Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: dystans władzy, status, dobra luksusowe, młode pokolenie
Strony: 213-222
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Dobra luksusowe jako wyznacznik statusu menedżerów najwyższego szczebla zarządzania – perspektywa młodego pokolenia z wysokim dystansem do władzy
Andrzej Brzeziński, Stanisław Brzeziński, Arnold Pabian, Barbara Pabian
Abstrakt
Przyszłość biznesu i jego dalszy rozwój spoczywa w rękach młodego pokolenia, ludzi, którzy wkrótce będą pełnić różne funkcje w przedsiębiorstwach. Artykuł prezentuje wyniki badań, które miały trzy cele: wyjaśnienie dystansu młodych ludzi wobec władzy sprawowanej przez Dyrektora Generalnego (CEO); odkrycie poglądów młodego pokolenia na pozycję CEO i dystans wobec władzy w kontekście firmy; sprawdzenie, czy istnieje związek między wiarą w wyjątkowość CEO a akceptacją luksusowych wskaźników statusu CEO. Badanie, mające wyjaśnić powyższe kwestie, przeprowadzono na grupie 773 studentów studiów niestacjonarnych Politechniki Częstochowskiej. Według uzyskanych wyników, 16,7% respondentów uznaje CEO za wyjątkową osobę, 41,9% czułoby się zaniepokojonych, mając do czynienia z nim, a 49,1% wykazuje posłuszeństwo wobec CEO i podążałoby za jego instrukcjami bez pytania. Osoby o takich postawach i przekonaniach cechuje średni i duży dystans wobec władzy CEO. Badanie wykazało, że wśród młodego pokolenia istnieje więcej sprzecznych opinii niż akceptujących pokazywanie przez CEO swojego statusu za pomocą luksusowych produktów. Autorzy wykazali, że nie istnieje związek między rozpoznawaniem CEO jako wyjątkowej osoby, godnej podziwu i naśladowania (wysoki dystans władzy) a przekonaniem, że CEO powinien demonstrować swój wysoki status za pomocą luksusowych produktów.
Bibliografia
Cheng-Xi A.E., Hui-Wen C.S., Sabri M.F., Basha N.K. (2021), Go Loud or Go Home? How Power Distance Belief Influences the Effect of Brand Prominence on Luxury Goods Purchase Intention, „Journal of Retailing and Consumer Services”, 58, pp. 1-10. Desmichel P., Ordabayeva N., Kocher B. (2020), What if Diamonds Did not Forever? Signaling Status Achievement through Ephemeral Versus Iconic Luxury Good, „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, 158, pp. 49-65. Cristani H., Kauppinen-Raisanen H., Barthod-Prothade M., Woodside A. (2017), Towards a General Theory of Luxury: Advancing from Workbench Definitions and Theoretical Transformations, „Journal of Business Research”, 70, 101-107. Hofstede G., Hofstede J.H., Minkov M. (2011), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie zmysłu, Wydawnictwo PWE, Warszawa. Lee S., Bolton L.E. (2020), Mixed Signals? Decoding Luxury Consumption in the Workplace, “Journal of Business Research”, 117, pp. 331-345. Li W., Lu Y., Makino S., Chung-Ming L. (2017), National Power Distance, Status Incongruence, and CEO Dismissal, „Journal of World Business”, Vol. 52, No. 6, pp. 809–818. Nelissen R.M.A., Meijers, M.H.C. (2011), Social Benefits of Luxury Brands as Costly Signals of Wealth and Status, „Evolution and Human Behavior”, Vol. 32, No. 5, pp. 343–355. Richardson R.M., Smith, W.S. (2007), W., The Influence of High/low-context Culture and Power Distance on Choice of Communication Media: Students’ Media Choice to Communicate with Professors in Japan and America, „International Journal of Intercultural Relations”, Vol. 31, No 4, pp. 479–501. Romm N.R.A., Hsu C.Y. (2002), Reconsidering the Exploration of Power Distance an Active Case Study Approach, „Omega”, Vol. 30, No. 6, pp. 403–414. Roozmand O., Ghasem-Aghaee N., Hofstede G.J., Nematbakhsh M.A., Baraani A., Verwaart T. (2011), Agent-based Modeling of Consumer Decision Making Process Based on Power Distance and Personality, „Knowledge-Based Systems”, 24 (7), pp. 1075-1095. Sue-Chan C., Ong M. (2002), Goal Assignment and Performance: Assessing the Mediating Roles of Goal Commitment and Self-efficacy and the Moderating Role of Power Distance, „Organizational Behavior and Human Decision”, Vol. 89, No. 2, pp. 1140–1161. Wallpach S., Hemetsberger A., Thomsen T.U., Belk R.W. (2020), Moments of Luxuary – A Qualitative Account of the Experiential Essence of Luxury, „Journal of Business Research”, Vol. 116, No. 8, pp. 491–502. Wang J.J., Torelli C.J., Lalwani A.K. (2020), The Interactive Effect of Power Distance Belief and Consumers’ Status on Preference for National (vs. Private-label) Brands, „Journal of Business Research”, Vol. 107, No. 2, pp. 1–12.
Publikacje z rocznika