Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: zarządzanie kompetencjami, kompetencje przyszłości, nowe zawody, techniki kreatywnego myślenia
Strony: 52-62
Język publikacji: Angielski
Rozwój i zarządzanie kompetencjami przyszłości na rynku pracy
Abstrakt
Szybki rozwój technologii, robotyzacja, cyfryzacja, globalizacja, starzejąca się populacja oraz sharing economy są megatrendami, które znacząco wpłyną na rozwój i zmiany w wielu zawodach i branżach. Te zmiany przekształcają strukturę firm, zakres obowiązków pracowników oraz rodzaj poszukiwanych kompetencji. Aby nadążyć za tymi zmianami, pracownicy muszą być otwarci na ciągłe uczenie się i rozwijanie swoich umiejętności. Celem artykułu jest identyfikacja czynników warunkujących rozwój i zarządzanie kompetencjami we współczesnych organizacjach, z podkreśleniem znaczenia takich kompetencji, jak: krytyczne myślenie, rozwiązywanie skomplikowanych problemów, zielone kompetencje oraz kreatywne myślenie. Teza artykułu głosi, że przedsiębiorstwa mogą osiągać swoje cele dzięki zarządzaniu kompetencjami przyszłości w obliczu globalizacji, zmienności otoczenia oraz rozwoju wiedzy i technologii. W badaniach zastosowano metodę analizy literatury oraz ilościową analizę raportów Światowego Forum Ekonomicznego. Wyniki wskazują na trendy na rynku pracy i ich wpływ na oczekiwane kompetencje pracowników, a także sugerują kierunki przyszłych zmian w zarządzaniu kompetencjami. Artykuł wnosi wartość poprzez poszerzenie wiedzy na temat przyszłościowych kompetencji i nowych zawodów oraz przedstawia wnioski, które mogą pomóc w tworzeniu systemu edukacji dostosowanego do dynamicznych wyzwań rynku pracy.
Bibliografia
[1] Aitchison K. (2015), Adapting Green Skills to Vocational Education and Training: Questionnaire report, Landward Research Ltd., https://issuu.com/stratum/docs/ags_questionnaire_report_2015, access date: 20.12.2022.
[2] Bieniok H., Gruszczyńska-Malec G., Królik G. (2013), Techniki kreatywnego myślenia, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
[3] Boyatzis R.E. (1982), The Competent Manager. A Model For Effective Performance, John Wiley & Sons, New York
[4] Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
[5] Bubrowiecki A. (2008), Sekrety kreatywnego myślenia. Jak rozbudzić swoją kreatywność i tworzyć genialne pomysły, Wyd. Złote Myśli, Gliwice.
[6] Bughin J. et al. (2018), Skill Shift. Automation and the Future of the Workforce, Discussion Paper McKinsey Global Institute, https://www.mckinsey.com/, access date: 10.01. 2023.
[7] CEDEFOP (2018), Skills Forecast: Trends and Challenges to 2030. Publications Office: Luxembourg, https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/3077, access date: 12.12.2022.
[8] Filipowicz G. (2014), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
[9] Forbes, The Employee Experience Is the Future of Work: 10 HR Trends for 2017, www.forbes.com/sites/jeannemeister/2017/01/05/the-employee- experience-is- the--future-of-work- 10-hr- trends-for- 2017/#7039eec820a6, access date: 20.01.2023.
[10] G7 Responses to Tackle the Digital Skills Gap, https://travail-emploi.gouv.fr/IMG/pdf/vde_f-7_social_compendium_skills_version_angl_.pdf), access date: 04.05.2024.
[11] Gangani N., McLean G. N., Braden, R. A. (2006), A Competency-based Human Resources Development Strategy, „Performance Improvement Quarterly”, Vol. 19. No 1, pp.127-140.
[12] Garwolińska M. (2018), Metodyka tworzenia oczekiwanego profilu kompetencyjnego. Współczesne problemy ekonomiczne w badaniach młodych naukowców, T. 2, „Zarządzanie organizacją, finanse i inwestycje”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Uniwersytet w Białymstoku.
[13] Gerhardt T. (2019). An Analysis of the Impact of a Leadership Intervention on an Undergraduate Workbased Learning Project for Human Resource Management Students, „Journal of Work-Applied Management”, Vol. 11, No 1, pp. 53-62.
[14] Jaśkiewicz K. (2013), Kreatywność, rozwój inteligencji emocjonalnej, NAUKA – Nowoczesna Administracja Uczelni oraz Kadra Akademicka, Akademia Morska Szczecin.
[15] Juchnowicz M., Kinowska H., Rostkowski T. (2023), Skuteczne systemy wynagradzania w biznesie i sektorze publicznym, PWE, Warszawa.
