Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: przywództwo inkluzywne, praca zespołowa, relacje, badania etnograficzne
Strony: 25-29
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Kluczowe obszary ZZL wspierające implementację przywództwa inkluzywnego
Agnieszka Postuła, Mateusz Szczepański
Abstrakt
Niniejszy artykuł przedstawia kompleksowe spojrzenie na przywództwo inkluzywne oraz jego wpływ na dynamikę organizacyjną. Poprzez analizę takich aspektów, jak integracja, współpraca, role zespołowe, atmosfera, kompetencje i relacje, oferuje cenne wnioski dotyczące przywództwa oraz różnorodności. Zróżnicowane cechy demograficzne respondentów umożliwiają zbadanie, w jaki sposób różne podejścia odnoszą się do tych zagadnień. Badanie opiera się na metodach jakościowych. Wywiady przeprowadzone w różnorodnych organizacjach pozwoliły uchwycić perspektywy uczestników dotyczące praktycznych determinantów przywództwa. Wyniki wskazują, w jaki sposób osoby z różnych środowisk postrzegają czynniki wspierające przywództwo inkluzywne. Wywiady uwypuklają, co respondenci cenią najbardziej w budowaniu inkluzywnej atmosfery. Do kluczowych elementów należą: docenianie różnorodności, współpraca, jasno określone role, pozytywna dynamika zespołu oraz silne relacje. Niniejsze badanie podkreśla wzajemne powiązania tych elementów w kształtowaniu modelu przywództwa opartego na inkluzywności. Dzięki wkładowi w literaturę dostarcza praktycznych wskazówek wspierających rozwój kultury organizacyjnej sprzyjającej różnorodności i współpracy.
Bibliografia
[1] Alqarni S., Hamsan H., Mohd Rasdi R., Abdul Rahman H. (2023), A Systematic Literature Review on Job Performance in Diverse Organizations from 2010 to 2023, „International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences”, Vol. 13, No. 18, pp. 203- -216. [2] Belbin R.M. (1981), Management Teams, Oxford, Butterworth Heinemann. [3] Belbin R.M., Brown V. (2022), Team Roles at Work, Routledge, Abingdon. [4] Borkowska S. (2014), Rola zaangażowania pracowników, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Vol. 2, Nr 97, s. 9–26. [5] Carmeli A., Reiter-Palmon R., Ziv E. (2010), Inclusive Leadership and Employee Involvement in Creative Tasks in the Workplace: The Mediating Role of Psychological Safety, „Creativity Research Journal”, Vol. 22, No. 3, pp. 250–260. [6] Chrostowski A., Kostera M. (2011), Etnografia jako narzędzie diagnostyczne w procesie doradztwa naukowego, „Problemy Zarządzania”, Vol. 9, Nr 2, s. 30–50. [7] Costa A.C. (2003), Work Team Trust and Effectiveness, „Personnel Review”, Vol. 32, No. 5, pp. 605–622. [8] Cox T.H. (1993), Cultural Diversity in Organizations: Theory, Research, and Practice, Berrett-Koehler, San Francisco. [9] Cox T.H., Blake S. (1991), Managing Cultural Diversity: Implications for Organizational Competitiveness, „The Executive”, No. 5, Vol. 3, pp. 45–56. [10] Czakon W. (2020), Krótkowzroczność strategiczna menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. [11] Czarniawska B. (2011), Antropologia i teoria organizacji. Wczoraj i dziś, „Problemy Zarządzania”, Vol. 2, Nr 32, s. 11–29. [12] De Dreu C.K., Weingart L.R. (2003), Task versus Relationship Conflict, Team Performance, and Team Member Satisfaction: A Meta-analysis, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 88, No. 4, pp. 741–749. [13] Denzi, N.K., Lincoln Y.S. (2010) Metody badań jakościowych, PWN, Warszaw [14] Dębski S. (2009), Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, Część 1, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. [15] Fapohunda T.M. (2013), Towards Effective Team Building in the Workplace, „International Journal of Education and Research”, Vol. 1, No. 4, pp. 1–12. [16] Fontana A., Frey J.H. (2010), Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. [17] Higgs M., Plewnia U., Ploch J. (2005), Influence of Team Composition and Task Complexity on Team Performance, „Team Performance Management: An International Journal”, Vol. 11, No. 7/8, pp. 227– –250. [18] Julmi C. (2017), The Concept of Atmosphere in Management and Organization Studies, „Organizational Aesthetics”, Vol. 6, No. 1, pp. 4––30. [19] Kindarto A., Zhu Y.