Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: kompetencje przyszłości, nauka zdalna, przedsiębiorczość kobiet
Strony: 222-231
Język publikacji: Angielski
Pandemia a rozwój kompetencji zawodowych – perspektywa studentek i studentów
Abstrakt
Celem artykułu było określenie wpływu pandemii na możliwość rozwoju kompetencji zawodowych młodych kobiet i mężczyzn, w kontekście ich planów dotyczących założenia własnej firmy. Okres pandemii skutkował między innymi nowymi wymaganiami wobec pracowników, które dotyczyły posiadania przez nich kompetencji cyfrowych. Odnalezienie się na rynku pracy (w pandemii i najbliższej przyszłości) uwarunkowane jest posiadaniem odpowiednich kompetencji, a te zależą w dużej mierze od obranego kierunku kształcenia. Zauważono, że profil kształcenia różnicuje kobiety i mężczyzn, działając na niekorzyść perspektyw pracy kobiet, w tym także samozatrudnionych. Ułatwieniem nabywania kompetencji wydaje się edukacja w formie zdalnej, która ułatwia godzenie różnego typu ról życiowych. Na podstawie przeprowadzonych badań wnioskować można, że nauka zdalna sprzyja zakładaniu i prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa niezależnie od płci. Umożliwia bowiem zdobywanie kompetencji i kwalifikacji jednocześnie pozwalając na wykonywanie pracy we własnej firmie. Jest także potencjalnym środkiem ułatwiającym nabywanie kompetencji kobietom, które podjęły obowiązki rodzinne.
Bibliografia
[1] Borowiec-Gabryś M., Kilar W., Rachwał T. (2018), Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości, [w:] S. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, s. 68–89.
[2] Brzeziński Ł. Wyrwicka M. (2022), The Progress of Digitalization of Logistics Management in the Enterprise Caused by the COVID-19 Pandemic, „European Research Studies Journal”, Vol. XXV, No. 2B, pp. 94–105.
[3] Czerniak A., Durka E. Piznal J. (2020). Kompetencje jutr@. Jak budować kompetencje przyszłości w świecie po pandemii, NCBR, http://zasoby.politykainsight.pl/pi2/pdf/PI_NCBR_Kompetencje_jutra.pdf, access date: 12.09.2022.
[4] DELab (2021), Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji, Raport Future Collars, DELab, Uniwersytet Warszawski, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/WomanUpdate_Raport_2021.pdf, data dostępu: 20.08.2022 r.
[5] Dobrowolska M., Knop L. (2020), Fit to Work in the Business Models of the Industry 4.0 Age, „Sustainability”, Vol. 12, No. 12, art. 4854.
[6] Fitsilis P., Tsoutsa P., Gerogiannis V. (2018), Industry 4.0: Required Personnel Competences, „Industry 4.0”, No. 3, pp. 130–131.
[7] Frączkiewicz-Wronka A., Austen A. (2015), Menadżerowie w organizacjach publicznych – w kierunku zwiększania zatrudnialności, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Tom 1, Nr 3–4, s. 27–41.
[8] GEM (2021), Women’s Entrepreneurship 2020/21 Thriving through Crisis, Global Entrepreneurship Research Association, London Business School, https://www.gemconsortium.org/reports/womens-entrepreneurship, access date: 10.09.2022.
[9] Głomb K. (2020), Kompetencje 4.0. Część I: Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A, Warszawa, https://www.researchgate.net/publication/345360909_Kompetencje_40_Czesc_I_Cyfrowa_transformacja_rynku_pracy_i_przemyslu_w_perspektywie_roku_2030, access date: 10.10.2023.
[10] Graczyk-Kucharska M., Olszewski R., Szafrański M., Goliński M., Spychała M. (2020), Rozwój kompetencji przedsiębiorczości w procesie kształcenia praktycznego studentów szkół wyższych, „Przegląd Organizacji”, Nr 2, s. 35–42.
[11] Goulart V.G., Liboni L.B., Cezarino L.O. (2022), Balancing Skills in the Digital Transformation Era: The Future of Jobs and the Role of Higher Education, „Industry and Higher Education”, Vol. 36, No. 2, pp. 118–127.
[12] GUS (2022), Ludność według cech społecznych – wyniki wstępne NSP 2021. Departament Badań Demograficznych, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/6494/2/1/1/ludnosc_wedlug_cech_spolecznych_-_wyniki_wstepne_nsp_2021.pdf, data dostępu: 10.09.2022 r.
[13] Janowska A.A., Skrzek-Lubasińska M. (2019), Kompetencje przyszłości w warunkach ekspansji gospodarki 4.0, „Studia Ekonomiczne”, Nr. 379, s. 57–71.
[14] Kamberidou I. (2020), „Distinguished” Women Entrepreneurs in the Digital Economy and the Multitasking Whirlpool, „Journal of Innovation and Entrepreneurship”, Vol. 9, No. 1, pp. 1–26.
[15] Kwiatkowski S. (2018), Kompetencje przyszłości, [w:] S. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
[16] Lamri J. (2019), The 21st Century Skills: How Soft Skills Can Make All the Difference in the Digital Era. The Next Society. https://www.researchgate.net/publication/334458902_Les_Competences_du_21eme_Siecle, access date: 25.08.2022.