[16] Juhdi N., Pa’wan F., Hansaram R. (2015), Employers’ Experience in Managing High Potential Employees in Malaysia, „Journal of Management Development”, Vol. 34, No 2, pp. 187-201.
[17] Karpiński A. (2001), Studia nad przyszłością na świecie i w Polsce – doświadczenia i wnioski, „Polska 2000 Plus”, Nr 2(4).
[18] Kozar Ł. (2017), Produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w krajach Unii Europejskiej i w Polsce w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr 6(119), s. 55-67.
[19] Kryjom P. (red.) (2022), Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości, Obserwatorium Kompetencji Przyszłości Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, Warszawa.
[20] Kupczyk T. (2014), Competencies of Management Staff in the Knowledge-based Economy, Wroclaw School of Economics, Wrocław.
[21] Kupczyk T., Stor M. (2017), Zarządzanie kompetencjami. Teoria, badania i praktyka biznesowa, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wroclaw.
[22] Kwiatkowski M. (red.), (2018), Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa.
[23] Lee Y.H., Kim H., Park Y. (2022), Development of a Conceptual Model of Occupational Stress for Athletic Directors in Sport Contexts, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, Vol. 19, No. 516, pp. 1-14.
[24] Levy-Leboyer C. (1997), Competence Management. Balance of Professional Experience, Poltext, Warsaw.
[25] Maalouf G. (2019), Effects of Collaborative Leadership on Organizational Performance, „International Journal of Multidisciplinary Research and Development”, Vol. 6, pp. 138-144.
[26] Miętkiewicz M., Ziemkiewicz-Gawlik I., Brzychcy K., Jaroszewski K. (2023), Competencies of the Future in Light of Changes Taking Place in Large-sized Companies, „Scientific Journals of the University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce”, Vol. 134, „Administration and Management”, No. 61.
[27] Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020), Zintegrowana strategia umiejętności 2030, Warszawa.
[28] Moreira A., Sousa M. J., Cesário F. (2022), Competencies Development: The Role of Organizational Commitment and the Perception of Employability, „Social Sciences”, Vol. 11, No. 3.
[29] „Official Journal of the European Union” C417 (2020), Vol. 63.
[30] Oksavik A., Hildre H.P., Pan Y. (2020), Future Skills and Compentence Needs, SkillSea Project. EU. Technical Report, pp. 31-40.
[31] Olbrycht J. [2005], Profil kompetencyjny jako kryterium oceny efektywności menedżerskiej, prezentacja firmy HayGroup na konferencji w dn. 2.06.2005 pt. Nowe tendencje w zarządzaniu personelem, organizowanej na AE w Krakowie.
[32] Pacana A., Siwiec D. (2020), Improving the Process of Analysing the Causes of Problem by Integrating the Ishikawa Diagram and FAHP Method, „Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management Series”, Vol. 143.
[33] Pokojski Z, Kister A., Lipowski M. (2022), Remote Work Efficiency from the Employers’ Perspective – What’s Next? „Sustainability”, Vol 14, No 7, pp. 2-17.
[34] Rios J. A., Ling G., Pugh R., Becker D., Bacall A. (2020), Identifying Critical 21st-Century Skills for Workplace Success: A Content Analysis of Job Advertisements, „Educational Researcher”, Vol. 49, No. 2, pp. 80-89.
[35] Siwak K. (2015), Rola kluczowych kompetencji organizacji w realizacji strategii biznesu, „E-mentor”, Nr 5(62), s. 34–39.
[36] Škrinjarić B. (2022), Competence-based Approaches in Organizational and Individual context, „Humanities and Social Sciences Communications”, Vol. 9, No. 28, pp. 140-161.
[37] Socha Z., Wojdyła P. (2021), Monitoring źródeł krajowych w zakresie kompetencji dla przemysłu przyszłości, Platforma Przemysłu Przyszłości, Warszawa.
[38] Strojny P., Nowak P., Hetmańczyk M., Malaka J., Skrzek K. (2021), Standardy kształcenia kompetencji przyszłości, Platforma Przemysłu Przyszłości, Warszawa.
[39] Szmidt J.K. (2013), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Helion, Gliwice.
[40] The ESCO Classification, https://ec.europa.eu/esco/portal/home, access date: 04.05.2024.
[41] The Future of Jobs Report 2020, https://www.weforum.org/reports/the-future-ofjobs-report-2020, access date: 20.09.2023.
[43] The World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2018, Insight report (World Economic Forum), Geneva 2018, http://www3.weforum.org/docs/ WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf, access date: 20.01.2023.
[42] Włoch R., Śledziewska K. (2019), Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym, DELab UW, Warszawa.
[44] Zuma S. (2021), Exploring the Role of Soft Skills in Advancing the Employability of Business Graduates in Bangladesh, „Journal of International Business and Management”, Vol. 4, No. 1, pp. 01-18.