-Q., Gardner D.G. (2020), Full Range Leadership Styles and Government IT Team Performance: The Critical Roles of Follower and Team Competence, „Public Performance & Management Review”, Vol. 43, No. 4, pp. 889–917. [20] Korkmaz A.V., van Engen M.L., Knappert L., Schalk R. (2022), About and Beyond Leading Uniqueness and Belongingness: A Systematic Review of Inclusive Leadership Research, „Human Resource Management Review”, Vol. 32, No. 4, art. 100894. [21] Kozlowski S.W.J., Ilgen D.R. (2006), Enhancing the Effectiveness of Work Groups and Teams, „Psychological Science in the Public Interest”, Vol. 7, No. 3, pp. 77–124. [22] Lencioni P.M. (2003), The Trouble with Teamwork, „Leader to Leader”, Vol. 29, pp. 35–40. [23] Lin C., He H., Baruch Y., Ashforth B.E. (2016), The Effect of Team Affective Tone on Team Performance: The Roles of Team Identification and Team Cooperation, „Human Resource Management”, Vol. 56, No. 6, pp. 931–952. [24] Mir A., Rafique M., Mubarak N. (2021), Impact of Inclusive Leadership on Project Success, „International Journal of Information Technology Project Management”, Vol. 12, No. 1, pp. 63–79. [25] Obiekwe O., Obiekwe P.A. (2023), Team Building in Organizations: Benefit and Challenge – A Review, „International Journal of Social Sciences and Management Research”, Vol. 9, No. 3, pp. 42–52. [26] Patrício L., Franco M. (2022), A Systematic Literature Review about Team Diversity and Team Performance: Future Lines of Investigation, „Administrative Sciences”, Vol. 12, No. 1, art. 31. [27] Potocki A. (2015), Przywództwo oparte na komunikacji i współdziałaniu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, Vol. 944, Nr 08, s. 21–30. [28] Qi L., Liu B., Wei X., Hu Y. (2019), Impact of Inclusive Leadership on Employee Innovative Behavior: Perceived Organizational Support as a Mediator, „PLOS One”, Vol. 14, No. 2, pp. 1–14. [29] Robak E. (2014), Integracja pracowników we współczesnych organizacjach, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, Nr 15, s. 48–56. [30] Rodríguez-Pérez G., Nadri R., Nagappan M. (2021), Perceived Diversity in Software Engineering: A Systematic Literature Review, „Empirical Software Engineering”, Vol. 26, No. 5, pp. 1–38. [31] Wachowiak P. (2002), Integracja zespołów pracowniczych jako jeden z czynników sukcesu organizacji, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu”, Nr 928, s. 485–490. [32] Wagner J.A. III (1995), Studies of Individualism-collectivism: Effects on Cooperation in Groups, „Academy of Management Journal”, Vol. 38, No. 1, pp. 152–172. [33] Willis P.E. (2005), Wyobraźnia etnograficzna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. [34] Xiaotao Z., Yang X., Diaz I., Yu M. (2018), Is Too Much Inclusive Leadership a Good Thing? An Examination of Curvilinear Relationship between Inclusive Leadership and Employees’ Task Performance, „International Journal of Manpower”, Vol. 39, No. 7, pp. 882–895. [35] Ye Q., Wang D., Li X. (2018), Inclusive Leadership and Employees’ Learning from Errors: A Moderated Mediation Model, „Australian Journal of Management”, Vol. 44, No. 3, pp. 462–481.
Publikacje z rocznika