Cummings J., Helgeson V., Crawford A. (2002), Internet paradox revisited, „Journal of Social Issues”, Vol. 58, No. 1, pp. 49–74. 41. Lafton G. (2021), VR in HR: How Human Resources Can Use VR and AR Technology, HR Software, https://www.techtarget.com/searchhrsoftware/tip/VR-in-HR-How-human-resources-can-use-VR-and-AR-technology, access date: 14.01.2023. 42. Lee A. (2021), With the Metaverse Hype Cycle at Full Blast,Experts Take the Long View. Digiday, https://digiday.com/marketing/with-the-metaverse-hype-cycle-at-full-blast-experts-take-the-long-view/, access date: 08.12.2022. 43. Luo X., Tong S., Fang Z., Qu Z. (2019), Frontiers: Machines vs. Humans: The Impact of Artificial Intelligence Chatbot Disclosure on Customer Purchases, „Marketing Science”, Vol. 38, No. 6, pp. 937–947. 44. Lykken D. (2005), Wrodzony potencjał szczęścia: jak i dlaczego ludzie różnią się pod względem odczuwanego dobrostanu, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257–283. 45. Lysik Ł., Machura P. (2014), Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku, „Media i Społeczeństwo”, Nr 4, s. 15–26. 46. Mackałło Z. (2011), Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników, „Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka”, Nr 1, s. 10–13. 47. Marr B. (2021), Extended Reality in Practice: 100+ Amazing Ways Virtual, Augmented and Mixed Reality Are Changing Business and Society, John Wiley & Sons, Chichester. 48. Maslov A. (2006), Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 62–76. 49. Montag C., Lachmann B., Herrlich M., Zweig K. (2019), Addictive Features of Social Media/Messenger Platforms and Freemium Games against the Background of Psychological and Economic Theories, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, Vol. 16, No. 14, pp. 1–15. 50. Müller F. (2012), Remembering in the Metaverse: Preservation, Evaluation, and Perception, Doctoral Thesis, Faculty of Science, University of Basel, Basel. 51. Mystakidis S. (2022), Metaverse. Encyclopedia, Vol. 2, No. 1, pp. 486–497. 52. Ng D.T.K. (2022), What is the metaverse? Definitions, technologies and the community of inquiry, „Australasian Journal of Educational Technology”, Vol. 38, No. 4, pp. 190–205. 53. Niewęgłowski K., Wilczek N., Madoń B., Palmi J., Wasyluk M. (2021), Applications of Artificial Intelligence (AI) in Medicine, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, No. 27, pp. 213–219. 54. Nilsson N.J. (2010), The Quest for Artificial Intelligence: A History of Ideas and Achievements, [in:] From Philosophy to Logic, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 27–53. 55. Niśkiewicz Z. (2016), Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań. 56. Njoku J.N., Nwakanma C.I., Amaizu G.C., Kim D.-S. (2023), Prospects and Challenges of Metaverse Application in Data-driven Intelligent Transportation Systems, „IET Intelligent Transport Systems”, Vol. 17, pp. 1–21. 57. Ondrejka C. (2004), Escaping the gilded cage: User Created content and building the metaverse, „New York Law School Law Review”, Vol. 49, No. 1, pp. 81–101. 58. Park S.-M., Kim Y.-G. (2022), A Metaverse: Taxonomy, Components, Applications, and Open Challenges, „IEEE Access”, Vol. 10, pp. 4209–4251. 59. Partida D. (2022), How will the metaverse impact our everyday lives? https://technologymagazine.com/ai-and-machine-learning/how-will-the-metaverse-impact-our-everyday-lives, access date: 09.12.2022. 60. Pimentel D., Vinkers C. (2021), Copresence with virtual humans in mixed reality: The impact of contextual responsiveness on social perceptions, „Frontiers in Robotics and AI”, Vol. 8, pp. 1–11. 61. Plante T.G., Aldridge A, Bogden R., Hanelin C. (2003), Might virtual reality promote the mood benefits of exercise? „Computers in Human Behaviour”, Vol. 19, pp. 495–509. 62. Porczyńska-Ciszewska A., Kraczla M. (2017), Osobowość jako czynnik determinujący dobrostan psychiczny człowieka, Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji HUMANUM, s. 101–117. 