Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: kultura organizacji, cyfrowa kultura organizacji, transformacja cyfrowa
Strony: 308-315
Język publikacji: Polski
Kulturowe aspekty cyfryzacji przedsiębiorstwa
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie wpływu kultury organizacyjnej na wzbudzenie zaangażowania pracowników w proces transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa. Bezprecedensowa dynamika rozwoju technik cyfrowych wydatnie obniża efektywność typowego podejścia planistycznego, uwypuklając jego słabość, jaką jest dezaktualizacja wiedzy używanej podczas projektowania. Dlatego cennym uzupełnieniem formalnych procedur planistycznych może być proces oparty na zaangażowaniu pracowników w obserwację sceny nowych rozwiązań cyfrowych i ocenie możliwości ich adaptacji w organizacji. Użyteczność takiego procesu wymagałaby postawy cechującej się rzeczywistym zaangażowaniem, czyli specyficznym połączeniem wartości, przekonań, wiedzy i motywacji. Postawa taka przedstawiona jest jako funkcja kultury organizacyjnej, przy czym odwołano się do dobrze już opisanego w literaturze modelu cyfrowej kultury organizacji. W postępowaniu uwzględniono również rolę wybranych artefaktów kulturowych. Czy rozwój kultury cyfrowej oraz charakterystycznych dlań artefaktów sprzyja budowie autentycznego zaangażowania pracowników w cyfryzację organizacji? Badania mające pozwolić sformułować odpowiedź na to pytanie wykonano na próbie n=620 osób legitymujących się stażem pracy dłuższym niż pół roku.
Bibliografia
[1] Abhari K., Ostroff C., Barcellos B., Williams D.N. (2021), Co-Governance in Digital Transformation Initiatives: The Roles of Digital Culture and Employee Experience, Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences, HICCS, Kauai, pp. 5801–5810.
[2] Anderson J.C., Gerbing D.W. (1988), Structural Equation Modeling in Practice:
A Review and Recommended Two-step Approach, „Psychological Bulletin”, Vol. 103, No. 3,
pp. 411–423.
[3] Bandura A. (2023), Social Cognitive Theory. An Agentic Perspective on Human Nature, Wiley, Hoboken.
[4] Duerr S., Holotiuk F., Beimborn D., Wagner H.T., Weitzel T. (2018), What is Digital Organizational Culture? Insights from Exploratory Case Studies, Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences, HICCS, Waikoloa Village, pp. 5126–5135.
[5] Erhan T., Uzunbacak H.H., Aydin E. (2022), From Conventional to Digital Leadership: Exploring Digitalization of Leadership and Innovative Work Behaviour, „Management Research Review”, Vol. 45, No. 11, pp. 1524–1543.
[6] Griffin W. R. (2005), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[7] Hair J., Hult G.T.M., Ringle Ch., Sarstedt M., Danks N., Ray S. (2021), Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R, Springer, Cham.
[8] Imran F., Shahzad K., Butt A., Kantola J. (2021), Digital Transformation of Industrial Organizations: Toward an Integrated Framework, „Journal of Change Management”, Vol. 21, No. 4, pp. 451–479.
[9] Kraft C., Lindeque J.P., Peter M.K. (2022), The Digital Transformation of Swiss Small and Medium-sized Enterprises: Insights from Digital Tool Adoption, „Journal of Strategy and Management”, Vol. 15, No. 3, pp. 468–494.
[10] Kyriakopoulos P., Herbert K., Piperopoulos P. (2024), I Am Passionate therefore I Am: The Interplay between Entrepreneurial Passion, Gender, Culture and Intentions, „Journal of Business Research”, No. 172, pp. 1–13.
[11] Liu Y. (2022), The Impact of Digital Leadership on Enterprise Sustainable Development Under the Background of „Industry 4.0”, [in:] A. Ghaffar, C. B. Mehmet, A. K. Intakhab (eds.), Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences (ISEMSS 2022), pp. 1445–1454.
[12] Nunnally J.C., Bernstein I.H. (1994), Psychometric Theory (3rd Ed.), McGraw-Hill, New York.
[13] Oberer B., Erkollar A. (2018), Leadership 4.0: Digital Leaders in the Age of Industry 4.0, „International Journal of Organizational Leadership”, Vol. 7, No. 4, pp. 404–412.
[14] Ruppel C.P., Harrington S.J. (2001), Sharing Knowledge through Intranets: A Study of Organizational Culture and Intranet Implementation, „IEEE Transactions on Professional Communication”, Vol. 44, No. 1, pp. 37–52.
[15] Sashi C.M. (2021), Digital Communication, Value Co-creation and Customer Engagement in Business Networks: A Conceptual Matrix and Propositions, „European Journal of Marketing”, Vol. 55, No. 6, pp. 1643–1663.
[16] Schiuma G., Schettini E., Santarsiero F., Carlucci D. (2022), The Transformative Leadership Compass: Six Competencies for Digital Transformation Entrepreneurship,
„International Journal of Entrepreneurial Behavior & Amp; Research”, Vol. 28, No. 5, pp. 1273–1291.
[17] Serpa S., Sá M.J., Ferreira C.M. (2022), Digital Organizational Culture: Contributions to a Definition and Future Challenges, „Academic Journal of Interdisciplinary Studies”, Vol. 11, No. 4, pp. 22–33.
[18] Shen Z., Liang X., Lv J., Liu C., Li J. (2022), The Mechanism of Digital Environment Influencing Organizational Performance: An Empirical Analysis Based on Construction Data, „Sustainability”, Vol. 14, No. 6.
[19] Shin J., Mollah M.A., Choi J. (2023), Sustainability and Organizational Performance in South Korea: The Effect of Digital Leadership on Digital Culture and Employees’ Digital Capabilities, „Sustainability”, Vol. 15, No. 3.
[20] Vial G. (2019), Understanding Digital Transformation: A Review and a Research Agenda, „The Journal of Strategic Information Systems”, Vol. 28, No. 2, pp. 118–144.
[21] Warner K.S.R., Wäger M. (2019), Building Dynamic Capabilities for Digital Transformation: An Ongoing Process of Strategic Renewal, „Long Range Planning”, Vol. 52, No. 3, pp. 326–349.
[22] Westerman G., Soule D.L., Eswaran A. (2019), Building Digital-Ready Culture in Traditional Organizations, „MIT Sloan Management Review”, Vol. 60, No. 4, https://sloanreview.mit.edu/article/building-digital-ready-culture-in-traditional-organizations/, access date: 19.10.2023.
[23] Wójcik J. (2023), Cyfrowa nie tylko z nazwy – Jak wykorzystać techniki zarządzania zmianą w tworzeniu cyfrowej kultury organizacyjnej, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/webcasty/articles/Cyfrowa-nie-tylko-z-nazwy.html, access date: 19.10.2023 r.
[24] Zbiegień L. (1999), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[25] Zhardemova M.G., Khristidis T.V., Karmazina N.V., Fedorowa E.N., Yakovleva E.A. (2021), Digital competences in the aspect of sociocultural education, „SHS Web of Conferences”, No. 98, 05027, pp. 1–6.