Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: pokolenie Y, pokolenie Z, lider, BANI, różnorodność generacyjna, zarządzanie zespołem
Strony: 14-25
Język publikacji: Polski
Pobierz
Liderzy w czasach BANI. Z czym się mierzą, jak funkcjonują i czego potrzebują menedżerowie pokoleń Y i Z – aspekty organizacyjne i psychospołeczne
Anna Kowalczyk-Kroenke
Abstrakt
Celem przedstawionych w niniejszej pracy badań była identyfikacja wyzwań oraz trudności w obszarze zarządzania z jakimi mierzą się liderzy pokolenia Y oraz Z w wymiarze organizacyjnym i psychospołecznym oraz identyfikacja kluczowych cech, umiejętności, które wpływają na efektywność zarządzania w perspektywie tych generacji. Analizowano również jakiego typu wsparcia oczekują menedżerowie. W części teoretycznej na bazie literatury przedstawiono charakterystykę pokolenia Y oraz Z z uwzględnieniem wyzwań i potrzeb dotyczących nie tylko życia zawodowego, ale również w odniesieniu do roli menedżerskiej. W części empirycznej przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań własnych w grupie menedżerów z pokolenia Y oraz Z. Część końcowa pracy przedstawia najważniejsze wnioski i rekomendacje.
Bibliografia
[1] Adobor H., Darbi W.P.K., Damoah O.B.O. (2021), Strategy in the Era of „Swans”: The Role of Strategic Leadership Under Uncertainty and Unpredictability, „Journal of Strategy and Management”, https://www.researchgate.net/publication/365872749_Strategy_in_the_era_of_swans_the_role_of_strategic_leadership_under_uncertainty_and_unpredictability, access date: 07.10.2024. [2] Alper F.O., Alper A.E., Ucan O. (2016), The Economic Impacts of Aging Societies, „International Journal of Economics and Financial Issues”, Vol. 6, No. 3, pp. 1225–1235. [3] Antúnez J.V.V. (2022), Los contextos de la incertidumbre: ¿entornos VUCA o entornos BANI? Hacia una episteme de las ciencias sociales, Año 38, Especial No. 29, Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales, pp. 7–13. [4] Aronowska I. (2014), Efektywna współpraca w zespołach międzypokoleniowych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XV, z. 11, cz. II, s. 115–127. [5] Böhlich S., Axmann R. (2020), Generation Z: A Comparative Study of the Expectations of Gen Z and the Perception of Employers, IUBH Discussion Papers – Human Resources, No. 1/2020, IUBH Internationale Hochschule, Erfurt, pp. 3–15. [6] Bombiak E. (2016), Zarządzanie pokoleniami wyzwaniem dla współczesnych menedżerów, [w:] J.T. Toruński, M. Chrząścik (red.), Bezpieczeństwo i wyzwania współczesnych organizacji w obliczu gospodarki XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo- -Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce, s. 65–76. [7] Bulut S., Maraba D. (2021), Generation Z and Its Perception of Work through Habits, Motivations, Expectations Preferences and Work Ethics, „Psychology and Psychotherapy Research Study”, No. 000593, pp. 1–5. [8] Cilliers E.J. (2017), The Challenge of Teaching Generation Z, „PEOPLE: International Journal of Social Sciences”, Vol. 3, No. 1, pp. 188–198. [9] Coombes B. (2009), Generation Y: Are They Really Digital Natives or More Like Digital Refugees, „Synergy”, No. 7, pp. 31–40. [10] Dhingra S., Mandlaus I. (2021), Expectations of Generation Z from the Workplace, „Amity Journal of Management:, Vol. IX, No. 2, pp. 1- 14. [11] Dobrescu A., Dragomir L., Malmare R., Mazilu M. (2021), Generation X and Generation Y. Case Study – the Relations of These Generation with the Environment, „Quaestus Multidisciplinary Research Journal”, No. 18, pp. 147–165. [12] Gadomska-Lila K. (2015), Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, Nr 1, s. 25–39. [13] Gajdzik B. (2018), Przejście od “work life balance” do „tech-life harmony” w przemyśle 4.0, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach”, Nr 1, s. 21–33. [14] Glinkowska B. (2013), Determinanty tworzenia wartości firmy w ocenie młodych menedżerów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 786, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, Nr 64/1, s. 337–345. [15] Glynn C., Steinberg I., McCartney C. (2002), Work-life Balance: The Role of the Manager, Roffey Park Management Institute, Roffey Park Institute, Horsham. [16] Hameed S., Sharma V. (2020), A Study on Leadership Competencies of the Generation Z in a VUCA World, „International