[17] Łuczka T. (2013), Makro- i mikroekonomiczne determinanty struktury kapitału w małych i średnich przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
[18] Magda I. (2020), Jak zwiększyć aktywność zawodową kobiet w Polsce? „IBS Policy Paper”, Nr. 01, https://ibs.org.pl/publications/jak-zwiekszyc-aktywnosc-zawodowa-kobiet-wpolsce, data dostępu: 31.03.2022 r.
[19] Majczyk J. (2019), O przedsiębiorczości jako kluczowej kompetencji przyszłości, „Przegląd Organizacji”, Nr. 9, s. 33–39.
[20] Marciniak S. (2019), Metoda oceny pozaekonomicznych determinantów stymulujących innowacje procesowo-produktowe w gospodarce 4.0 i 5.0, „Przegląd Organizacji”, Nr 9, s. 5–11.
[21] McCallum E., Weicht R., McMullan L., Price A. (2018), EntreComp into Action – Get Inspired, Make It Happen: A User Guide to the European Entrepreneurship Competence Framework, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC109128, access date: 08.10.2023.
[22] McKinsey Global Institute (2018), Skill Shift. Automation and the Future of the Workforce, https:// www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/skill-shift-automation-and-the-future-of-the-workforce, access date: 12.09.2022.
[23] Oh H.J., Kim J., Chang J.J., Park N., Lee S. (2023), Social Benefits of Living in the Metaverse: The Relationships among Social Presence, Supportive Interaction, Social Self-efficacy, and Feelings of Loneliness, „Computers in Human Behavior”, No. 139, art. 107498.
[24] Özdemir V., Hekim N. (2018), Birth of Industry 5.0: Making Sense of Big Data with Artificial Intelligence, „The Internet of Things” and Next-Generation Technology Policy. „OMICS: A Journal of Integrative Biology”, No. 22, pp. 65–76.
[25] Pacher, C.; Woschank, M.; Zunk, B.M. (2023), Role of Competence Profiles in Industry 5.0-Related Vocational Education and Training: Exemplary Development of a Competence Profile for Industrial Logistics Engineering Education, „Applied Sciences”, No. 13, art. 3280.
[26] PARP (2021), Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2021, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/poz-8_Raport-z-badania-GEM-2021-JM-WCAG.pdf, access date: 10.09.2022.
[27] Pawlak J. (2020), Zdalne metody kształcenia podczas pandemii COVID-19 w ocenie wykładowców publicznych szkół wyższych miasta Poznania, [w:] A. Borowiec (red.), Wybrane problemy nauki o zarządzaniu, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom, s. 147–160.
[28] Poszytek P. (2021), The Landscape of Scientific Discussion on Competencies 4.0 Concept in the Context of the 4th Industrial Revolution: A Bibliometric Review, „Sustainability”, Vol. 13, No. 12, art. 6709.
[29] PwC (2021), Przyszłość rynku pracy. Polska perspektywa, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/przyszlosc-rynku-pracy-polska-perspektywa-badanie-2021.html, data dostępu: 15.09.2022 r.
[30] Reis D.A., Fleury A.L., Carvalho M.M. (2021), Consolidating Core Entrepreneurial Competences: Toward a Meta-competence Framework, „International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research”, Vol. 27, No. 1, pp. 179–204
[31] Rembiasz M.P., Borowiec A., Czajkowski P. (2021), Wpływ kompetencji menedżerów na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw jako przejaw intraprzedsiębiorczości – Wyniki badania delfickiego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie”, Nr 83, s. 155–166.
[32] Robb A., Coleman S., Stangler D. (2014), Source of Economic Hope: Women’s Entrepreneurship, Ewing Marion Kauffman Foundation, Kansas City.
[33] Sangster A., Stoner G., Flood B. (2020), Insights into Accounting Education in a COVID-19 World, „Accounting Education”, Vol. 29, No. 5, pp. 431–562.
[34] Siemieniak P., Łuczka T. (2016), Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
[35] Stoczyńska-Fidelus E., Rieske P.(2022), Ocena skuteczności szczepień przeciw Covid-19, „Alergologia Polska – Polish Journal of Allergology”, Vol. 9, No. 1, pp. 1–13.
[36] Twenge J.M. (2017), IGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy – and Completely Unprepared for Adulthood – and What That Means for the Rest of Us. Simon and Schuster, New York.
[37] Wang S., Wan J., Zhang D., Li D., Zhang C. (2016), Towards Smart Factory for Industry 4.0: A Self-organized Multi-agent System with Big Data Based Feedback and Coordination, „Computer Networks”, Vol. 101, pp. 158–168.
[38] Wasilczuk J., Licznerska M. (2017), Poszukiwanie dobrych odpowiedzi na źle postawione pytania, rzecz o przedsiębiorczości kobiet, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XVIII, Zeszyt 6, Część III, s. 11–22.
[39] World Economic Forum (2020), The Future of Jobs Report 2020, https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020, access date: 10.09.2022.
[40] WTO (2022), WHO at the High-level Session of the 77th UN General Assembly (UNGA), 13 – 26 September 2022, New York, United States of America, https://www.who.int/news-room/events/detail/2022/09/13/default-calendar/who-at-the-high-level-session-of-the-77th-un-general-assembly-(unga), access date: 13.09.2022.