Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: organizacje pozarządowe, media społecznościowe, interesariusze, pandemia COVID-19
Strony: 121-131
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Więziotwórcza rola komunikacji w organizacjach pozarządowych w mediach społecznościowych podczas pandemii COVID-19
Sylwia Wrona, Aleksandra Powierska, Ewelina Milewska, Ewa Bogacz-Wojtanowska
Abstrakt
W opracowaniu zbadano, jak organizacja non-profit wykorzystuje komunikację za pośrednictwem mediów społecznościowych do tworzenia relacji z interesariuszami podczas organizacji jednego z najważniejszych wydarzeń fundraisingowych odbywających się w trakcie pandemii COVID-19. Aby zrealizować cel badawczy, zastosowano metodologię mieszaną z użyciem takich metod, jak: metoda analizy zawartości profilu wybranej organizacji pozarządowej na Facebooku, wywiady pogłębione oraz notatki badawcze. Zebrany materiał badawczy podzielono w odniesieniu do klasyfikacji fasetowej zaproponowanej przez C.S. Herring (2007). W ten sposób scharakteryzowano aktywność użytkowników skupionych wokół fanpage badanej organizacji pozarządowej i określono ją jako zbieżną charakterem z afektywnymi publicznościami, rozumianą jako grupę interesariuszy mobilizowaną i łączną lub rozdzielaną poprzez ekspresje sentymentów. Wyniki badań uzupełniają literaturę z zakresu sposobów wzmacniających komunikację dwukierunkową organizacji z interesariuszami.
Bibliografia
[1] Armstrong A., Hagel J. (1996), The Real Value of On-Line Communities, Harvard Bussines Review, Harvard. [2] Barrett M., Oborn E., Orlikowski W. (2016), Creating Value in Online Communities: The Sociomaterial Configuring of Strategy, Platform, and Stakeholder Engagement, „Information Systems Research”, Vol. 27, No. 4, pp. 704–723. [3] Bogacz-Wojtanowska E., Wrona S. (2015), Sposoby i narzędzia komunikacji wybranych przedsiębiorstw społecznych w Polsce, „Ekonomia Społeczna,” Nr 1, s. 38–54. [4] Całek A. (2019), Opowieść transmedialna: teoria, użytkowanie, badania, Wyd. Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. [5] Carboni J., Maxwell S. (2015), Effective Social Media Engagement for Nonprofits: What Matters? „Journal of Public and Nonprofit Affairs”, Vol. 1, No. 1, pp. 18–28. [6] Creswell J.W., Creswell J.D. (2017), Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Sage, Thousand Oaks. [7] Enjolras B. (2022), Determinants of Voluntary Organizations’ Attention on Facebook: The Case of Norwegian Voluntary Organizations, „Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly”, Vol. 52, No. 5, pp. 1308–1330. [8] Fiske J. (1987/2011), Television Culture, Routledge, London and New York. [9] Foundation GOCC (2018), Foundation Statute, https://static.wosp.org.pl/trunk/uploaded/sended/files/strony/fundacja/wazne/statut_lipiec_2008.pdf, access date: 16.08.2022. [10] Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Cambridge University Press, Cambridge. [11] Fuller R.P., La Sala A. (2021), Crisis Communication Preparedness Practices among US Charitable Organizations: Results From a National Survey, „SAGE open”, Vol. 11, No. 2, pp. 1–13. [12] Fuller R.P., Rice R.E. (2022), Nonprofit Organization Communication, Crisis Planning, and Strategic Responses to the COVID‐ 19 Pandemic, „Journal of Philanthropy and Marketing”, Vol. 27, No. 6, pp. 1–11. [13] Gillespie T. (2014), The Relevance of Algorithms, [in:] T. Gillespie, T. Boczkowski, K. Foot (eds.), Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society, MIT Press, Cambridge, pp. 167–199. [14] Gitelman L. (2006), Always Already New. Media, History and the Data of Culture, The MIT Press, Cambridge. [15] Herring C.S. (2007), A Faceted Classification Scheme for Computer-Mediated Discourse, „language@internet”, Vol. 4, pp. 1–37. [16] Haupt B., Azevedo L. (2021), Crisis Communication Planning and Non Profit Organizations, „Disaster Prevention and Management”, Vol. 30, No. 2, pp. 163–178. [17] Huang S., Ku H. (2016), Brand Image Management for Nonprofit Organizations: Exploring the Relationships between Websites, Brand Images and Donations, „Journal of Electronic Commerce Research”, Vol. 17, pp. 80–96. [18] Jedynak P., Bąk S. (2021), Risk Management in Crisis: Winners and Losers during the COVID-19 Pandemic, Taylor & Francis, New York. [19] Jenkins H., Ford S., Green J. (2013), Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture, New York University Press, New York. [20] Johnson A.F., Rauhaus B.M., Webb-Farley K. (2021), The COVID-19 Pandemic: A Challenge for US Nonprofits' Financial Stability, „Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management”, Vol. 