O CZASOPIŚMIE
Historia
Tematyka
Indeksowanie
Rada programowa
Lista recenzentów
Redakcja
Kontakt
Wydawca
DLA CZYTELNIKÓW
Prenumerata
Wywiady
Publikacje
Pełne wydania
DLA AUTORÓW
Informacje dla autorów
Proces redakcyjny
Wymogi edycyjne
Etyka publikacji
Zgłoszenie artykułu
Formularze dla autorów
DLA RECENZENTÓW
Zasady recenzji
Formularz recenzji
Recenzja online
|
0
PL
PL - Polski
EN - English
Witaj
Logowanie
|
Rejestracja
TYTUŁ
AUTOR
SŁOWA KLUCZOWE
wyszukaj artykuł
ABSTRAKT ZAWIERA TEKST
NUMER
ROK
STRONY
OSTATNIO DODANE ARTYKUŁY
Turkusowe miejsce pracy – między idealizmem a pragmatyzmem
Anna Pluta
Celem artykułu jest identyfikacja sposobów postrzegania koncepcji Organizacji Turkusu. Ich rozpoznanie może ułatwić zrozumienie pojawiających się dylematów związanych z ideą OT. Spełnienie postawionego zamierzenia prowadzi do prezentacji założeń OT i ich krytyki w zestawieniu z literaturą przedmiotu. Autor, wykorzystując rozumowanie dedukcyjne, identyfikuje argumenty „przeciw” i „za” implementacją tego rozwiązania oraz opracowuje rekomendacje dla praktyki zainteresowanej jej wdrożeniem. Artykuł inspiruje do badań, które zweryfikowałyby naukowo prezentowane rekomendacje oraz skłania do dalszej eksploracji sposobów funkcjonowania zgodnych z koncepcją OT (szczególnie implementacji jej zasad).
2022
12
STRONY
8-15
Kreatywność jako kompetencja kierownika projektu
Klaudia Baranowska, Małgorzata Waszkiewicz
Artykuł ma na celu pokazanie, jak ważną rolę pełni kreatywność w pracy kierownika projektu, w szczególności na etapie rekrutacji do pracy na tym stanowisku, a także identyfikację, na którym etapie procesu rekrutacyjnego oraz w jaki sposób weryfikowana jest ta kompetencja. Autorki publikacji stawiają tezę, że kreatywność jest jedną z kluczowych kompetencji kierownika projektu, która obecnie jest wymagana przez pracodawców, aczkolwiek jest trudna do identyfikacji w momencie rekrutacji. Przeprowadzono analizę literaturową oraz przedstawiono studia przypadków dla organizacji projektowych opisujące wymagania dotyczące kreatywności w przyszłej pracy kierownika projektu. Dane zostały zebrane w oparciu o formularz zawierający pytania otwarte, następnie przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z respondentami. Pytania dotyczyły uwzględnienia kreatywności w publikacji ogłoszeń o pracę, badania kreatywności podczas rozmów rekrutacyjnych, poziomu etapu rekrutacji, na którym weryfikowana jest ta kompetencja, sposobu weryfikacji kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, formalnego poświadczenia kreatywności przed rozpoczęciem pracy jako kierownik projektu. Badania wykazały, że kreatywność jest kompetencją wymaganą przez współczesne organizacje i weryfikowaną w trakcie procesu rekrutacyjnego. Przesłanki świadczące o umiejętnościach w zakresie kreatywności to m.in. nieszablonowe podejście do projektu, czyli stosowanie niestandardowych, a czasami nawet nieoczywistych rozwiązań. Podczas procesu rekrutacyjnego organizacje zwracają uwagę na referencje od poprzednich pracodawców, sukcesy i osiągnięcia, które do tej pory udało się zdobyć, a także sposób rozwiązywania postawionych zadań sprawdzających umiejętności kandydata na opisywane stanowisko.
