Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Współpraca przedsiębiorstw, Koopetycja, Współdziałanie przedsiębiorstw, Przegląd literatury, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 10-17
Język publikacji: Polski
Pobierz
Wybór partnerów współdziałania jako jeden z elementów treści strategii relacyjnej
Agnieszka Sopińska
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie na gruncie teoretycznym i empirycznym jednej ze składowych treści strategii relacyjnej, jaką jest wybór partnerów współdziałania. Wybór partnerów współdziałania obejmuje: identyfikację typów partnerów relacji oraz identyfikację kryteriów selekcji tych partnerów. Autorka dokonała omówienia każdej z powyższych składowych, proponując własny podział typów partnerów relacji oraz kryteriów ich selekcji. Uzyskane wyniki z badań empirycznych pozwalają wnioskować, iż z perspektywy strategii relacyjnej, bardziej istotne jest aktywne i systematyczne rozwijanie relacji z kluczowymi partnerami, a nie sam fakt wejścia w te relacje. Większość badanych przedsiębiorstw, pomimo wchodzenia w relacje z wieloma typami podmiotów, świadomie i systematycznie rozwijała relacje jedynie z odbiorcami/nabywcami oraz dostawcami. Dobór partnerów współdziałania odbywał się w oparciu o jasno określone kryteria, z których najważniejszymi w opinii respondentów były: reputacja/ prestiż podmiotu, stopień zaufania, dopasowanie zasobowe partnerów oraz dopasowanie strategiczne partnerów. Niespodziewanie dla badaczy, za najmniej istotne kryterium selekcji partnerów, respondenci uznali kryterium więzi personalnych.
Publikacje z rocznika