Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: marketing międzynarodowy, strategie marketingowe na rynkach zagranicznych
Strony: 20-25
Język publikacji: Polski
Stosowanie instrumentów marketingu mix przez firmy sektora MSP województwa łódzkiego na rynkach zagranicznych – wyniki badań
Abstrakt
Celem zaprezentowanych w
artykule badań było określenie stosowanych przez przedsiębiorstwa z sektora MSP
województwa łódzkiego strategii marketingu-mix na rynkach międzynarodowych.
Zastosowane przez polskie przedsiębiorstwa narzędzia marketingu-mix na rynku
międzynarodowym odpowiadały ich zasobom finansowym, personalnym, ofercie,
wiedzy o rynkach zagranicznych, doświadczeniu i umiejętnościom funkcjonowania
na nich. W większości stosowano politykę adaptacji produktu i ceny,
standaryzacji w zakresie dystrybucji i promocji. Przedsiębiorstwa reagowały
przede wszystkim na zamówienia zagranicznych odbiorców i w większości
przypadków nie prowadziły badań marketingowych zagranicznych rynków ani
efektywności działań na tych rynkach. Wydaje się jednak, że w dłuższym okresie
taka sytuacja nie jest możliwa do kontynuacji. Działania marketingowe powinny
ulec modyfikacjom, szczególnie w kierunku wykreowania na zagranicznych rynkach
własnych oryginalnych marek i dodatkowych własnych kanałów dystrybucji.
Konieczne jest aktywne funkcjonowanie na zagranicznych rynkach, badania popytu
i podaży na nich oraz samodzielne poszukiwanie potencjalnych odbiorców.
Bibliografia
[1] Bartosik-Purgat M., Schroeder J. (2012), Organizacja badań rynków zagranicznych w świetle wyzwań współczesnego rynku światowego – wyniki badania polskich eksporterów Wyzwania gospodarki globalnej, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, Nr 31(1), s. 445–460.
[2] Biuro Wsparcia Eksportu Województwa Łódzkiego (2017), Struktura towarowa eksportu, http://bwe.lodzkie.pl/struktura-towarowa-eksportu/, data dostępu: 15.09.2019 r.
[3] Fonfara K. (red), (2014), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa.
[4] Grzegorczyk W. (2013), Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
[5] Grzegorczyk W., Krawiec W. (2019), Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Etapy i formy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
[6] Janeczek U. (2013), Strategie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw działających na zagranicznych rynkach, „Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Nr 2, s. 22–41.
[7] Mieczan P., Polski eksport regionalny w 2016 roku, https://www.eksport.pl/2018/03/06-polski-eksport-regionalny-2016/, data dostępu: 15.09.2018 r.
[8] Rymarczyk J. (2005), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa
[9] Skóra M. (2018), Handel zagraniczny w Polsce i w Małopolsce w 2017 roku, Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego, Kraków, http://www.obserwatorium.malopolska.pl/wp-content/uploads/sites/4/2019/01/Handel-zagraniczny-w-Polsce-i-Małopolsce-2017.pdf, data dostępu: 2.01.2019 r.
[10] Szymura -Tyc M. (red), (2012) International Marketing in Europe, University of Economics in Katowice Publ., Katowice.
[11] Wiktor J.W., Chlipała P. (2012), Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, PWE, Warszawa.
[12] Zentes J., Swoboda B., Schramm-Klein (2006), Internationales Marketing, Verlag Vahlen, München.
[13] Żbikowska A. (2013), Uwarunkowania ekspansji eksportowej polskich przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, Nr 2, s. 24–30.