2022
12
STRONY
26-33
W poszukiwaniu czynników wpływających na jakość komunikacji w projekcie – systematyczny przegląd literatury
Paulina Orzelska
Celem niniejszego artykułu jest określenie czynników wpływających istotnie na jakość komunikacji w projekcie. Przeprowadzony w ramach badania systematyczny przegląd literatury uzupełniony wsparty poprzez metodę „kuli śnieżnej” pozwolił odnaleźć wyniki badań empirycznych, w których zbadano czynniki wpływające na jakość komunikacji w projekcie. Na podstawie zebranych informacji określono trzy najważniejsze grupy czynników wpływające na jakość komunikacji i ich składowe tj. kompetencje uczestników projektu, organizacja procesu komunikacji i środowisko komunikacji. Zebrane wnioski mogą przyczynić się do lepszego poznania uwarunkowań jakości komunikacji w projekcie.
2022
12
STRONY
33-43
Zwinny system zarządzania jako remedium na szybkie zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw
Robert Wojtachnik
Aby zachować konkurencyjność organizacje muszą reagować na turbulentne zmiany VUCA i BANI. W związku z tym zachodzi potrzeba poszukiwania dobrych praktyk i narzędzi, które stworzą system zarządzania odporny na te zakłócenia. Ustalenie czym charakteryzuje się świat VUCA i BANI pomoże zidentyfikować potrzebne rozwiązania. W artykule podjęto tematykę ustalenia, z jakich warstw, narzędzi i praktyk składa się zwinny system zarządzania. W tym celu przeanalizowano znane ramy architektury przedsiębiorstwa tworzące system zarządania. Wskazano niedoskonałości poszczególnych ram. W rezultacie badania zarekomendowano 47 konkretnych narzędzi i praktyk zwinnego systemu zarządzania i wskazano dalsze perspektywy badawcze.
2022
12
STRONY
15-25
Preferencje podatkowe w zakresie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw z branży IT z województwa dolnośląskiego – badanie pilotażowe
Bartłomiej Nita, Katarzyna Piotrowska, Piotr Wanicki
Celem artykułu jest zweryfikowanie narzędzia badawczego i zdiagnozowanie przyczyn niekorzystania z preferencji podatkowych przez podmioty do tego uprawnione. Badanie pilotażowe przeprowadzono na grupie 100 podmiotów z sektora IT w województwie dolnośląskim techniką CATI. Analiza wyników uzyskanych w badaniu wskazuje, że około 80?danych podmiotów nie korzysta z preferencji podatkowych pomimo spełnienia warunków do ich zastosowania. W artykule zidentyfikowano dwie główne ich grupy, tj. dotyczące warunków korzystania z preferencji (rozwiązania ustawowe, np. małe korzyści podatkowe, ograniczony zakres stosowania, brak jednolitych interpretacji przepisów, itd.), oraz o charakterze ogólnym wynikające z braku wiedzy oraz świadomości, że takie instrumenty są korzystne dla przedsiębiorstw. Z uwagi na fakt, iż przeprowadzone badanie było badaniem pilotażowym to nie zidentyfikowano istotnych korelacji statystycznych. Jednak potwierdzono poprawność działania narzędzia badawczego.
2022
11
STRONY
3-13
Orientacja przedsiębiorcza w różnych warunkach rynkowych
Marcin Suder
W artykule zaprezentowano wyniki badań, których celem było porównanie poziomu poszczególnych wymiarów orientacji przedsiębiorczej, tj. gotowości do podejmowania ryzyka, proaktywności oraz innowacyjności w różnych warunkach rynkowych. W badaniach skupiono uwagę przede wszystkim na średnich wartościach poszczególnych wymiarów orientacji przedsiębiorczej, jak też na ich rozkładzie empirycznym w trzech okresach, tj.: przed kryzysem wywołanym, w początkowej fazie kryzysu oraz w drugiej fazie kryzysu. Dane zgromadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety w małych firmach z branży poligraficznej działających na terenie Polski. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, iż warunki rynkowe w istotny sposób determinują działania przedsiębiorcze, a w szczególności poziom poszczególnych wymiarów orientacji przedsiębiorczej. W artykule wykazano, iż w warunkach kryzysowych organizacji nie są skłonne do podejmowania ryzyka. W przypadku innowacyjności w okresie głębokiego kryzysu jej poziom okazał się być istotnie niższy niż przed pandemią. Jednak już w fazie luzowania obostrzeń badane przedsiębiorstwa osiągały innowacyjność na poziomie sprzed kryzysu. Z kolei w warunkach niekorzystnych przedsiębiorcy nieco obniżyli swoją proaktywność, ale nie była to zmiana istotna. Natomiast w okresie lekkiej poprawy warunków rynkowych przedsiębiorcy istotnie zwiększyli swoje działania w zakresie proaktywności.
