Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: praca zdalna, I-deal, efekty pracy, dobrostan
Strony: 206-2013
Język publikacji: Polski
Praca hybrydowa po pandemii jako benefit i jego konsekwencje
Abstrakt
Badania przed pandemią pokazywały, że praca zdalna była benefitem sprzyjającym produktywności i dobrostanowi pracowników. Przywracanie pracy stacjonarnej po pandemii sugeruje konieczność badań weryfikujących efekty takiego działania firm. Celem artykułu jest sprawdzenie, czy zgodność zakresu pracy zdalnej z oczekiwaniami pracowników wpływa pozytywnie na wysiłek wkładany w pracę i nie zmniejsza poczucia dobrostanu.
Na podstawie danych zebranych e-kwestionariuszem 203 polskich pracowników, z których 74 pracowało zdalnie w zakresie, jaki był przez nich oczekiwany, a pozostali – w zakresie niezgodnym z ich oczekiwaniami, stwierdzono, że deklarowany wysiłek wkładany w realizację zadań w trakcie pracy zdalnej jest większy w tej pierwszej grupie niż drugiej. Stwierdzono również że obie grupy nie różnią się w zakresie poziomu dobrostanu psychologicznego i innych zmiennych kontekstowych. Sformułowano wnioski praktyczne i rekomendacje dla dalszych badań.
Bibliografia
[1] Anakpo G., Nqwayibana Z., Mishi S. (2023), The Impact of Work-from-home on Employee Performance and Productivity: A Systematic Review, „Sustainability”, Vol. 15, No. 5, art. 4529.
[2] Avgoustaki A., Bessa I. (2019), Examining the Link between Flexible Working Arrangement Bundles and Employee Work Effort, „Human Resource Management Journal”, Vol. 58, No. 4, pp. 431–449.
[3] Bathini D.R., Kandathil G. (2019), An Orchestrated Negotiated Exchange: Trading Home-based Telework for Intensified Work, „Journal of Business Ethics”, Vol. 154, pp. 411–423.
[4] Barrero J.M., Bloom N., Davis S.J. (2023), The Evolution of Work from Home, University of Chicago, Becker Friedman Institute for Economics, Chicago, https://ssrn.com/abstract=4564075, access date: 22.09.2023.
[5] Birski A. (2005), Telepraca – formy organizacyjne i możliwości rozwoju, „Przegląd Organizacji”, Nr 2, s. 26–30.
[6] Bloom N. i in. (2023), Survey: Remote Work Isn’t Going Away – and Executives Know It, „Harvard Bussiness Review”, August, https://hbr.org/2023/08/survey-remote-work-isnt-going-away-and-executives-know-it, access date: 22.09.2023.
[7] Bloom N., Liang J., Roberts J., Ying Z.J. (2015), Does Working from Home Work? Evidence from a Chinese Experiment, „The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 130, No. 1, pp. 165–218.
[8] Chen Y., Fulmer I. S. (2018), Fine‐tuning what We Know about Employees' Experience with Flexible Work Arrangements and Their Job Attitudes, „Human Resource Management”, Vol. 57, No. 1, pp. 381–395.
[9] Choudhury P., Foroughi C., Larson B.Z. (2021), (Live and) Work from Anywhere: Geographic Flexibility and Productivity Effects at the United States Patent Office, „Strategic Management Journal”, Vol. 42, No. 4, pp. 655–683.
[10] Diener E., Wirtz D., Biswas-Diener R., Tov W., Kim-Prieto C., Choi D. W., Oishi S. (2009), New Measures of Well-being, [in:] E. Diener (Ed.), Assessing Well-being. Social Indicators Research Series, Springer, Dordrecht, pp. 247–266.
[11] Green F. (2001), It’s Been a Hard Day’s Night: The Concentration and Intensification of Work in Late Twentieth-century Britain, „British Journal of Industrial Relations”, Vol. 39, No. 1, pp. 53–80.