63. Resmini A., Luca R. (2011), Pervasive Information Architecture: Designing Cross-Channel User Experiences Book Review, „IEEE Transactions on Professional Communication”, Vol. 54, No. 4, pp. 408–409. 64. Rokhsaritalemi S., Sadeghi-Niaraki A., Choi S.-M. (2020), A Review on Mixed Reality: Current Trends, Challenges and Prospects. „Applied Sciences”, Vol. 10, No. 2, pp. 1–26. 65. Rospigliosi P. (2022), Adopting the Metaverse for Learning Environments Means More Use of Deep Learning Artificial Intelligence: This Presents Challenges and Problems, „Interactive Learning Environments”, Vol. 30, pp. 1573–1576. 66. Schlemmer, E., Trein, D. (2009), The Metaverse: Telepresence in 3d Avatar-driven digital-virtual worlds. „Revista d’Innovació Educativa”, Vol. 2, pp. 26–32 . 67. Sherman W.R., Craig A.B. (2003), CHAPTER 1 - Introduction to Virtual Reality, [in:] W.R. Sherman, A.B. Craig (ed.), In The Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics, Understanding Virtual Reality, Morgan Kaufmann, pp. 5-37. 68. Slater M., Sanchez-Vives M. V., Rizzo A., Bergamasco M. (eds.), (2019), The Impact of Virtual and Augmented Reality on Individuals and Society, Frontiers Media, Lausanne. 69. Smith S.L., Lachlan K., Tamborini R. (2003) Popular Video Games: Quantifying the Presentation of Violence and Its Context, „Journal of Broadcasting & Electronic Media”, Vol. 47, No. 1, pp. 58–76. 70. Strauss A.L., Corbin J.M. (1998), Basics of Quantitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, SAGE Publications, Thousand Oaks. 71. Strelau J. (ed.), (2007), Psychologia: podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, Vol. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 72. Strykowska M. (2009), Dobrostan pracowników a zarządzanie współczesnymi organizacjami, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Nr 1, s. 187–194. 73. Szpak A., Michalski S. C., Saredakis D., Chen C. S., Loetscher T. (2019), Beyond Feeling Sick: The Visual and Cognitive Aftereffects of Virtual Reality, „IEEE Access”, Vol. 7, pp. 130883–130892. 74. Tai M.C. (2020), The Impact of Artificial Intelligence on Human Society and Bioethics, „Tzu Chi Medical Journal”, Vol. 32, No. 4, pp. 339–343. 75. Trejtowicz M. (2007), Dynamika dobrostanu psychicznego. Eksploracja danych z badań Diagnoza społeczna, „Psychologia Społeczna”, tom 2, s. 66–81. 76. Trzebińska E. (2008), Psychologia pozytywna, „Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne”, Warszawa, s. 15–21. 77. Twardowska J. (2016), Korzyści wynikające z wirtualnej organizacji pracy, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 444, s. 512–519. 78. Usmani S. S., Sharath M., Mehendale M. (2022), Future of Mental Health in the Metaverse, „General Psychiatry”, Vol. 35, pp. 1–6. 79. Walewska E. M., (2015), Miejsce i rola ciała oraz zmysłów w zdeterminowanej technologicznie i usieciowionej rzeczywistości początku dwudziestego pierwszego wieku. Wybrane zagadnienia, Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, Nr 28, s. 131–152. 80. Warr P., Clapperton G. (2009), The Joy of Work? Jobs, Happiness, and You (1st ed.), Routledge, pp. 71–93. 81. Waszczuk S., (2016), Inwestowanie w dobrostan pracowników, „Marketing i Rynek”, Nr 7, s. 953–967. 82. Wibirama S., Santosa P. I., Widyarani P., Brilianto N., Hafidh W., (2019), Physical Discomfort and Eye Movements during Arbitrary and Optical Flow-like Motions in Stereo 3D Contents, „Virtual Reality”, Vol. 24, pp. 39–51. 83. Zallio M., Clarkson J. P., (2022), Designing the Metaverse: A Study on Inclusion, Diversity, Equity, Accessibility and Safety for Digital Immersive Environments, „Telematics and Informatics”, Vol. 75, pp. 1–31. 84. Zbierowski P., (2011), Przywództwo transformacyjne, nadzieja i optymizm w organizacjach wysokiej efektywności, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 218, s. 291–300.
Publikacje z rocznika