Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: edukacja, narzędzia ICT, symulacje, implementacja
Strony: 408-416
Język publikacji: Angielski
Model wdrażania symulacji w procesy dydaktyczne uczelni wyższej
Abstrakt
Dynamiczne zmiany we współczesnym świecie, szczególnie w kontekście nowoczesnych technologii, wymagają stworzenia modeli, dzięki którym implementacja i zastosowanie wybranych narzędzi w określonych dziedzinach/sferach będzie realizowane sprawnie i efektywnie. Jest to szczególnie ważne w przypadku stosowania ICT w procesach dydaktycznych instytucji edukacyjnych, gdzie istotne jest zaangażowanie oraz rozwijanie umiejętności i kompetencji wielu podmiotów. Podstawowym celem artykułu jest zaproponowanie modelu procesu zarządzania wdrażaniem symulacji jako narzędzia dydaktycznego uczelni wyższej. Wstęp artykułu wskazuje na znaczne przyspieszenie zastosowań ICT w edukacji spowodowane pandemią COVID-19. W początkowej części artykułu dokonano przeglądu literatury na temat zastosowania narzędzi edukacyjnych wykorzystujących symulacje zarówno w aspekcie pozytywnym, jak i niepożądanym. W kolejnej części zestawiono i szczegółowo opisano elementy realizacji symulacji w procesie dydaktycznym. Na końcu omówiono istotne zagadnienia dotyczące procesu wdrożenia symulacji oraz związane z nim potencjalne trudności. Proponowany model, choć odnosi się do symulacji komputerowych, może być traktowany jako uniwersalne narzędzie pomocne w planowaniu przedsięwzięć związanych z wdrażaniem do systemu dydaktycznego uczelni zaawansowanych narzędzi ICT, wymagających szerokiego angażowania czasu, środków i innych zasobów ludzkich i materialnych.
Bibliografia
[1] Ahn H., Kim H. (2015), Implementation and Outcome Evaluation of High-fidelity Simulation Scenarios to Integrate Cognitive and Psychomotor Skills for Korean Nursing Students, „Nurse Education Today”, Vol. 35, No. 5, pp. 706–711.
[2] Antoniuk D.S., Vakaliuk T.A., Ievdokymov V.V., Morozov A.V., Kontsedailo V.V. (2021), Integrating Business Simulations Software into Learning Environment of Technical University, „Journal of Physics: Conference Series”, Vol. 1946, art. 012018.
[3] Armstrong D. J., Naylor T. H. (2005), Management Education and Development: Drift or Thrust into the 21st Century? „International Journal of Management Reviews”, Vol. 7, No. 2, pp. 91–110.
[4] Binsztok A., Butryn B., Hołowińska K., Owoc L. M., Sobińska M. (2022), Business Computer Simulation Supporting Competencies. Potential Areas of Application and Barriers, „Procedia Computer Science”, Vol. 207, No. 5, pp. 3875–3883.
[5] Chernikova O., Heitzmann N., Stadler M., Holzberger D., Seidel T., Fischer F. (2020), Simulation-based Learning in Higher Education: A Meta-analysis, „Review of Educational Research”, Vol. 90, No. 4, pp. 499–541.
[6] Crookall D. (2010), Serious Games, Debriefing, and Simulation/Gaming as a Discipline, „Simulation & Gaming”, Vol. 41, No. 6, pp. 898–920.
[7] Dobrowolska E., Kalinowski M. (2014), Strategiczne gry szkoleniowe jako narzędzie kształtowania kompetencji menedżerskich, [w:] M. Stor, A. Fornalczyk (red.), Sukces w zarządzaniu kadrami. Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim – podejścia, metody, narzędzia. Problemy zarządczo-psychologiczne; „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 350, s. 93–104.
[8] Furmanek W., Piecuch A. (red.), (2010), Dydaktyka Informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
[9] Hyltander A. (2003), Simulation as a Teaching Alternative: Utopia or Reality? „International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education”, Vol. 10, No. 1 (2003), file:///C:/Users/user/Downloads/6071–85–12038–1-10–20120830–1.pdf, access date: 13.11.2023.
[10] Kuciapski M. (2013), Projektowanie architektury innowacyjnych narzędzi dydaktycznych dla efektywnej realizacji symulacji biznesowych, [w:] W. Bizon, A. Poszewiecki (red.), Efektywność innowacyjnych narzędzi dydaktycznych w procesach kształtowania postaw przedsiębiorczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 145–159.
[11] Lawley M. (2006), Computer Simulation as an Instructional Tool for Business Education: A Review of the Literature, „Journal of Education for Business”, Vol. 81, No. 5, pp. 267–273.
[12] Hallinger L.J., Showanasai P. (2014), Simulation-based Learning in Management Education: A Longitudinal Quasi-experimental Evaluation of Instructional Effectiveness, „Journal of Management Development”, Vol. 33, No. 3, pp. 218–244.
[13] Mierzejewska B. (2004), Czym (nie) jest zarządzanie wiedzą, „E-mentor”, Nr 1, s. 37–39.
[14] Morgan R. E. (2013), Elements of a Successful Simulation, https://www.creativeteachingsite.com/edusims.html, access date: 13.11.2023.
[15] Musioł-Urbańczyk A. (2020), Kształtowanie kompetencji kierownika projektu na studiach pierwszego i drugiego stopnia kierunku Zarządzanie Projektami, [w:] K. Wodarski (red.), Zarządzanie projektami publicznej uczelni wyższej, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń, s. 41–55.
[16] Raczyńska M. (2010), Symulacja komputerowa w procesie kształcenia, [w:] W. Furmanek, A. Piecuch (red.), Dydaktyka Informatyki. Modelowanie i symulacje komputerowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 95–104.
[17] Ragin-Skorecka K., Kudelska I. (2012), Wykorzystanie gier symulacyjnych w rozwoju kompetencji zawodowych i społecznych studentów uczelni technicznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 95, s. 375–388.
[18] Recker J. C., Walker J. H. (2013), Computational Modeling and Simulation in Management Science: A Historical Perspective, „Annals of Operations Research”, Vol. 214, No. 1, pp. 53–68.
[19] Toczyńska J. (2016), Modelowanie i symulacja systemu zarządzania procesem kształcenia na uczelni, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, Nr 89, s. 479–494.
[20] Wawrzeńczyk-Kulik M. (2013), Symulacyjna gra decyzyjna jako narzędzie wspomagające nauczanie w ramach przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”, „Zeszyty Naukowe WSEI. Ekonomia”, Nr 6, s. 303–321.
[21] Zenios, M. (2020), Educational Theory in Technology Enhanced Learning Revisited: A Model for Simulation-based Learning in Higher Education, „Studies in Technology Enhanced Learning”, Vol. 1, No. 1, pp. 191–207.
[22] Zulfiqar S., Sarwar B., Aziz S., Chandia K.E., Khan M.K. (2019), An Analysis of Influence of Business Simulation Games on Business School Students’ Attitude and Intention Toward Entrepreneurial Activities, „Journal of Educational Computing Research”, Vol. 57, No. 1, pp. 106–130.