Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Technologie informacyjne, zarządzanie efektywnością, przedsiębiorstwo transportowe
Strony: 474-485
Język publikacji: Angielski
Zależności technologii informacyjnych z zarządzaniem efektywnością przedsiębiorstw transportowych
Abstrakt
Artykuł prezentuje wybrane zależności technologii informacyjnych z zarządzaniem efektywnością przedsiębiorstw transportu towarowego ładunków. Istota implementacji technologii informacyjnych i wykorzystania sieci bezprzewodowych w przedsiębiorstwach transportu towarowego ładunków w celu poprawy ich efektywności w obszarach obsługi klienta i logistyki przy wykorzystaniu zaangażowania organizacyjnego i przyjęciu orientacji opartej na elastyczności organizacyjnej lub kontroli, stanowiła zasadniczy przedmiot podjętych badań. Dane pierwotne pozyskano metodą sondażową od przedstawicieli 278 przedsiębiorstw transportu towarowego ładunków zlokalizowanych w Polsce. Przeprowadzone pogłębione studia literaturowe pozwoliły na skonstruowanie 37 komponentów kwestionariusza ankiety, kompleksowo ujętego w artykule. Zasadnicza eksploracja danych została przeprowadzona poprzez zastosowanie metody modelowania równań strukturalnych, uwzględniając dopasowanie modelu, analizę czynnikową i szczegółowe określenie efektów weryfikacji hipotez. Wyniki badań uzupełniają zidentyfikowaną lukę niedostatecznie zgłębionego dotąd obszaru implementacji technologii informatycznych i wykorzystania sieci bezprzewodowych w celu poprawy efektywności logistycznej i obsługi klienta w przedsiębiorstwach transportu towarowego ładunków. Analiza wyników badań skłania do przyjęcia determinantów orientacji organizacji w kontekście strategicznym w odniesieniu do implementacji technologii informacyjnych. Zarówno wykorzystanie sieci bezprzewodowych, jak i wdrożenie technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach transportu towarowego ładunków, stanowią narzędzia wspierające zarządzanie efektywnością w obszarach obsługi klienta i logistyki.
Bibliografia
[1] Al Zaabi H.H.J., Singh S.K., Ajmal M.M. (2017), Role of Organisational Commitment, Culture and Leadership in Managing Innovation: A Study, „International Journal of Value Chain Management”, Vol. 8, No. 3, pp. 270–284.
[2] Anwar M.F., Wong W.P., Saad N. H., Mushtaq N. (2022), Data Analytics and Global Logistics Performance: An Exploratory Study of Informatization in the Logistics Sector, „Logforum”, Vol. 18, No. 2.
[3] Bag S., Gupta S., Luo Z. (2020), Examining the Role of Logistics 4.0 Enabled Dynamic Capabilities on Firm Performance, „International Journal of Logistics Management”, Vol. 31, No. 3, pp. 607–628.
[4] Ballou R.H. (2004), Business Logistics: Supply Chain Management, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
[5] Blanchard B. (2021), Logistics Engineering & Management, Pearson, New York.
[6] Çelebi D. (2019), The Role of Logistics Performance In Promoting Trade, „Maritime Economics & Logistics”. Vol. 21, pp. 307–323.
[7] Chen J.S., Tsou H.T. (2007), Information Technology Adoption for Service Innovation Practices and Competitive Advantage: The Case of Financial Organizations, „Information Research”. Vol. 12, No. 3, pp. 1–29.
[8] Chiu Ch.-N., Yang Ch.-L. (2019), Competitive Advantage and Simultaneous Mutual Influences between Information Technology Adoption and Service Innovation: Moderating Effects of Environmental Factors, „Structural Change and Economic Dynamics”, Vol. 49, pp. 192–205.
[9] Cichosz M., Wallenburg C. M., Knemeyer A. M. (2020), Digital Transformation at Logistics Service Providers: Barriers, Success Factors and Leading Practices, „International Journal of Logistics Management”, Vol. 31, No. 2, pp. 209–238.
[10] Czakon W. (2020), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa.
[11] Daugherty P.J., Bolumole Y., Grawe S.J. (2019), The New Age of Customer Impatience: An Agenda for Reawakening Logistics Customer Service Research, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management”, Vol. 49, No. 1, pp. 4–32.
