Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: zaufanie międzyorganizacyjne, wiarygodność, skłonność do zaufania, przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu
Strony: 52-60
Język publikacji: Polski
Komponenty zaufania międzyorganizacyjnego w przedsiębiorstwach wysokiego wzrostu
Abstrakt
Zasadniczym celem artykułu jest weryfikacja heterogeniczności przedsiębiorstw wysokiego wzrostu w odniesieniu do komponentów zaufania międzyorganizacyjnego z punktu widzenia ich wielkości i stażu rynkowego. Za podstawę teoretyczną badań przyjęto założenia koncepcji modelu zaufania autorstwa Mayer i in. (1995). Wyróżniono dwa zasadnicze komponenty tworzące zaufanie: wiarygodność osoby obdarzonej zaufaniem (postrzeganą przez takie cechy jak: kompetencje, życzliwość i uczciwość) oraz skłonność ufającego do obdarzenia zaufaniem. Badania empiryczne były ukierunkowane na weryfikację pytań badawczych: 1. Czy przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu są heterogeniczne w odniesieniu do komponentów zaufania międzyorganizacyjnego z punktu widzenia wielkości tych przedsiębiorstw? 2. Czy przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu są heterogeniczne w odniesieniu do komponentów zaufania międzyorganizacyjnego z punktu widzenia stażu rynkowego tych przedsiębiorstw? W tym celu wykorzystane zostały dane pierwotne uzyskane na podstawie kwestionariusza zawierającego stwierdzenia odnoszące się do poszczególnych komponentów zaufania organizacyjnego. Badanie przeprowadzono w pierwszej połowie 2023r. na próbie 252 polskich przedsiębiorstw wysokiego wzrostu. Na podstawie uzyskanych danych przeprowadzono proces wnioskowania metodami ilościowymi. Zastosowano nieparametryczny, dwustronny test różnic Kruskala-Walisa poparty testem post hoc oraz wybrane pozycyjne miary położenia obserwacji. Uzyskano negatywne odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Zarówno wielkość przedsiębiorstwa, jak i staż rynkowy przedsiębiorstw nie różnicują istotnie przyjętych cech zaufania. Nie wykazano heterogeniczności w odniesieniu do komponentów zaufania międzyorganizacyjnego badanych podmiotów.
Bibliografia
1. Akrout H., Nagy G. (2018), Trust and Commitment within a Virtual Brand Community: The Mediating Role of Brand Relationship Quality, „Information & Management”, Vol. 55, No. 8, pp. 939–955.
2. Audi R. (2008), Some Dimensions of Trust in Business Practices: From Financial and Product Representation to Licensure and Voting, „Journal of Business Ethics”, Vol. 80, pp. 97–102.
3. Audretsch D. B. (2012, March), Determinants of High-growth Entrepreneurship, Report prepared for the OECD/DBA International Workshop on „High-Growth Firms: local policies and local determinants”, Danish Business Authority, Copenhagen.
4. Batwa A., Norrman A. (2021), Blockchain Technology and Trust in Supply Chain Management: A Literature Review and Research Agenda, „Operations and Supply Chain Management: An International Journal”, Vol. 14, No. 2, pp. 203–220.
5. Bibu N. A., Sala D. C. (2014), Aspects of Fast Growth in Romanian Companies. The Case of a Successful Company in Timis County, „Procedia-Social and Behavioral Sciences”, Vol. 124, pp. 263–271.
6. Bromiley P., Cummings L. L. (1995), Transactions Costs in Organizations with Trust, [in:] R. Bies, B. Sheppard, R. Lewicki (Eds), Research on Negotiation in Organizations, Vol. 5, JAI Press, Bingley.
7. Brower H. H., Schoorman F. D., Tan H. H. (2000), A Model of Relational Leadership: The Integration of Trust and Leader–member Exchange, „Leadership Quarterly”, Vol. 11, No. 2, pp. 227–250.
8. Castaldo S., Premazzi K., Zerbini F. (2010), The Meaning(s) of Trust. A Content Analysis on the Diverse Conceptualizations of Trust in Scholarly Research on Business Relationships, „Journal of Business Ethics”, Vol. 96, pp. 657–668.
