Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Programy lojalnościowe, stacje paliw, rynek paliwowy
Strony: 230-236
Język publikacji: Polski
Programy lojalnościowe stosowane przez stacje paliw w Polsce
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie, czy programy lojalnościowe, stosowane na stacjach paliw w Polsce posiadają realne przełożenie na decyzje zakupowe klientów, w czasie niestabilności cen paliw płynnych.
Postawiono następujące pytania badawcze:
1. Czy programy lojalnościowe na stacjach paliw stanowiły oczekiwaną rekompensatę dla większości badanych, w zamian za skutki wzrostu cen paliw?
2. Która kategoria produktów była najrzadszej wymieniana w ramach programu lojalnościowego: elektronika, rabaty, pożywienie?
3. Jakie artykuły były najrzadziej wymienianymi nagrodami na stacjach paliw w ramach programu lojalnościowego?
4. Co stanowiło główną determinantę wyboru nagrody: płeć, wykształcenie, sytuacja ekonomiczna?
W tym celu przeprowadzono badanie ankietowe na losowo wybranych 1000 respondentach. Kwestionariusz ankiety zawierał 26 pytań, a badanie zostało przeprowadzone w dniach: od 16 stycznia, do 15 lutego 2023 roku. Dzięki uzyskanym odpowiedziom z ankiety otrzymano wyniki badań, które zostały poddane analizie statystycznej, w tym testom Manna-Whitney’a oraz Kruskal-Wallisa. Wyniki pokazały, że programy lojalnościowe na stacjach paliw nie wyrównywały w odpowiedni sposób skutki wzrostu cen dla większości respondentów. Wśród osób, które korzystały z programów lojalnościowych punkty były najczęściej wymieniane na rabaty cenowe i artykuły spożywcze, zaś najrzadziej na elektronikę i odzież. Nie stwierdzono także istotnych różnic w wyborze nagród, biorąc pod uwagę płeć ankietowanych.
Bibliografia
[1] Amicclub.pl (2023), Katalog , https://amicclub.pl/katalog, data dostępu: 12.09.2023 r.
[2] Amicenergy.pl, Amic Club, https://amicenergy.pl/pl/produkty-i-uslugi/amic-club data dostępu: 12.09.2023 r.
[3] Bpkatalog.pl, Katalog nagród, https://www.bpkatalog.pl/katalognagrod?status=A &webShopDisplayed=true&sorting=R&textSearch=&pricePlan.pointsFrom=0&pricePlan.pointsTo=200000, data dostępu: 09.09.2023 r.
[4] BP Katalog, Zapunktuj na BP!, https://www.bpkatalog.pl/content/jak-zbierac-punkty, data dostępu: 09.09.2023 r.
[5] Caminal R. (2022). Time-Limited Loyalty Rewards, „Journal of Industrial Economics”, Vol. 70, No. 4, pp. 962–998.
[6] Circlek.pl, Circle K EXTRA, extra korzyści! https://www.circlek.pl/extra, data dostępu 09.09.2023 r.
[7] Dziawgo D. (2023), Evolution of Loyalty Programs Offered to Customers and Investors, „Financial internet quarterly”, Vol. 19, No. 1, pp. 34–47.
[8] Fazlagič A. (2004), Uwaga! Lojalny klient!, „Modern Marketing”, Nr 1, s. 34–40.
[9] Flejterska E., Gracz L., Rosa G., Smalec A. (2008), Marketing partnerski. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
[10] Grzebieniak A. (2012), Budowanie programu lojalnościowego w procesie zarządzania zakładem ubezpieczeń, Przegląd Organizacji, Nr 11, s. 40–43.
[11] Haffer M., Sudoł S., Szymczak J. (2000), Marketingowe testowanie produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
[12] Kikowska A., Nowak A., Różalska M. (2019), Lojalność konsumencka. Raport z badań, Wrocław.
[13] Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I. (2017), Marketing 4.0 Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa.
[14] Kwiatek P. (2007), Programy lojalnościowe. Budowa i funkcjonowanie, Wolters Kluwer, Kraków.
[15] Meyer-Waarden L. (2015), Effects of Loyalty Program Rewards on Store Loyalty, „Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 24, pp. 22–32.
[16] Michalska-Dudek I., Rapacz A. (2009), Kształtowanie lojalności klienta biur podróży z wykorzystaniem programów lojalnościowych, [w:] A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, Wydawnictwo AD-REM, Jelenia Góra.
[17] Michalska-Dudek I. (2011), Multipartnerskie programy lojalnościowe na rynku biur podróży w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 157, s. 77–89.
[18] MOL Move, Odkryj MOL Move, https://www.molmove.pl/s/discover-mol-move?language=pl, data dostępu: 12.09.2023 r.
[19] Ostrowska I. (2010), Model kształtowania lojalności konsumentów w stosunku do madki na podstawie wybranych produktów konsumpcyjnych, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
[20] Pawlikowska D. (2013), Programy lojalnościowe jako narzędzie wpływu na postawy i zachowania konsumentów, [w:] A. Wiśniewska (red.), Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, s. 141–174.
[21] PKN Orlen, Sklep Vitay, https://vitay.pl/, data dostępu: 09.09.2023 r.
[22] Program Vitay, Promocje cenowe, https://program.vitay.pl/zbieraj-punkty/promocje-punktowe.html, data dostępu: 09.09.2023 r.
[23] Shell ClubSmart, Katalog nagród, https://www.clubsmart.shell.pl/catalog, data dostępu: 09.09.2023 r.
[24] Shell ClubSmart, Witamy w programie lojalnościowym Shell ClubSmart, https://www.clubsmart.shell.pl/how-to-use#top, data dostępu: 09.09.2023 r.
[25] Szopinski T. (2022), Holding Accounts in Several Banks - A Conscious or Reckless Consumer? „Economic Research – Ekonomska Istrazivanja”, Vol. 36, No. 2.
[26] TVN24, Zmiany w promocji na tankowanie. Jest komunikat dużej sieci, https://tvn24.pl/biznes/moto/mol-w-polsce-promocja-na-paliwa-nowy-program-lojalnosci owy-7245499, data dostępu: 09.09.2023 r.
[27] Wilmańska–Sosnowska S. (2008), Lojalność jako kategoria współczesnego marketingu, [w:] G. Sobczyk (red.), Współczesny marketing. Trendy. Działania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 195–215.