Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: przedsiębiorczość, zarządzanie, ekonomia, gospodarka, MŚP, granty, rząd, COVID-19
Strony: 379-390
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Grants management in the area of public aid project in the era of COVID-19 pandemic on the example of Polish districts
Luiza Piersiala, Judyta Kabus, Andrzej Brzeziński, Ireneusz Miciuła
Abstrakt
Rozważania zawarte w artykule dotyczą form wsparcia oferowanego przez polski rząd, z jakiego mogliby skorzystać przedsiębiorcy i pracownicy w czasie pandemii. Zaprezentowane w publikacji pytania badawcze i wnioski opierają się na studiach literatury przedmiotu, odpowiednich regulacjach prawnych oraz istniejących danych uzyskanych z Powiatowych Urzędów Pracy województwa śląskiego. Uzyskane dane dotyczą podmiotów gospodarczych należących do sektora MŚP. Aby odpowiedzieć na postawione pytania badawcze, wykonano analizy statystyczne z wykorzystaniem pakietu IBM SPSS Statistics 26. W badaniach wykorzystano test Shapiro-Wilka, test Kruskala-Wallisa oraz analizę korelacji rho Spearmana. Wyniki badań mogą mieć istotne zastosowania praktyczne. Mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców z sektora MŚP oraz samorządy jako przegląd rozwiązań zastosowanych w czasie pandemii oraz weryfikacja zasadności wdrażania tych form wsparcia, w tym ocena działań podjętych przez polski rząd na rzecz stabilizacji polskiej gospodarki.
Bibliografia
[1] Ashraf B.N. (2020), Stock Markets’ Reaction to COVID-19: Cases or Fatalities? „Research in International Business and Finance”, No. 54, art. 101249. [2] Bańka M., Salwin M., Tylżanowski R., Miciuła I., Sychowicz M., Chmiel N., Kopytowski A. (2023), Start-Up Accelerators and Their Impact on Entrepreneurship and Social Responsibility of the Manager, „Sustainability”, No. 11, art. 8892. [3] Bolesta K., Sobik B. (2020), Analiza działań antykryzysowych podczas pandemii COVID-19 w krajach Europy, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze”, Nr 13, s. 18–30. [4] Cichoń S., Kabus D., Miciuła I., Kazojć K. (2021), Shaping the Attitudes of Innovative, Creative and Entrepreneurial Officials State Self-Government Institutions of Hungary, the Czech Republic and Slovakia in Management Public Organizations European, „European Research Studies Journal”, No. 24, pp. 410–420. [5] Espinosa-Méndez Ch., Arias J. (2021), COVID-19 Effect on Herding Behavior in European Capital Markets, „Finance Research Letters”, Vol. 38, art. 101787. [6] Fernandes N. (2020), Economic Effects of Coronavirus Outbreak (COVID-19) on the World Economy, IESE Business School Working Paper WP-1240-E. [7] Gourinchas P.O., Kalemli-Özcan Ṣ., Penciakova V., Sander N. (2020), COVID-19 and SME Failures, Working Paper Series No. 27877, National Bureau of Economic Research, Cambridge. [8] Groenewegen J., Hardeman S., Stam E. (2021), Does COVID-19 State Aid Reach the Right Firms? COVID-19 State Aid, Turnover Expectations, Uncertainty and Management Practices, „Journal of Business Venturing Insights”, Vol. 16, art. e00262. Instrukcja składania wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników z określonych branż, https://psz.praca.gov.pl/documents/10240/ae4f2a5b-ee9a-41d4-936a-f46b01fdc856 [9] International Monetary Fund (2020), The Great Lockdown: Worst Economic Downturn Since the Great Depression, https://blogs.imf.org/2020/04/14/the-great-lockdown-worst-economic-downturn-since-the- greatdepression, access date: 22.05.2023. [10] Izdebski H. (2020), Tarcze antykryzysowe – dokończenie budowy państwa PiS-u? Ustawodawstwo okresu pandemii a funkcjonowanie samorządu, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa. [11] Kubiczek J., Hadasik B. (2021), Challenges in Reporting the COVID-19 Spread and its Presentation to the Society, „Journal of Data and Information Quality”, Vol. 13, No. 4, pp. 1–7. [12] Kubiczek J., Derej W. (2022), Tarcze