9. Cheung M. F., To W. M. (2017), The Influence of the Propensity to Trust on Mobile Users' Attitudes Toward In-app Advertisements: An Extension of the Theory of Planned Behaviour, „Computers in Human Behavior”, Vol. 76, pp. 102–111.
10. Chrupała-Pniak M., Grabowski D., Sulimowska-Formowicz M. (2016), The Value of Trust in Inter-organizational Relations, „Economics and Business Review”, Vol. 2, No. 2, pp. 127–143.
11. Coad A., Harasztosi P., Pál R., Teruel M. (2022), Policy Instruments for High-growth Enterprises, [in:] Wennberg K., Sandström C. (Eds), Questioning the Entrepreneurial State International Studies in Entrepreneurship, Vol. 53, Springer, Cham.
12. Covey S. M., Merrill R. R. (2006), The Speed of Trust: The One Thing That Changes Everything, Simon and Schuster, New York.
13. Czakon W. (2017), Klimat współpracy międzyorganizacyjnej, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, T. 5, Nr 9, s. 7–20.
14. Das T. K., Teng B.-S. (2004), The Risk-Based View of Trust: a Conceptual Framework, „Journal of Business and Psychology”, Vol. 19, No. 1, pp. 85–116.
15. Dietz G., Den Hartog D.N. (2006), Measuring Trust Inside Organizations, „Personnel Review”, Vol. 35, No. 5, pp. 557–588.
16. Ehlers L. I. (2021), Is Benevolence the Pinnacle of an Employment Relations Trust Hierarchy? „SA Journal of Human Resource Management”, Vol. 19, art. a1655.
17. Feitosa J., Grossman R., Kramer W. S., Salas E. (2020), Measuring Team Trust: A Critical and Meta‐analytical Review, „Journal of Organizational Behavior”, Vol. 41, No. 5, pp. 479–501.
18. Ferrin D. L., Bligh M. C., Kohles J. C. (2007), Can I Trust You to Trust Me? A Theory of Trust, Monitoring, and Cooperation in Interpersonal and Intergroup Relationships, „Group & Organization Management”, Vol. 32, No. 4, pp. 465–499.
19. Firmansyah M.R., Amalia R., Faturochman F., Minza W.M. (2019), Benevolence, Competency, and Integrity: Which One is More Influential on Trust in Friendships? „Jurnal Psikologi”, Vol. 18, No. 1, pp. 91–105.
20. Fulmer C. A., Gelfand M. J. (2012), At what Level (and in Whom) We Trust: Trust Across Multiple Organizational Levels, „Journal of Management”, Vol. 38, No. 4, pp. 1167–1230.
21. Ganesan S., Hess R. (1997), Dimensions and Levels of Trust: Implications for Commitment to a Relationship, „Marketing Letters”, Vol. 8, pp. 439–448.
22. Grandison T., Sloman M. (2003), Specifying and Analysing Trust for Internet Applications, Proceedings of the IFIP Conference on Towards the Knowledge Society: eCommerce, eBusiness and eGovernment. The Second IFIP Conference on E-Commerce, E-Business, E-Government (I3E 2002) October 2002, Lisbon, Portugal.
23. Guinot J., Chiva R., Mallén F. (2013), Organizational Trust and Performance: Is Organizational Learning Capability a Missing Link? „Journal of Management & Organization”, Vol. 19, No. 5, pp. 559–582.
24. Hennig-Thurau T., Gwinner K.P., Gremler D.D. (2002), Understanding Relationship Marketing Outcomes: An Integration of Relational Benefits and Relationship Quality, „Journal of Service Research”, Vol. 4, No. 3, pp. 230−247.
25. Henrekson M., Johansson D. (2010), Gazelles as Job Creators: A Survey and Interpretation of the Evidence, „Small Business Economics”, Vol. 35, pp. 227–244.
26. Hickey G. M., Snyder H. T., deVries J. R., Temby O. (2021), On Inter-organizational Trust, Control and Risk in Transboundary Fisheries Governance, „Marine Policy”, Vol. 134, art. 104772.
27. Kähkönen T., Blomqvist K., Gillespie N., Vanhala M. (2021), Employee Trust Repair: A Systematic Review of 20 Years of Empirical Research and Future Research Directions, „Journal of Business Research”, Vol. 130, pp. 98–109.