2022
11
STRONY
13-23
Jakościowa analiza wpływu metaverse na dobrostan pracowników
Bartosz Wachnik, Aleksandra Kopyto
Metaverse stanowi kolejną ewolucje technologiczną zmierzającą do stworzenia świata lustrzanego wobec obecnego wzbogaconego o rozszerzoną rzeczywistość. Autorzy artykułu stawiają sobie za cel ocenę wpływu metaverse na dobrostan człowieka. Niniejsze opracowanie wykorzystuje metodę krytycznej analizy literatury, w oparciu o którą przedstawią przegląd definicji metaverse oraz wskazuje główne kierunki wpływu metaverse na dobrostan człowieka. Rezultatem badań będzie próba lepszego zrozumienia funkcjonowania człowieka w metaverse oraz wskazanie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych czynników wpływu na dobrostan człowieka w ramach zrównoważonego rozwoju.
2022
11
STRONY
33-42
Zmiany postrzegania korzyści i barier wdrożenia nowych technologii informatycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce na przykładzie usług chmury obliczeniowej
Anna Pamula, Magdalena Zalewska-Turzyńska
Celem opracowania jest ocena zmian w postrzeganiu określonych korzyści i barier zastosowania innowacyjnych technologii IT na przykładzie chmury obliczeniowej. Badanie koncentruje się na pokazaniu zmian w postrzeganiu korzyści oraz percepcji barier związanych w ich wdrażaniem. Analizy i interpretacji wyników korzyści dokonano w czterech grupujących je perspektywach zgodnych ze zrównoważoną kartą wyników (BSC): finansowej, klienta, procesów i rozwoju.
2022
11
STRONY
23-33
Wpływ luzów organizacyjnych na konkurencyjność przedsiębiorstw z uwzględnieniem moderacji otoczenia
Grzegorz Głód, Ewa Raczyńska
Luzy organizacyjne tworzą istotny potencjał i mogą stanowić kluczowy czynnik budujący przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa. Artykuł zawiera przegląd literatury przedmiotu w podejmowanym obszarze badawczym, który stanowił podstawę przeprowadzonych badań empirycznych. Badania te zostały zrealizowane na grupie 422 polskich przedsiębiorstw. Celem analiz wyników w zakresie przeprowadzonych badań było określenie jak luzy organizacyjne wpływają na konkurencyjność badanych organizacji uwzględniając moderacyjną rolę otoczenia. Weryfikację hipotez badawczych przeprowadzono z wykorzystaniem podstawowych narzędzi statystycznych oraz modeli regresji liniowych. Na tej podstawie sformułowano rekomendacje o charakterze teoretycznym i praktycznym.
2022
10
STRONY
3-10
Kontrakt psychologiczny a identyfikacja organizacyjna: systematyczny przegląd literatury
Agata Bera, Regina Lenart-Gansiniec
W ostatnich latach kontrakt psychologiczny coraz częściej nabiera na znaczeniu, w szczególności w kontekście identyfikacji organizacyjnej. Jednak wiedza na ten temat jest wciąż niejednoznaczna w szczególności z uwzględnieniem rodzajów kontraktu psychologicznego. Niniejsza publikacja ma charakter koncepcyjny i stanowi przyczynek do rozpoczęcia dyskusji w postaci syntezy wiedzy na temat znaczenia kontraktu psychologicznego i jego rodzajów dla identyfikacji organizacyjnej. Dokonano przeglądu 42 publikacji pozyskanych z międzynarodowych elektronicznych baza danych: Scopus oraz Web of Science. Wyniki analizy treści publikacji pokazują, że relacyjny wymiar kontraktu psychologicznego ma największe znaczenie dla identyfikacji organizacyjnej.
2022
10
STRONY
10-17
Twój koszyk
×
#
Przedmiot
Cena
Usuń
Całkowita wartość koszyka:
0
zł