Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: zrównoważony rozwój, e-commerce, pokolenie Z, klient
Strony: 30-37
Język publikacji: Polski
Pobierz
Zrównoważony rozwój a e-commerce — perspektywa pokolenia Z
Anna Ciesielska, Katarzyna Kolasińska-Morawska, Marta Brzozowska, Łukasz Sułkowski, Paweł Morawski
Abstrakt
Rozwój techniczno-technologiczny jest stosunkowo krótki, lecz jego wpływ na środowisko jest ogromny. W ciągu dwóch stuleci świat przekształcił się z organicznego w technicystyczny, co doprowadziło do polikryzysu obejmującego ekstremalne temperatury, susze, pożary, huragany i powodzie. Dalszy rozwój społeczno-gospodarczy wymaga reorganizacji i zrównoważenia działań. Szczególne podejście do tej kwestii ma pokolenie Z. Artykuł ma na celu zbadanie powiązań między deklaracjami proekologicznymi a rzeczywistymi wyborami e-commerce przedstawicieli pokolenia Z w kontekście zrównoważonego rozwoju z polskiej perspektywy. Dążono do potwierdzenia tezy, że zrównoważony rozwój w e-commerce jest powiązany z proekologicznymi działaniami operacyjnymi i ekologicznymi narzędziami logistycznymi. Weryfikacja tej tezy opierała się na dwóch hipotezach: H1, że przedstawiciele pokolenia Z zwracają uwagę na zrównoważony rozwój podczas decyzji zakupowych, oraz H2, że koncepcja zrównoważonego rozwoju znajduje odzwierciedlenie w transakcjach e-commerce. Do zebrania i weryfikacji materiału badawczego zastosowano metodykę badań mieszanych w tym krytyczną analizę literatury oraz badanie ankietowe metodą CAWI. Artykuł składa się z prezentacji teoretycznych rozważań nad podejściem pokolenia Z do e-commerce i środowiska oraz omówienia wyników badań empirycznych.
Bibliografia
[1] Agrawal M., Kalia P., Nema P., Zia A., Kaur K., John H.B. (2023), Evaluating the Influence of Government Initiatives and Social Platforms on Green Practices of Gen Z: The Mediating Role of Environmental Awareness and Consciousness, „Cleaner and Responsible Consumption”, Vol. 8, art. 100109. [2] Al-Sharafi M.A., Al-Emran M., Arpaci I., Iahad N.A., AlQudah A.A., Iranmanesh M., Al-Qaysi N. (2023), Generation Z Use of Artificial Intelligence Products and Its Impact on Environmental Sustainability: A Cross-cultural Comparison, „Computers in Human Behavior”, Vol. 143, art. 107708. [3] Amoako G.K., Dzogbenuku R.K., Abubakari A. (2020), Do Green Knowledge and Attitude Influence the Youth's Green Purchasing? Theory of Planned Behavior, „International Journal of Productivity and Performance Management”, Vol. 69, No. 8, pp. 1609–1626. [4] Blocksidge K., Primeau H. (2023), Adapting and Evolving: Generation Z's Information Beliefs, „The Journal of Academic Librarianship”, Vol. 49, No. 3, art. 102686. [5] Buraczyńska B. (2020), Pomiar efektywności przedsiębiorstw sektora e-commerce – wyniki badań, „Przegląd Organizacji”, Nr 7, s. 28–34. [6] Cole A., Marcum B. (2015), Generation Z: Facts and Fictions, [in:] T. Napier (Ed.), Not Just Where To Click: Teaching Students How To Think About Information, American Libraries Association, Chicago, pp. 107––137. [7] Dabija D.C., Bejan B.M., Dinu V. (2019), How Sustainability Oriented is Generation Z in Retail? A Literature Review, „Transformations in Business & Economics”, Vol. 18, No. 2. [8] Dimock M. (2019), Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins, access date: 07.04.2024. [9] Fei A., Kim J., Kim S. (2024), Effects of Environmental Sustainability Practice in the Economy Hotel to Gen Zer’s Purchase Decision: Behavior Economy Approach Using Choice Based Conjoint Analysis, „International Journal of Hospitality Management”, Vol. 118, art. 103678. [10] Ferrari L., Baum C.M., Banterle A., De Steur H. (2021), Attitude and Labelling Preferences towards Gene-edited Food: A Consumer Study Amongst Millennials and Generation Z, „British Food Journal”, Vol. 123, No. 3, pp. 1268–1286. [11] Francis T., Hoefel F. (2018), True Gen': Generation Z and Its Implications for Companies, Report McKinsey & Company, pp. 1–10. [12] Gazzola P., Pavione E., Pezzetti R., Grechi D. (2020), Trends in the Fashion Industry. The Perception of Sustainability and Circular Economy: A Gender/Generation Quantitative Approach, „Sustainability”, Vol. 12, No. 7, art. 2809. [13] Gomes S., Lopes J.M., Nogueira S. (2023), Willingness to Pay More for Green Products: A Critical Challenge for Gen Z, „Journal of Cleaner Production”, Vol. 390, art. 136092. [14] Ho M.