Journal of Advanced Science and Technology”, Vol. 29, No. 9s, pp. 2379–2393. [17] Harper S. (2014), Economic and Social Implications of Aging Societies, „Science”, No. 346, pp. 587–592. [18] Hassan M., Jambulingam M., Alam M.N., Islam S. (2019), Redesigning the Retention Strategy Against the Emerging Turnover of Generation Y: Revisiting the Long-standing Problems from 20th to 21st Century, „International Journal of Entrepreneurship”, Vol. 23, No. 2, pp. 1–16. [19] Hysa B. (2016), Zarządzanie różnorodnością pokoleniową, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie”, Nr 97, s. 385–398. [20] Khalid S.A., Nor M.N.M., Ismail M., Razali, M.F.M. (2013), Organizational Citizenship and Generation Y Turnover Intention, „International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences”, Vol. 2, No. 4, pp. 132–141. [21] Kukla D., Nowacka M. (2019), Charakterystyka podejścia do pracy przedstawicieli pokolenia Z – praca w systemie wartości młodych, cz. I, „Polish Journal of Continuing Education”, Nr 3, s. 120–130. [22] Latek-Olaszek K. (2022), Wyzwania współprzywództwa w firmach w rzeczywistości BANI, Eurasian Conference on Language & Social Sciences, ECLSS, Gjakova, s. 186–195. [23] Ludwikowska K. (2015), Wyzwania nowoczesnego menedżera w procesach doskonalenia pracowników, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie”, Nr 61, s. 105–118. [24] Mazur-Wierzbicka E. (2016), Pokolenie Y-liderzy jutra. Analiza komparatywna Polska versus inne kraje Europy Środkowej, „Studia I Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania US”, Nr 43, T. 1, s. 172–173. [25] Mazur-Wierzbicka E. (2015), Kompetencje pokolenia Y – wybrane aspekty, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania US”, Nr 39, T. 3, s. 307–320. [26] McCrindle M., Wolfinger E. (2009), The ABC of XYZ. Understanding the Global Generations, University of New South Wales Press, Sydney. [27] Mendryk I., Tor A. (2017), Kierownicy wobec zarządzania różnorodnością – wyniki badań pilotażowych, „Akademia Zarządzania”, Nr 1, s. 6–22. [28] Molek-Winiarska D. (2010), Zarządzanie stresem – nowa kompetencja menedżera, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Nr 115, s. 533–540. [29] Rippel G., Huzar U. (2023), Zarządzanie zespołem – aktualne wyzwania dla menedżera w warunkach kryzysowych, „Management”, Nr 1(37), s. 29–38. [30] Salun M., Zaslavska K. (2024), Strategies for Resilience in a Dynamic World: From VUCA to BANI, Proceeding of 10th Socratic Lectures, University of Ljubljana, Ljubljana, pp. 185–198. [31] Sidor-Rządkowska M. (2022), Vuca or Bani? – The Challenges of Human Capital Management in Post(?) Pandemic Times, Scientific Papers of Silesian University of Technology, No. 159, pp. 393–402. [32] Sinha D., Sinha S. (2020), Managing in a VUCA World: Possibilities and Pitfalls, „Journal of Technology Management for Growing Economies”, Vol. 11, No. 1, pp. 17–21. [33] Ståhle P., Åberg L. (2015), Organization in a Non-Linear, Unpredictable World, „Business and Management Studies”, Vol. 1, No. 1, pp. 6–12. [34] Świerkosz-Hołys M. (2015), Pokolenie Z wkracza na rynek pracy, „Społeczeństwo i Edukacja”, Nr 21, s. 439–447. [35] Turner A. (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, „The Journal of individual Psychology”, No. 71, Vol. 2, pp. 103–113. [36] Tyrańska M. (2018), Ocena kompetencji menedżerskich – propozycja metodyczna, „Przegląd Organizacji”, Nr 10, s. 36–42. [37] Winter R.P., Jackson B.A. (2016), Work Values Preferences of Generation Y: Performance Relationship Insights in the Australian Public Service, „The International Journal of Human Resource Management”, Vol. 27, No. 17, pp.1997-2015. [38] Worley C.G., Jules C. (2020), COVID-19’s Uncomfortable Revelations about Agile and Sustainable Organizations in a VUCA World, „The Journal of Applied Behavioral Science”, Vol. 56, No. 3, pp. 279–283. [39] Wychowaniec W. (2022), Dobrostan psychiczny pracowników – spojrzenie z perspektywy postpandemicznej praktyki menedżerskiej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej”, Nr 86, s. 177–187. [40] Zachosova N. (2023), Patterns of Individuals’ Security-oriented Economic Behavior Under the Risk of Discplacement in BANI World and War Conditions, „Economics, Finance and Management Review”, Vol. 3, No. 15, pp. 4–16.
Publikacje z rocznika