[12] Hackman J.R., Oldham G.R. (1980), Work Redesign, Addison-Wesley, Reading.
[13] Hill N.S., Axtell C., Raghuram,S., Nurmi N. (2022 in press), Unpacking Virtual Work’s Dual Effects on Employee Well-being: An Integrative Review and Future Research Agenda, „Journal of Management”, https://doi.org/10.1177/01492063221131535, access date: 22.09.2023.
[14] Juchnowicz M., Kinowska, H. (2021), Komponenty dobrostanu pracowników w warunkach pracy hybrydowej, [w:] J. Tabor-Błażewicz, H. Rachoń (red.), Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy, Oficyna SGH, Warszawa, s. 33–46.
[15] Juchnowicz M., Kinowska H. (2022), Determinants of Employees’ Occupational Well-being During the COVID-19 Pandemic, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, Nr 2(996), s. 85–97.
[16] Kelliher C., Anderson D. (2010), Doing More with Less? Flexible Working Practices and the Intensification of Work, „Human Relations”, Vol. 63, No. 1, pp. 83–106.
[17] Kobis P. (2019), Człowiek w zespołach wirtualnych a bezpieczeństwo w zarządzaniu informacją, „Przegląd Organizacji”, Nr 7, s. 57–64.
[18] Kossek E.E., Lambert S.J. (Eds.), (2005), Work and Life Integration: Organizational, Cultural, and Individual Perspectives, Lawrence Erlbaum, Mahwah.
[19] Morgeson F.P., Garza A.S., Campion M.A. (2012), Work design, [in:] N.W. Schmitt, S. Highhouse, I.B. Weiner (Eds.), Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology, Wiley, Somerset, pp. 525‐559.
[20] OECD (2020), Productivity Gains from Teleworking in the post COVID-19 Era: How Can Public Policies Make It Happen? OECD Policy Response to Coronavirus (COVID-19), OECD Publishing, Washington.
[21] Rath T., Harter J. (2010), The Five Essential Elements of Well-being, https://www.gallup.com/workplace/237020/five-essential-elements.aspx, access date: 22.01.2023.
[22] Rousseau D., Ho V.T., Greenberg J. (2006), I-deals: Idiosyncratic Terms in Employment Relationships, „Academy of Management Review”, Vol. 31, No. 4, pp. 977–994.
[23] Ryff C.D. (1989), Happiness is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-being. „Journal of Personality and Social Psychology”, Vol. 57, pp. 1069–1081.
[24] Steel P. (20101), Arousal Avoidant and Decisional Procrastinators: Do They Exist? „Personality and Indywidual Differences”, Vol. 48, No. 8, pp. 926–934.
[25] Sujan H., Weitz B.A., Kumar N. (1994), Learning Orientation, Working Smart, and Effective Selling, „Journal of Marketing”, Vol. 58, No. 3, pp. 39–52.
[26] Uglanova E., Dettmers J. (2018), Sustained Effects of Flexible Working Time Arrangements on Subjective Well-being, „Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being”, Vol. 19, No. 6, pp. 1727–1748.
[27] Wang B., Liu Y., Qian J., Parker S.K. (2021), Achieving Effective Remote Working during the COVID-19 Pandemic: A Work Design Perspective, „Applied Psychology”, Vol. 70, No. 1, pp. 16–59.
[28] Watson D., Clark L.A., Tellegen A. (1988), Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales, „Journal of Personality and Social Psychology”, Vol. 54, pp. 1063–1070.
[29] Woźniak J. (2020), Zarządzanie pracownikami w dobie Internetu, Wolters Kluwer, Warszawa.
[30] Woźniak J. (2023), Workplace Monitoring and Technology, Routledge, New York, London.
[31] Zaręba I. (2021), Implementacja pracy zdalnej — identyfikacja głównych obszarów badawczych. „Przegląd Organizacji”, Nr 10, s. 19–26.