28. Kotsev E. (2022), Knowing When and How to Trust Superiors’ Decisions: Toward a Conceptual Model of Subordinate Managers’ Behavior, „Organizacija”, Vol. 55, No. 1, pp. 50–63.
29. Larzelere R. E., Huston T. L. (1980), The Dyadic Trust Scale: Toward Understanding Interpersonal Trust in Close Relationships, „Journal of Marriage and the Family”, Vol. 42, No. 3, pp. 595–604.
30. Legood A., van der Werff L., Lee A., den Hartog D., van Knippenberg D. (2023), A Critical Review of the Conceptualization, Operationalization, and Empirical Literature on Cognition‐based and Affect‐based Trust, „Journal of Management Studies”, Vol. 60, No. 2, pp. 495–537.
31. Lewis J. D., Weigert A. (1985), Trust as a Social Reality, „Social Forces”, Vol. 63, No. 4, pp. 967–985.
32. Liu C.-L.E. (2012), An Investigation of Relationship Learning in Cross-border Buyer–supplier Relationships: The Role of Trust, „International Business Review”, Vol. 21, No. 3, pp. 311–327.
33. Mayer R. C., Davis J. H., Schoorman F. D. (1995), An Integrative Model of Organizational Trust, „Academy of Management Review”, Vol. 20, No. 3, pp. 709–734.
34. Morgan R. M., Hunt S. D. (1994), Commitment-trust Theory of Relationship Marketing, „Journal of Marketing”, Vol. 58, No. 4, pp. 20–38.
35. Nakayachi K., Watabe M. (2005), Restoring Trustworthiness after Adverse Events: The Signaling Effects of Voluntary „Hostage Posting” on Trust, „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, Vol. 97, No. 1, pp. 1–17.
36. Norman P. M. (2002), Protecting Knowledge in Strategic Alliances: Resource and Relational Characteristics, „The Journal of High Technology Management Research”, Vol. 13, No. 2, pp. 177–202.
37. Otola I., Grabowska M., Szajt M. (2020), Value Composition for Business Models of High-Growth Enterprises, [in:] I. Otola, M. Grabowska (Eds.), Business Models: Innovation, Digital Transformation, and Analytics, CRC Press, Boca Raton.
38. Paliszkiewicz J., Koohang A., Gołuchowski J., Horn Nord J. (2014), Management Trust, Organizational Trust, and Organizational Performance: Advancing and Measuring a Theoretical Model, „Management and Production Engineering Review”, Vol. 5, No. 1, pp. 32–41.
39. Piricz N. (2018), Affecting Determinants of Trust in Business Relationships, „Serbian Journal of Management”, Vol. 13, No. 2, pp. 281–291.
40. Poon J. M. (2013), Effects of Benevolence, Integrity, and Ability on Trust‐in‐supervisor, „Employee Relations”, Vol. 35, No. 4, pp. 396–407.
41. Ring P. S., Van de Ven A. H. (1992), Structuring Cooperative Relationships between Organizations, „Strategic Management Journal”, Vol. 13, No. 7, pp. 483–498.
42. Schoorman F. D., Mayer R. C., Davis J. H. (2007), An Integrative Model of Organizational Trust: Past, Present, and Future, „Academy of Management Review”, Vol. 32, No. 2, pp. 344–354.
43. Seppänen R., Blomqvist K., Sundqvist S. (2007), Measuring Inter-organizational trust - A Critical Review of the Empirical Research in 1990–2003, „Industrial Marketing Management”, Vol. 36, No. 2, pp. 249–265.
44. van Zeeland-van der Holst E.M., Henseler J. (2018), Thinking Outside the Box: A Neuroscientific Perspective on Trust in B2B Relationships, „IMP Journal”, Vol. 12, No. 1, pp. 75–110.
45. Walterbusch M., Gräuler M., Teuteberg F. (2014), How Trust is Defined: A Qualitative and Quantitative Analysis of Scientific Literature, Twentieth Americas Conference on Information Systems, Savannah.
46. Zaerens K. (2022), Utilizing Trust Management in a High-Security Context, National Defence University, Helsinki.
47. Zieliński M. (2019), Zaufanie w relacjach business-to-business. Perspektywa dynamiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.