Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: kultura organizacyjna, analiza porównawcza, Polska, Ukraina
Strony: 85-96
Język publikacji: Angielski
Analiza porównawcza kultur organizacyjnych na przykładach Polski i Ukrainy
Abstrakt
Aktualność artykułu wynika z niedostatecznego poziomu rozwoju we współczesnej nauce teoretycznych, metodologicznych i praktycznych aspektów komparatystyki ekonomicznej, w szczególności analizy porównawczej kultur organizacyjnych na przykładzie konkretnych krajów. Wykorzystując ogólnonaukowe i ekonomiczno-matematyczne metody badawcze, oparte na podsumowaniu wyników równoległych badań przedsiębiorców w Polsce i w Ukrainie, zidentyfikowano wspólne i charakterystyczne cechy kultur organizacyjnych obu krajów. Ujawniono przyczyny ich transformacyjnych zmian w warunkach reform rynkowych i przemian integracji europejskiej. Zidentyfikowano sektory gospodarek narodowych, w ramach których współpraca obu krajów umożliwi im realizację wysokich potencjalnych przewag konkurencyjnych w systemie międzynarodowego podziału pracy. Zaproponowano dalsze rozwinięcie badanego problemu w kontekście współczesnych procesów geopolitycznych.
Bibliografia
[1] Aczel A. D., Sounderpardian J. (2005), Complete Business Statistics with Student CD, McGraw-Hill Professional, Boston.
[2] Alvesson M., Sveningsson S. (2015), Changing Organizational Culture: Cultural Change Work in Progress, Routledge, London.
[3] Ansoff H. I. (1957), Strategies for Diversification, „Harvard Business Review”, Vol. 35, No. 5, pp. 113–124.
[4] Armstrong M. (2011), Armstrong's Handbook of Strategic Human Resource Management, 5th ed., Kogan Page, London.
[5] Culture Clash: When Corporate Culture Fights Strategy, It Can Cost You (2011), Arizona State University, Tempe.
[6] Deal T.E., Kennedy A.A. (2008), The New Corporate Cultures: Revitalizing the Workplace after Downsizing, Mergers, and Reengineering, Basic Books, New York City.
[7] Fayol H. (1916), General Principles of Management, „Classics of Organization Theory”, Vol. 2, No. 15, pp. 57–69.
[8] Ford H. (2019), Today and Tomorrow: Commemorative Edition of Ford's 1926 Classic, Routledge, London.
[9] Glinkowska B., Chebotarov V. (2018), A Comparative Cross‑Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager: The Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, „Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, Vol. 21, No. 3, pp. 63–74.
[10] Glinkowska-Krauze B., Chebotarov Ie., Chebotarov V., Kaczmarek B. (2023), Narodowe kultury biznesowe i korporacyjne Polski i Ukrainy. Czynniki doskonalenia i integracja międzynarodowa, Wyd. Uniwersytet Łódzkiego, Łódź.
[11] Goldratt E.M. (1990), Theory of Constraints, North River, Croton-on-Hudson.
[12] Goldratt E.M., Cox J. (2016), The Goal: A Process of Ongoing Improvement, Routledge, London.
[13] Hicks J.R. (1937), Mr. Keynes and the „Classics”; A Suggested Interpretation, „Econometrica: Journal of the Econometric Society”, pp. 147–159.
[14] Hofstede G. (2011), Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, „Online Readings in Psychology and Culture”, Vol. 2, No. 1, p. 8.
[15] Hofstede G., Fink G. (2007), Culture: Organisations, Personalities and Nations. Gerhard Fink Interviews Geert Hofstede, „European Journal of International Management”, Vol. 1, No. 1–2, pp. 14–22.
[16] Hofstede Insights (2023), Organisational Culture. What You Need to Know, https://www.hofstede-insights.com/organisational-culture, access date: 25.07.2023.
[17] Hopej M., Kamiński R., Martan J. (2014), Prostota podstawowych typów struktury organizacyjnej, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 9–13.
[18] Luthans F., Doh J.P. (2018), International Management: Culture, Strategy, and Behavior, McGraw-Hill, New York.
[19] Mazur B., Zimnoch K. (2022), Kultura organizacyjna przedsiębiorstw społecznych, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, pp. 14–21.
[20] McKenna E. (2020), Business Psychology and Organizational Behaviour, Routledge, London.
[21] Ouchi W. (1981), Theory «Z»: How American Business Can Meet the Japanese Challenge, Addison-Wesley, Reading.
[22] Ravasi D., Schultz М. (2006), Responding to Organizational Identity Threats: Exploring the Role of Organizational Culture, „Academy of Management Journal”, Vol. 49, No. 3, pp. 433–458.
[23] Robinson J. (1968), The Cultural Revolution in China, „International Affairs”, Vol. 44, No. 2, pp. 214–227.
[24] Schein E.H. (1996), Three Cultures of Management: The Key to Organizational Learning, „MIT Sloan Management Review”, Vol. 38, No. 1, pp. 9–20.
[25] Schein E.H. (2010), Organizational Culture and Leadership, Vol. 2, John Wiley & Sons, Inc., Chichester.
[26] Smircich L. (2017), Concepts of Culture and Organizational Analysis, [in:] A.C. Jiménez (ed.), The Anthropology of Organisations, Routledge, London, pp. 255–274.
[27] Taylor F.W. (1914), Scientific Management: Reply from Mr. FW Taylor, „The Sociological Review”, Vol. 7, No. 3, pp. 266–269.
[28] Thomas D.C., Peterson M.F. (2016), Cross-cultural Management: Essential Concepts, Sage Publications, Thousand Oaks.
[29] Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. (2002), Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
[30] Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. (2005), Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
[31] Weiss E., Tyszkiewicz R. (2017), Kultura jako uwarunkowania japońskiego stylu zarządzania przedsiębiorstwem — szkic do problematyki, „Przegląd Organizacji”, Nr 2, s. 12–18.
[32] Young C., Ghoshal S. (2016), Organization Theory and the Multinational Corporation, Springer, New York.