Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: e-commerce, przedsiębiorstwo handlowe, sytuacja kryzysowa, decyzje klientów
Strony: 3-10
Język publikacji: Angielski
Czynniki decydujące o wyborze miejsca zakupów internetowych
Abstrakt
Dobra organizacja przedsiębiorstwa wymaga elastycznej odpowiedzi na zmiany w otoczeniu rynkowym. Jednym z podstawowych składników bliższego otoczenia przedsiębiorstwa handlowego są klienci, których potrzeby i oczekiwania wpływają między innymi na decyzje odnośnie do zakupów internetowych. W artykule przedstawiono wyniki badań samooceny wpływu wybranych czynników na wybór sklepu internetowego, które zostały przeprowadzone w czasie pandemii COVID-19 wśród polskich konsumentów. Największe znaczenie dla respondentów przy dokonywaniu zakupów przez Internet mają czynniki finansowe, takie jak: ceny towarów, koszty dostawy i atrakcyjne zniżki/promocje oraz czynniki osobiste, takie jak, np.: pozytywne doświadczenia przy wcześniejszych zakupach i dostępność oczekiwanej formy dostawy. Dla konsumentów istotna jest również dostępność towaru oraz prezentowanie szczegółowych i rzetelnych informacji o oferowanych towarach. Zidentyfikowanie kluczowych czynników decydujących o wyborze miejsca zakupów internetowych pozwoliło wskazać determinanty mające znaczenie dla organizacji przedsiębiorstwa.
Bibliografia
1. Aczel A. D., Sounderpandian J. (2017), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Babbie E. (2019), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Buraczyńska B. (2022), Elastyczność w funkcjonowaniu przedsiębiorstw handlowych w sektorze e-commerce. Zarządzanie elastycznością przedsiębiorstw internetowych, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin.
4. Buraczyńska B., Żelazna A., Bojanowska A. (2022), The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Behaviours of Polish Consumers in the Organic Products Market, „Sustainability”, Vol. 14, No. 19, pp. 1–13.
5. Butu A., Vasiliu C.D., Rodino S., Brumă I.-S., Tanasă L., Butu M. (2019), The Anthropological Analysis of the Key Determinants on the Purchase Decision Taken by the Romanian Consumers Regarding the Ecological Agroalimentary Products, „Sustainability”, No. 11, Vol. 4897, pp. 1–22.
6. Chlipała P., Żbikowska A. (2021), Zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19, „Przegląd Organizacji”, Nr 7, s. 3–11.
7. Chmielarz W., Parys T. (2017), Czynniki warunkujące wykorzystanie handlu elektronicznego w sklepach internetowych z punktu widzenia użytkowników indywidualnych, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management”, Nr 83, s. 4–15.
8. Chmielarz W., Parys T. (2018), Zmiany opinii użytkowników serwisów internetowych w handlu elektronicznym w latach 2017–2018, „Przegląd Organizacji”, Nr 9, s. 34–40.
9. Divine G.W, Norton H.J., Barón A.E., Juarez-Colunga E. (2018), The Wilcoxon–Mann–Whitney Procedure Fails as a Test of Medians, „The American Statistician”, Vol. 72, No. 3, pp. 278–286.
10. Ecommerce-europe.eu (2023), European e-commerce report 2023, https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2023/09/2023-European-E-commerce-Report-_LIGHT-Version-Final_19-sep.pdf, access date: 04.11.2023 r.
11. Gajdzik B, Jaciow M, Wolny R. (2023), Types of E-consumers and Their Implications for Sustainable Consumption – A Study of the Behavior of Polish E-consumers in the Second Decade of the 21st Century, „Sustainability”, No. 15(16), art. 12647.
12. Gemius Polska (2019), E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla E-commerce Polska, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html, data dostępu: 14.10.2023 r.
13. Gemius Polska (2023), E-commerce w Polsce 2022, https://gemius.com/api/downloadReport2022.php, data dostępu: 14.10.2023 r.
14. Jaciow M., Wolny R. (2011), Polski e-konsument: typologia, zachowania, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
15. Jedynak P., Bąk S. (2022), Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu przedsiębiorstwami podczas pandemii COVID-19, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 184, s. 65–78.
16. Kabaja B., Wojnarowska M., Cesarani M.C., Varese E. (2022), Recognizability of Ecolabels on E-Commerce Websites: The Case for Younger Consumers in Poland, „Sustainability”, No. 14, Vol. 5351, pp. 1–19.
17. Kraska E. (2022), Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję finansową przedsiębiorstw w Polsce, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny”, Nr 2, s. 79–95.
18. Kruskal W.H. (1957), Historical Notes on the Wilcoxon Unpaired Two-Sample Test, „Journal of the American Statistical Association”, Vol. 52, No. 279, pp. 356–360.
19. Kuźniar W., Surmacz T., Wierzbiński B. (2021), The Impact of Ecological Knowledge on Young Consumers’ Attitudes and Behaviours towards the Food Market, „Sustainability”, No. 13, Vol. 1984, pp. 1–20.
20. Mrvica Mađarac, S., Filipović, Z., Eljuga, M. (2021), E-commerce in Trade Companies during the Conditions of a Pandemic Crisis: Case Studies, EU and Comparative Law Issues and Challenges Series (ECLIC), Vol. 5, pp. 728–745.
21. Reformat B. (2020), Impact of the Coronavirus Pandemic on the Change in Behavior of Polish Consumers, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, Tom 21, Nr specjalny, s. 173–184.
22. Senuto (2021), E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO, https://www.senuto.com/pl/blog/raport-ecommerce-21/, data dostępu: 14.10.2023 r.
23. Shapiro S.S., Wilk M.B. (1972), An Analysis of Variance Test for the Exponential Distribution (Complete Samples), „Technometrics”, Vol. 14, No. 2, pp. 355–370,
24. Strambu-Dima A. (2022), Food-Related Consumer Behavior Endorsing European Food Chain Sustainability – A Marketing Study on the Romanian Consumer, „Sustainability”, No. 14, Vol. 9045, pp. 1–11.
25. Supryn S., Sobczyk G. (2016), Motywy i ograniczenia e-zakupów odzieży i obuwia w Polsce, „Problemy Zarządzania”, Nr 1(57), Tom 14, s. 176–191.
26. Szarucki M., Noga G., Kosch O. (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na modele biznesu przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce, „Horyzonty Polityki”, Vol. 12, Nr 40, s. 95–114.
27. Wolny R. (2012), Polski e-konsument na rynku usług, „Konsumpcja i Rozwój”, Nr 1 (2), s. 117–129.