33, No. 01, pp. 33–46. [21] Kar A.K., Ilavarasan V., Gupta M.P., Janssen M., Kothari R. (2019), Moving Beyond Smart Cities: Digital Nations for Social Innovation & Sustainability, „Information Systems Frontiers”, Vol. 21, No. 3, pp. 495–501. [22] Kim M., Mason D.P. (2020), Are You Ready: Financial Management, Operating Reserves, and the Immediate Impact of COVID-19 on Nonprofits, „Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly”, Vol. 49, No. 6, pp. 1191–1209. [23] Klafke R., Picinin C.T., Chevarria D.G. (2021), Considerations Regarding Donation and Value Co-creation in Times of COVID-19 Pandemic, „Global Journal of Flexible Systems Management”, Vol. 22, No. 4, pp. 357–376. [24] Koschmann M.A., Sanders M.L. (2020), Understanding Nonprofit Work: A Communication Perspective, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken. [25] Kozinets V.R. (2010), Netnography: Doing Ethnographic Research Online. Sage publications, London, Los Angeles, New Delhi, Singapore and Washington. [26] Lam W.F., Nie L. (2019), Online or Offline? Nonprofits’ Choice and Use of Social Media in Hong Kong, „VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations”, Vol. 31, pp. 111–128. [27] Laureano R.M.S., Fernandes A.L., Hassamo S., Alturas B. (2018), Facebook Satisfaction and Its Impacts on Fundraising: A Case Study at a Portuguese Non-Profit Organization, „Journal of Information Systems Engineering & Management”, Vol. 3, No. 1, pp. 1–12. [28] Lovejoy K., Saxton G.D. (2012), Information, Community, and Action: How Non Profit Organizations Use Social Media, „Journal of computer-mediated communication”, Vol. 17, No. 3, pp. 337–353. [29] Maćkiewicz J. (2017), Badanie mediów multimedialnych – multimedialne badanie mediów, „Studia Medioznawcze”, Vol. 2, No. 69, pp. 33–42. [30] Maserat E., Jafari F., Mohammadzadeh Z., Alizadeh M., Torkamannia A. (2020), COVID-19 & an NGO and University Developed Interactive Portal: A Perspective from Iran, „Health and technology”, Vol. 10, pp. 1421–1426. [31] Mato-Santiso V., Rey-Garcia M., Sanzo M.J. (2021), Managing Multi-stakeholder Relationships in Nonprofit Organizations through Multiple Channels: A Systematic Review and Research Agenda for Enhancing Stakeholder Relationship Marketing, „Public Relations Review”, Vol. 47, No. 4, p. 102074. [32] Mitchell R.K., Agle B.R., Wood D.J. (1997), Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts, „The Academy of Management Review”, Vol. 22, No. 4, pp. 853–886. [33] Ministerstwo Finansów (2020), Informacja o części podatku PIT przekazanego OPP, https://www.gov.pl/web/finanse/1-procent-podatku-dla-opp, (access date: 20.02.2021). [34] Mrozowski M. (2020), Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. [35] Papacharissi Z. (2014), Affective Publics. Sentiment, Technology and Politics, Oxford University Press, Oxford. [36] Powierska A. (2015), Women, Television and New Media – Engagement in the Makeover Culture, „Mediterranean Journal of Social Sciences”, Vol. 6, pp. 19–26. [37] Rheingold H. (1993), A Slice of Life in My Virtual Community, [in:] L.M. Harasim (Ed.), Global Networks: Computers and International Communication, MIT Press, Cambridge, pp. 57–80. [38] Rupp C., Kern S., Helmig B. (2014), Segmenting Nonprofit Stakeholders to Enable Successful Relationship Marketing: A Review, „International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing”, Vol. 19, No. 2, pp. 76–91. [39] Salamon L.M. (2015), The Resilient Sector Revisited: The New Challenge to Non Profit America, Brookings Institution Press, Washington. [40] Sedereviciute K., Valentini C. (2011), Towards a More Holistic Stakeholder Analysis Approach. Mapping Known and Undiscovered Stakeholders from Social Media, „International Journal of Strategic Communication”, Vol. 5, No. 4, pp. 221–239. [41] Seo H., Kim J.Y., Yang S.U. (2009), Global Activism and New Media: A Study of Transnational NGOs’ Online Public Relations, „Public Relations Review”, Vol. 35, No. 2, pp. 123–126. [42] Van Dijck J. (2008), Digital Photography: Communication, Identity, Memory, „Visual communication”, Vol. 7, No. 1, pp. 57–76. [43] Van Dijck J. (2013), The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media, Oxford University Press, Oxford. [44] Van Wissen N., Wonneberger A. (2017), Building Stakeholder Relations Online: How Nonprofit Organizations Use Dialogic and Relational Maintenance Strategies on Facebook, „Communication Management Review”, Vol. 2, No. 1, pp. 54–74. [45] Wimmer R.D., Dominick J.R. (2011), Mass Media Research. An Introduction, Cengage Learning, Boston.
Publikacje z rocznika