[12] Dias J.A., Rodrigues J.J.P.C., Zhou L. (2014), Cooperation Advances on Vehicular Communications: A Survey, „Vehicular Communications”, Vol. 1, pp. 22–32.
[13] Dzemydienė D., Burinskienė A., Miliauskas A. (2020), An Assessment of Provision of Heterogeneous Services for Sustainable Cargo Transportation Process Management by Roads, „Sustainability, Vol. 12, art. 8405.
[14] Evangelista P., McKinnon A., Sweeney E. (2013), Technology Adoption in Small and Medium-sized Logistics Providers, „Industrial Management and Data Systems”, Vol. 113, No. 7, pp. 967–989.
[15] Florin R., Olariu S. (2015), A Survey of Vehicular Communications for Transignal Optimisation, „Vehicular Communications”, Vol. 2, pp. 70–79.
[16] Gupta A., Singh R. K., Mathiyazhagan K., Suri P. K., Dwivedi Y. K. (2022), Exploring Relationships between Service Quality Dimensions and Customers Satisfaction: Empirical Study in Context to Indian Logistics Service Providers, „The International Journal of Logistics Management”, Vol. 34, No. 6, pp. 1868–1889.
[17] Hair J. F., Hult G. T. M., Ringle C. M., Sarstedt M. (2022), A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), Sage, Thousand Oaks.
[18] Hair J. F., Page M. J., Brunsveld N. (2020), Essentials of Business Research Methods (4th ed.), Routledge, New York.
[19] Harrison A., Skipworth H., Hoek R.I., Aitken J. (2019), Logistics Management and Strategy, Pearson, London.
[20] Heinicke A., Guenther T. W., Widener S. K. (2016), An Examination of the Relationship between the Extent of a Flexible Culture and the Levers of Control System: The Key Role of Beliefs Control, „Management Accounting Research”, Vol. 33, pp. 25–41.
[21] Jiang Y., Zhang Y., Lu X., Guo S. (2018), A Survey on Intelligent Transportation Systems, „IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems”, Vo. 19, No. 12, pp. 4019–4039.
[22] Kadłubek M., Chatzoudes D., Maditinos D. (2023), IT Adoption and Wireless Network Use for Logistics and Customer Service Performance in the Management of Freight Transport Enterprises, [in:] A. R. da Silva, M. M. da Silva, J. Estima, C. Barry, M. Lang, H. Linger, C. Schneider (Eds.), Information Systems Development. Organizational Aspects and Societal Trends (ISD2023 Proceedings), Instituto Superior Técnico, Lisbon.
[23] Kandampully J. (2002), Innovation as the Core Competency of a Service Organisation: The Role of Technology, Knowledge and Networks, „European Journal of Innovation Managment”, Vol. 5, No. 1, pp. 18–26.
[24] Kempny D. (2001), Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa.
[25] Khazanchi S., Lewis M. W., Boyer K. K. (2007), Innovation Supportive Culture: The Impact of Organizational Values on Process Innovation, „Journal of Operations Management”, Vol. 25, No. 4, pp. 871–884.
[26] Kiełtyka L., Charciarek K. (2019), Model zarządzania procesowego z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi Przemysłu 4.0, „Przegląd Organizacji”, Nr 8, s. 5–12.
[27] Kirono I., Armanu A., Hadiwidjojo D., Solimun S. (2019), Logistics Performance Collaboration Strategy and Information Sharing with Logistics Capability as Mediator Variable (Study in Gafeksi East Java Indonesia), „International Journal of Quality & Reliability Management”, Vol. 36, No. 8, pp. 1301–1317.
[28] Kock N. (2015), Common method bias in PLS-SEM: A Full Collinearity Assessment Approach, „International Journal of e-Collaboration”, Vol. 11, No. 4, pp. 1–10.
[29] Kurmis M., Dzemydiene D., Andziulis A., Voznák M., Jakovlev S., Lukosius Z., Gricius G. (2014), Prediction Based Context Data Dissemination and Storage Model for Cooperative Vehicular Networks, „Advances in Intelligent Systems and Computing”, Vol. 289, pp. 21–30.