-T., Mantello P., Ghotbi N., Nguyen M.-H., Nguyen H.-K.T., Vuong Q.-H. (2022), Rethinking Technological Acceptance in the Age of Emotional AI: Surveying Gen Z (Zoomer) Attitudes toward Non-conscious Data Collection, „Technology in Society”, Vol. 70, art. 102011. [15] Ince E.B., Cha K., Cho J. (2023), An Investigation Into Generation Z’s Mindsets of Entertainment in an Autonomous Vehicle, „Entertainment Computing”, Vol. 46, art. 100550. [16] Józefacka N.M., Kołek M.F., Arciszewska-Leszczuk A. (2023), Metodologia i statystka, Vol. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. [17] Karim S. (2019), A Comparison of the Media Consumption Habits of Gen X, Gen Y and Gen Z, „Allana Management Journal of Research”, Pune, Vol. 9, pp. 1–5. [18] Kelly A.E. (2024), The Sustainability and Contribution of Generation Z Influenced by Hedonic and Utilitarian Values to Use Mobile Money Services for Fee Payment, „Telematics and Informatics Reports”, Vol. 14, art. 100145. [19] Kolasińska-Morawska K., Sułkowski Ł., Buła P., Brzozowska M., Morawski P. (2022), Smart Logistics – Sustainable Technological Innovations in Customer Service at the Last-Mile Stage: The Polish Perspective, „Energies”, Vol. 15, art. 6395. [20] Krzysztofek A., Słowik D. (2021), Wpływ zrównoważonego rozwoju na działalność przedsiębiorstw, [w:] W. Caputa, M. Melnyk (red.), Zrównoważony rozwój w zarządzaniu i finansach: Perspektywa COVID-19, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, s. 183–196. [21] Łukasiński W., Wójcik M. (2022), Determinanty pracy zdalnej w opinii przedstawicieli pokolenia Z, „Przegląd Organizacji”, Nr 7, s. 11–20. [22] Pichler S., Kohli Ch., Granitz N. (2021), DITTO for Gen Z: A Framework for Leveraging the Uniqueness of the New Generation, „Business Horizons”, Vol. 64, No. 5, pp. 599–610. [23] Pinto A.S., Guerra-Mota M., Dias I. (2023), Impact of E-commerce on Corporate Sustainability-Case Study, [in:] J.L. Reis, M.K. Peter, J.A. Varela González, Z. Bogdanović (Eds.), Marketing and Smart Technologies. Smart Innovation, Systems and Technologies, Vol. 337, Springer, Singapore. [24] Pradeep S., Pradeep M. (2023), Awareness of Sustainability, Climate Emergency, and Generation Z's Consumer Behaviour in UAE, „Cleaner and Responsible Consumption”, Vol. 11, art. 100137. [25] Raport z badania Pokolenie Gen Z i milenialsi podbijają rynek zakupów online,nPayPala2023,nhttps://retailnet.pl/2023/07/11/badanie-pokolenie-gen-z-i-milenialsi-podbijaja-rynek-zakupow-online/,ndata dotępu: 10.05.2024 r. [26] Rószkiewicz M. (2012), Metody badań ilościowych w badaniach marketingowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. [27] Różańska-Bińczyk I. (2022), Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z (C) wobec firm co do ich działalności proekologicznej – wyniki badań własnych, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Vol. 2, Nr 145, s. 47–64. [28] Rudawska E., Putek-Szeląg E., Leusmann U. (2018), Różnice i podobieństwa w podejściu do narzędzi marketingu zrównoważonego wykorzystywanych przez MSP w sektorze żywności i napojów w wybranych krajach europejskich, „Przegląd Organizacji”, Nr 5, s. 28––34. [29] Slepian R.C., Vincent A.Ch., Patterson H., Furman H. (2024), Social media, Wearables, Telemedicine and Digital Health – A Gen Y and Z Perspective, [in:] K.S. Ramos (Ed.), Comprehensive Precision Medicine (First Edition), Elsevier, pp. 524–544. [30] Turner A. (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, „The Journal of Individual Psychology”, Vol. 71, No. 2, pp. 103–113. [31] Walker C. (2021), ‘Generation Z’ and ‘Second Generation’: An Agenda for Learning from Cross-cultural Negotiations of the Climate Crisis in the Lives of Second Generation Immigrants, „Children’s Geographies”, Vol. 19, No. 3, pp. 267–274. [32] Wu H., Wang W., Tao Y., Shao M., Yu Ch. (2024), Understand the Chinese Z Generation Consumers’ Green Hotel Visit Intention: An Extended Theory of Planned Behavior Model, „Heliyon”, Vol. 10, No. 3, art. e25067. [33] Zhang M. (2023), Sustainability Transitions in E-commerce Research-Academic Achievements and Impediments, „Circular Economy and Sustainability”, Vol. 3, pp. 1725–1746.
Publikacje z rocznika