Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: model biznesu, rynek, przedsiębiorstwo, zmiany rynkowe w biznesie
Strony: 43-52
Język publikacji: Polski
Wpływ działań korygujących model biznesu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku typu „Offshore” i „Onshore”
Abstrakt
Zmiany, które zachodzą na współczesnych rynkach są wywoływane zarówno przez zmienne czynniki gospodarcze a także kulturowe. Wymagają na bieżąco adaptacji do występujących wymagań od funkcjonujących obecnie na rynku przedsiębiorstw. W celu uzyskania planowanych celów strategicznych będą one musiały posiadać doskonale przygotowaną kadrę menedżerską oraz wypracowaną strukturę organizacyjną przygotowaną do realizacji złożonych projektów i zadań oraz sprawnego i elastycznego zarządzania przedsiębiorstwem. Artykuł jest już kolejną próba autorów podjętą w celu ukazania w jaki sposób teraźniejsze i przyszłe działania na rynku wpływają na kreowanie modelu biznesu i celów strategicznych przedsiębiorstwa z uwzględnieniem obecnych trendów, w tym strategii zrównoważonego rozwoju (ESG). W działalności gospodarczej opartej na projektach kluczowym elementem pozostają takie cechy jak: efektywność dostosowana do posiadanych zasobów oraz elastyczność organizacji związana z działalnością na rynku oraz budowaniem odpowiednich relacji z klientami. W celu potwierdzenia zaprezentowanego materiału w badaniu typu case-study, przedstawiono przedsiębiorstwo, które dopasowało swoją działalność do obecnych trendów rynkowych związanych z rozwojem energii odnawialnej w branży Onshore i Offshore. W swojej działalności przedsiębiorstwo wykorzystuje odpowiednie narzędzia skupione wokół obowiązujących reguł i norm oraz w stosunku od obecnych i potencjalnych klientów.
Bibliografia
Bason C.H., Austin R.D. (2019), Jak kierować procesem myślenia projektowego, „Harvard Business Review Polska”, lipiec– sierpień, s. 128–134.
Czaplicki P. (2015), Przemysł offshore w Polsce – próba definicji, stan i możliwości rozwoju, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, Nr 29(4), s. 13–111.
Gdy zaufasz danym, inni zaufają tobie (2020), MIT Sloan Management Review Polska, Nr 1(1) , s. 18–19.
Howe J. (2006), The Rise of Crowdsourcing, „Wired Magazine”, Vol. 14, No. 6, s. 1–5.
Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. (2008), Reinvenenting Your Business, „Harvard Business Review”, No. 12, pp. 50–59.
Christensen C.M., Batman T., van Bever D. (2020), Cała prawda o innowacjach w sferze modeli biznesowych, „MIT Sloan Management Review Polska”, Nr 1(1), s. 80–91.
Jabłoński A. (2015), Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.
Kozielski R. (2012), Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Łyczko W. (2019), Cyfrowa transformacja w marketingu i sprzedaży B2B, „Harvard Business Review Polska”, lipiec–sierpień.
Motyl P. (2014), LABIRYNT. Sztuka podejmowania decyzji, ICAN Institute, Białystok.
Nieto-Rodriguez A. (2022), Harvard Business Review. Podręcznik zarządzania projektami, Rebis, Warszawa.
Nogalski B., Czapiewski R. (2015), Strategie w zarządzaniu organizacjami, [w:] J. Rokita (red.), Modelowanie działań biznesowych w przedsiębiorstwie, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Katowice, s. 48–66.
Nogalski B. Czapiewski R. (2019), Trendy w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XX, Zeszyt 6, część I, s. 9–24.
Nogalski B. Czapiewski R. (2022), Zmienność modelu biznesu, „Przegląd Organizacji”, Nr 4, s. 31–38.
Nogalski B. (2008), Idea strategii błękitnego oceanu w rozwiązywaniu kluczowych problemów polskich przedsiębiorstw w zakresie zarządzania, [w:] J. Rokita (red.), Ku nowym paradygmatom nauk o zarządzaniu, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego, Katowice, s. 116–124.
Nogalski B. (2022), Zarządzanie w dobie sztucznej inteligencji, [w:] Profesor Bogdan Nogalski Doctor Honoris Causa Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice.
Półgrabski T. (2022), ESG, jedyna słuszna strategia, „ICAN Management Review Polska”, Nr 3(15), s. 130–131.
Sull D., Homkes R., Sull Ch. (2015), Dlaczego szwankuje realizacja strategii, „Harvard Business Review Polska”, listopad.
Welch J., Welch S., (2015), Praktyczne MBA. Jak mądrze zaplanować karierę stworzyć wspaniały zespół, zdynamizować wzrost i wygrać, Studio EMKA, Warszawa.
Yoffie D.B., Cusumano M.A., (2021), Zasady Strategii. Bill Gates, Andy Grove, i Steve Jobs. Pięć ponadczasowych lekcji, REBIS, Poznań.
Zielona Gospodarka (30.10.2023): „PGE i Orsted sfinalizowali kontrakty na dostawę komponentów dla części morskiej projektu Baltica 2”, https://zielonagospodarka.pl/pge-i-rsted-sfinalizowaly-kontrakty-na-dostawy-komponentow-dla-czesci-morskiej-projektu-baltica-2–14371, data dostępu: 30.10.2023 r.