Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: dzielenie się wiedzą, era cyfrowa, zespoły pracownicze
Strony: 286-294
Język publikacji: Angielski
Dzielenie się wiedzą w zespołach pracowniczych ery cyfrowej
Abstrakt
W dzisiejszych czasach, w erze cyfrowej, dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego oraz rozwoju nowych technologii, w tym technologii komunikacyjnych, coraz większego znaczenia w środowisku pracy nabiera współpraca i dzielenie się wiedzą w zespołach. Ze względu na pracę zdalną części pracowników współpraca i dzielenie się wiedzą w zespołach może stać się wyzwaniem dla organizacji. Celem przeprowadzonych badań było zbadanie zależności między rodzajem pracy (stacjonarna/hybrydowa/zdalna) a dzieleniem się wiedzą i współpracą w zespołach oraz zależności między udzielaniem pomocy a zaufaniem i dzieleniem się wiedzą w zespołach w organizacjach. Badania wykazały, że w średnich i dużych firmach w Polsce nie ma różnic w poziomie dzielenia się wiedzą w zakresie formy pracy wykonywanej przez pracownika. Poziom postrzeganego zaufania i postrzeganej pomocy był w niektórych wymiarach dodatnio skorelowany z dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem.
Bibliografia
[1] Alsharo M., Gregg D., Ramirez R. (2017), Virtual Team Effectiveness: The Role of Knowledge Sharing and Trust, „Information and management”, Vol. 54, pp. 479–490.
[2] Bartol K. M., Srivastava A. (2002), Encouraging Knowledge Sharing: The Role of Organizational Reward Systems, „Journal of Leadership & Organizational Studies”, Vol. 9 No. 1, pp. 64–77.
[3] Bezzina F., Cassar V., Marmara V., Said E. (2021), Surviving the Pandemic: Remote Working in the Maltese Public Service During the COVID-19 Outbreak, „Frontiers in Sustainability. Sustainable Organizations”, Vol. 2, art. 644710.
[4] Bhattacharya R., Devinney T. M., Pillutla M. M. (1998), A Formal Model of Trust Based on Outcomes, „Academy of Management Review”, Vol. 23 No. 3, pp. 459–472.
[5] Chandra S., Shirish A., Srivastava S.C. (2020), Theorizing Technological Spatial Intrusion for ICT Enabled Employee Innovation: The Mediating Role of Perceived Usefulness, „Technological Forecasting Social Change”, Vol. 161, art. 12032.
[6] Cropanzano R., Mitchell M.S. (2005), Social Exchange Theory: An Interdisciplinary Review, „Journal of Management”, Vol. 31 No. 6, pp. 874–900.
[7] de Jong, S., van der Vegt, G., Molleman, E. (2007), The Relationships among Asymmetry in Task Dependence, Perceived Helping Behavior, and Trust, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 92, p. 1625–1637.
[8] Fazlagić J. (2014), Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą, „E-mentor”, Vol. 1, pp. 117–120.
[9] Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej (2023), Zaufanie społeczne, Komunikat z badań, https://www.cbos.pl/spiskom.pol/2022/k_037_22.pdf, data dostępu: 05.05.2023 r.
[10] Gajda J. (2021), Organizational Culture Subordinated to Knowledge Sharing in Polish Organizations Managing Multigenerational Groups, (Eds.) Garcia-Perez A., Simkin L., 22nd European Conference on Knowledge Management. Coventry, pp. 301–309.
[11] Ghobadi S. (2015), What Drives Knowledge Sharing in Software Development Teams: A Literature Review and Classification Framework, „Information & Management”, Vol 52, pp. 82–97.
[12] Gupta A. K., Govindarajan V. (2000), Knowledge Flows within Multinational Corporations, „Strategic Management Journal”, Vol. 21 No. 4, pp. 473–496.
[13] Haesebrouck K., Van den Abbeele A., Williamson M.G. (2021), Building Trust through Knowledge Sharing: Implications for Incentive System Design, „Accounting, Organizations and Society”, Vol. 93, art. 101241.
[14] Hofstede Insights (2023), Country Comparison Tool, https://www.hofstede-insights.com/country-comparison-tool, access date: 05.05.2023.
[15] Ipe M. (2003) Knowledge Sharing in Organizations: A Conceptual framework, „Human Resource Development Review”, Vol. 2, pp. 337–359.
[16] Jallow H., Renukappa S., Suresh S. (2020), The Impact of COVID-19 Outbreak on United Kingdom Infrastructure Sector, „Smart and Sustainable Built Environment”, Vol. 10 No. 4, pp. 581–593.
[17] Jasimuddin S.M. (2007), Exploring Knowledge Transfer Mechanisms: The Case of a UK-based Group within a High-tech Global Corporation, „International Journal of Information Management”, Vol. 27 No. 4, pp. 294–300.
