Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Dzielenie się wiedzą, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 45-50
Język publikacji: -/-
Pobierz
Ocena procesu dzielenia się wiedzą z perspektywy praktyków
Sylwia Flaszewska
Abstrakt
W artykule podjęto problem dzielenia się wiedzą w przedsiębiorstwie, a za jego cel przyjęto ocenę tego procesu. Dążąc do realizacji celu, w opracowaniu wykorzystano wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w 55 przedsiębiorstwach różnej wielkości z województwa łódzkiego w formie wywiadów bezpośrednich z zastosowaniem techniki PAPI. Na podstawie uzyskanych wyników ustalono, że zdecydowana większość respondentów wysoko ocenia aktualne zaangażowanie przedsiębiorstwa w działania z zakresu dzielenia się wiedzą. Potwierdzeniem wysokich not są podejmowane przez większość badanych firm inicjatywy (pracownicy są informowani o różnych możliwościach udostępniania swojej wiedzy innym pracownikom i znają zalety tego typu działań; zarządzający przedsiębiorstwami inwestują w szkolenia oraz organizują spotkania mające na celu uświadamianie pracownikom istoty i znaczenia dzielenia się wiedzą). Niestety, realizacja analizowanego procesu utrudniana jest przez wiele barier, a za najczęściej występujące uznano brak czasu, brak przejrzystego systemu uznaniowego i nagradzania oraz brak technicznego wsparcia. Z kolei za czynniki najbardziej sprzyjające dzieleniu się wiedzą większość respondentów uznała zachęty finansowe w postaci wyższego wynagrodzenia i dodatkowych premii.
Publikacje z rocznika