[30] Liviu B. (2015), Information Technology and the Company Performance in the Sector of Services, „Annals – Economy Series”, Special Issue, pp. 127–133.
[31] Liu H., Ke W., Wei K. K., Gu J., Chen H. (2010), The Role of Institutional Pressures and Organizational Culture in the Firm’s Intention to Adopt Internet-enabled Supply Chain Management Systems, „Journal of Operations Management”, Vol. 28, No. 5, pp. 372–384.
[32] Macias-Aguayo J., McFarlane D., Schönfuß B., Salter L. (2022), A Catalogue of Digital Solution Areas for Logistics SMEs, „IFAC-PapersOnLine”, Vol. 55, No. 10, pp. 1828–1833.
[33] Martinez M. E. C., Aranda D. A., Gutierrez L. G. (2016), IT integration, Operations Flexibility and Performance: An Empirical Study, „Journal of Industrial Engineering and Management”, Vol. 9, No. 3, pp. 684–707.
[34] Mączyńska E., Okoń-Horodyńska E. (2020), Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej – Wyzwania, szanse i zagrożenia, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 9–21.
[35] Moldabekova A., Philipp R., Reimers H. E., Alikozhayev B. (2021), Digital Technologies for Improving Logistics Performance of Countries, „Transport and Telecommunication”, Vol. 22, No. 2, pp. 207–216.
[36] Nash, H., KPMG. (2018), CIO Survey 2018. Construction/Engineering Industry Findings, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2018/09/harvey-nash-kpmg-cio-survey-2018-construction-engineering-industry-findings.pdf, access date: 19.08.2023.
[37] Philip A., Saravanaguru R.A.K. (2018), A Vision of Connected and Intelligent Transportation Systems, „International Journal of Civil Engineering and Technology”, Vol. 9, pp. 873–882.
[38] Prasanna S. R., Haavisto I. (2018), Collaboration in Humanitarian Supply Chains: An Organisational Culture Framework, „International Journal of Production Research”, Vol. 56, No. 17, pp. 5611–5625.
[39] Schönfuß B., McFarlane D., Hawkridge G., Salter L., Athanassopoulou N., de Silva L. (2021), A Catalogue of Digital Solution Areas for Prioritising the Needs of Manufacturing SMEs, „Computers in Industry”, Vol. 133, art. 103532.
[40] Stank T. P., Pellathy D. A., In J., Mollenkopf D. A., Bell J. E. (2017), New Frontiers in Logistics Research: Theorizing at the Middle Range, „Journal of Business Logistics”, Vol. 38, No. 1, pp. 6–17.
[41] Sundram V.P.K., Chhetri P., Bahrin A.S. (2020), The Consequences of Information Technology, Information Sharing and Supply Chain Integration, towards Supply Chain Performance and Firm Performance, „Journal of International Logistics and Trade”, Vol. 18, No. 1, pp. 15–31.
[42] Sushil (2017), Small Steps for a Giant Leap: Flexible Organization, „Global Journal of Flexible Systems Management”, Vol. 18, No. 4, pp. 273–274.
[43] Swacha J. (2016), Innowacyjność i konkurencyjność przedsiębiorstw polskiego sektora technologii informacyjnych na tle europejskich liderów, „Przegląd Organizacji”, Nr 1, s. 37–44.
[44] Tipping A., Kauschke P. (2023, August 14), Shifting Patterns: The Future of the Logistics Industry, https://www.pwc.com/sg/en/publications/assets/future-of-the-logistics-industry.pdf, access date: 11.09.2023.
[45] Weill P., Subramani M., Broadbent M. (2002), Building Information Technology Infrastructure for Strategic Agality, „MIT Sloan Management Review”, Vol. 44, No. 1, pp. 57–65.
[46] Wiener Y. (1982), Commitment in Organizations: A Normative View, „The Academy of Management Review”, Vol. 7, No. 3, pp. 418–428.
[47] Zarco C. G., Opazo-Basaez M., Maric´ J., Garcia Feijo M. (2020), Digitalization and the Inception of Concentric Strategic Alliances: A Case Study in the Retailing Sector, „Strategic Change”, Vol. 29, No. 2, pp. 165–177.