[18] Kanawattanachai P., Yoo Y. (2002), Dynamic Nature of Trust in Virtual Teams, Case Western Reserve University, USA, „Sprouts: Working Papers on Information Systems”, Vol. 2, No. 10, pp. 41–58.
[19] Kapoor C., Solomon N. (2011), Understanding and Managing Generational Differences in the Workplace, „Worldwide Hospitality and Tourism Themes”, Vol. 3, No. 4, pp. 308–318.
[20] Karczewska A. (2021), Komunikacja w procesie zarządzania wiedzą we współczesnej organizacji, [in:] Karczewska A, Kukowska K., Skolik S. (red.), Współdziałanie w podmiotach prywatnych i publicznych a wykorzystanie nowych technologii komunikacyjnych w czasie zmiany, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, s. 77–85.
[21] Keyton J. (2011), Communication and Organizational Culture: A Key to Understanding Work Experiences, Sage Publications, Los Angeles.
[22] Kucharska W., Erickson G.S. (2023), Tacit Knowledge Acquisition & Sharing, and its Influence on Innovations: A Polish/US Cross-country Study, „International Journal of Information Management”, Vol. 71, art. 102647.
[23] Larson L., DeChurch L. A. (2020), Leading Teams in the Digital Age: Four Perspectives on Technology and what They Mean for Leading Teams, „The Leadership Quarterly”, Vol. 31.
[24] Latusek-Jurczak D. (2021), Zaufanie w zarządzaniu organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
[25] Lewis J.D., Weigert A. (1985), Trust as a Social Reality, „Social Forces”, Vol. 63, pp. 967–985.
[26] Li X., Sanders K., Frenkel S. (2012), How Leader–member Exchange, Work Engagement and HRM Consistency Explain Chinese Luxury Hotel Employees’ Job Performance, „International Journal of Hospitality Management”, Vol. 31, pp. 1059–1066.
[27] Lipnack J., Stamps J. (2000), Virtual Teams: People Working Across Boundaries with Technology, „Academy of Management Review”, Vol. 23 No. 3, pp. 459–472.
[28] Løwendahl B. R., Revang Ø., Fosstenløkken S. M. (2001). Knowledge and Value Creation in Professional Service Firms: A Framework for Analysis, „Human Relations”, Vol. 54, No. 7, pp. 911–931.
[29] Martins L.L., Gilson L.L., Maynard M.T. (2004), Virtual Teams: What Do We Know and Where Do We Go from Here? „Journal of Management”, Vol. 30, No. 6, pp. 805–835.
[30] Mayer R.C., Davis J.H., Schoorman F. D. (1995), An Integration Model of Organizational Trust, „The Academy of Management Review”, Vol. 20 No. 3, pp. 709–734.
[31] Nahapiet J., Ghoshal S. (1998), Social Capital, Intelectual Capital, and the Organizational Advantage, „The Academy of Management Review”, Vol. 23, No. 2, pp. 242–266.
[32] Radtke R.R., Speklé R.F., Widener S.K. (2023), Flourish or flounder: Do Trust-centric Management Controls Encourage Knowledge Sharing and Team Performance? „Accounting, Organizations, and Society”, Vol. 107, pp. 1–18.
[33] Rhee K.Y. (2010), Different Effects of Workers' Trust on Work Stress, Perceived Stress, Stress Reaction, and Job Satisfaction between Korean and Japanese Worker, „Safety and Health at Work”, Vol. 1, pp. 87–97.
[34] Schuster C., Weitzman L., Mikkelsen K.S., Meyer-Sahling J., Bersch K., Fukuyama K., Paskov P., Rogger D., Mistree D., Kay K. (2020), Responding to COVID-19 through Surveys of Public Servants, „Public Administration Review”, Vol. 80, pp. 792–796.
[35] Skrzypek E. (2018), Bariery dzielenia się wiedzą w organizacji w warunkach społeczeństwa informacyjnego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, Vol. 53 Nr 1, s. 36–45.
[36] Tønnessen O., Dhir A., Flåten B. (2021), Digital Knowledge Sharing and Creative Performance: Work from Home during the COVID-19 Pandemic, „Technological Forecasting & Social Change”, Vol. 170, pp. 1–13.
[37] Troman G. (2000), Teacher Stress in the Low-trust Society, „British Journal of Sociology of Education”, Vol. 21, pp. 331–353.
[38] Yeboah A. (2023), Knowledge Sharing in Organization: A Systematic Review, „Cogent Business & Management”, Vol. 10, p. 1-38.
[39] Wang B., Liu Y., Qian J., Parker S.K. (2021), Achieving Effective Remote Working during the COVID-19 Pandemic: A Work Design Perspective, „Applied Psychology”, Vol. 70, pp. 16–59.
[40] Żarczyńska-Dobiesz A. (2015), Bariery w obszarze dzielenia się wiedzą w organizacji i sposoby ich ograniczania – refleksje z badań, „Management Forum”, Vol. 3, s. 44–50.