antykryzysowe jako źródło wsparcia działalności MŚP w dobie pandemii COVID-19, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny”, Vol. 1, s. 33–57. [13] Kunz W. (2021), Identyfikacja wpływu rządowego programu tarcz antykryzysowych na funkcjonowanie przedsiębiorstw w czasie pandemii COVID-19. Podejście propagandowe czy pomocowe? [w:] P. Walentynowicz, A. Sałek-Imińska (red.), Zarządzanie i rynek pracy w warunkach pandemii COVID-19, Bernardinum, Pelplin, s. 47–57. [14] Kyung A., Whitney S. (2020), A Study on the Financial and Entrepreneurial Risks of Small Business Owners amidst COVID-19, [in:] IEEE International IOT, Electronics and Mechatronics Conference (IEMTRONICS), pp. 1–4. [15] Li T., Hao L., Kubiczek J., Pietrzyk A. (2021), Corporate Social Responsibility of Sports Club in the Era of Coronavirus Pandemic. Zagłębie Sosnowiec Case Study, „Economic Research-Ekonomska Istraživanja”, Vol. 36, pp. 1–20. [16] Liu N., Xu Z., Skare M. (2021), The Research on COVID-19 and Economy from 2019 to 2020: Analysis from the Perspective of Bibliometrics, „Oeconomia Copernicana”, Vol. 12, No. 2, pp. 217–268. [17] McKibbin W.J., Fernando R. (2020), The Global Macroeconomic Impacts of COVID-19: Seven Scenarios, CAMA Working Paper, No. 19, Rochester, pp. 1–59. [18] Miciuła I., Kazojć K., Kabus D. (2022), The Economic Changes in the Global Economy During the COVID-19 Pandemic, [in:] Ibima Publishing, Communications of International Proceedings, Vol. 2, pp. 1–7. [19] Miciuła I., Tylżanowski R., Rogowska K., Stępień P. (2021), Managing Economic and Social Changes during the COVID-19 Pandemic: A Case Study for Szczecin and Krakow, „European Research Studies Journal”, Vol. 24, Special issue No. 4, pp. 365–376. [20] Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (2023), Środki z tarczy antykryzysowej na bieżąco trafiają do urzędów pracy, https://www.gov.pl/web/rodzina/tarcza-antykryzysowa-to-realne-finansowe-wsparcie-przedsiebiorcow, data dostępu: 20.05.2023 r. [21] Mustafa M., Abbas A. (2020), Comparative Analysis of Green ICT Practices among Palestinian and Malaysian in SME food Enterprises during COVID-19 Pandemic, „PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology”, No. 17, Vol. 7, pp. 14589–14599. [22] Pedauga L., Sáez F., Delgado-Márquez B.L. (2021), Macroeconomic Lockdown and SMEs: The Impact of the COVID-19 Pandemic in Spain, „Small Business Economics”, Vol. 58, pp. 665–688. [23] Piersiala L., Kapler M. (2023), The Role of Innovative Systems in a Small and Medium Enterprise, „Ekonomia i Prawo. Economics and Law”, Vol. 23, No. 4. Regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym. Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro-Małych i Średnich Firm, https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr-20/Regulamin-programu-tarcza-finansowa-pfr-20.pdf, data dostępu: 08.05.2023 r. [25] Szczepański M. (2020), Epidemia koronawirusa jako wydarzenie typu „czarny łabędź, „Przegląd Ekonomiczny”, Nr 20, s. 8–13. [26] Umowa subwencji finansowej, zawarta w dniu 18.05.2021 przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. z przykładowym mikroprzedsiębiorcą. https://pfr.pl/dam/jcr:94d54593-bc17–4fa6–8ebb-888573aa1021/PFR-Przewodnik-Tarcza-Finansowa-MMSP.pdf, data dostępu: 23.06.2023 r. [27] Ustawa z dnia 2 marca 2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 374,567,568. [28] Ustawa z dnia 6 marca 2018, Prawo przedsiębiorców Dz.U. z 2018 r., poz. 646, 1292. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego I o wolontariacie, Dz.U. z 2003 r., poz. 571. [29] World Health Organization (2019), WHO's COVID-19 response, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/interactive-timeline, access date: 23.06.2023. [30] Zelek A. (2020), V jak Victoria czy L jak lichota – czyli globalna gospodarka po koronakryzysie, „Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek”, Nr 2, s. 7–17.
Publikacje z rocznika