Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 11
Słowa kluczowe: obrazy sieci, nadawanie sensu, sieci biznesowe, metodologia
Strony: 44-50
Język publikacji: Polski
Obrazy sieci oraz nadawanie sensu w analizie sieci biznesowych
Abstrakt
Koncepcja nadawania
sensu wraz z konstruktem obrazów sieci stanowią pryzmat, który może być pomocny
w badaniu sieci biznesowych. Niestety, jest to koncepcja słabo rozpoznana w
polskiej literaturze przedmiotu. Celem artykułu jest zestawienie oraz
porównanie dotychczasowych badań obrazów sieci pod względem metodycznym. Na potrzeby artykułu przeprowadzony został
systematyczny przegląd literatury polsko- i anglojęzycznej. Na podstawie
przeglądu przedstawione zostały sposoby poboru i analizy danych oraz wyzwania
metodologiczne. Wyniki pozwalają stwierdzić, że autorzy badający obrazy sieci
wykorzystywali triangulację metod oraz zróżnicowane punkty poboru informacji w
sieci w celu zapewnienia wysokiej rzetelności. Oprócz tego nadal brakuje
jasnych i wyczerpujących wskazań metodycznych dotyczących uwzględniania
dynamicznego charakteru obrazów sieci.
Bibliografia
[1] Abrahamsen M.H. (2011), Sensemaking in Networks: Using Network Pictures to Understand Network Dynamics, [in:] R. Baxter, A. G. Woodside (Eds.), Interfirm Networks: Theory, Strategy and Behavior, Emerald Publishing Ltd, Bingley (Vol. 17, pp. 1–197).
[2] Abrahamsen M.H., Havenid M.I., La Rocca A. (2017), Researching the Interactive Business Landscape. [in:] I. Snehota, H. Håkansson (eds.), No Business Is An Island: Making Sense of The Interactive Business World, Emerald Publishing Ltd, Bingley (pp. 255–274).
[3] Abrahamsen M.H., Henneberg S.C., Huemer L., Naudé P. (2016), Network Picturing: An Action Research Study of Strategizing in Business Networks, „Industrial Marketing Management”, Vol. 59, pp. 107–119.
[4] Corsaro D., Ramos C., Henneberg S.C., Naudé P. (2011), Actor Network Pictures and Networking Activities in Business Networks: An Experimental Study, „Industrial Marketing Management”, Vol. 40, No. 6, pp. 919–932.
[5] Czakon W. (2011), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji”, Nr. 3, s. 57–61.
[6] Czakon W. (2017), Obrazy sieci w zarządzaniu strategicznym, Zeszyty Naukowe Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Nr. 19, s. 71–81.
[7] Czakon W., Kawa A. (2018), Network Myopia: An Empirical Study of Network Perception, „Industrial Marketing Management”, Vol. 73, pp. 116–124.
[8] Fonfara, K., Ratajczak-Mrozek, M., Leszczyński, G. (2018), Change in Business Relationships and Networks: Concepts and Business Reality, „Industrial Marketing Management”, Vol. 70, pp. 1–4.
[9] Ford D., Redwood M. (2005), Making Sense of Network Dynamics through Network Pictures: A Longitudinal Case Study, „Industrial Marketing Management”, Vol. 34, pp. 648–657.
[10] Grant M.J., Booth A. (2009), A Typology of Reviews: An Analysis of 14 Review Types and Associated Methodologies, „Health Information and Libraries Journal”, Vol. 26, pp. 91–108.
[11] Håkansson H., Ford D., Gadde L.-E., Snehota I., Waluszewski A. (2009), Business in Networks: John Wiley & Sons Ltd, New Jersey.
[12] Henneberg S.C., Mouzas S., Naudé P. (2006), Network pictures: Concepts and Representations, „European Journal of Marketing”, Vol. 40, No. 3–4, pp. 408–429.
[13] Ivanova-Gongne M., Koporcic N., Dziubaniuk O., Mandják T. (2018), Collecting Rich Qualitative Data on Business Relationships and Networks in CEE Countries: Challenges and Plausible Solutions, „Industrial Marketing Management”, Vol. 70, pp. 193–204.
[14] Klein G., Moon B., Hoffman R.R. (2006), Making Sense of Sensemaking 1: Alternative Perspectives, „IEEE Intelligent Systems”, Vol. 21, No. 4, pp. 70–73.
[15] Kot M., (2018), Kreowanie strategii współpracy w projekcie sieciowym na rynku B2B - studium przypadku, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol.6, Nr 6, s. 60–75.
[16] Kragh H., Andersen P.H. (2009), Picture This: Managed Change and Resistance in Business Network Settings, „Industrial Marketing Management”, Vol. 38, No. 6, pp. 641–653.
[17] Laari-Salmela S., Mainela T., Puhakka V. (2015), Beyond Network Pictures: Situational Strategizing in Network Context, „Industrial Marketing Management”, Vol. 45, pp. 117–127.
[18] Leek S., Mason K. (2009), Network Pictures: Building an Holistic Representation of a Dyadic Business-to-business Relationship, „Industrial Marketing Management”, Vol. 38, No. 6, pp. 599–607.
[19] Leek S., Mason K. (2010), The utilisation of Network Pictures to Examine a Company’s Employees’ Perceptions of a Supplier Relationship, „Industrial Marketing Management”, Vol. 39, No. 3, pp. 400–412.
[20] Leszczyński G. (2014), Adaptacja w relacjach business-to-business. Uwarunkowania i efekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
[21] Maitlis S., Christianson M. (2014), Sensemaking in Organizations: Taking Stock and Moving Forward, „Academy of Management Annals”, Vol. 8, No. 1, pp. 57–125.
[22] Mouzas S., Henneberg S., Naudé P. (2008), Developing Network Insight, „Industrial Marketing Management”, Vol. 37, No. 2, pp. 167–180.
[23] Munksgaard K.B. (2010), Exploring Perceptions of Interdependencies: Strategic Options in Supplier-customer Relationships, „Industrial Marketing Management”, Vol. 39, No, 6, pp. 936–946.
[24] Öberg C., Henneberg S.C., Mouzas S. (2007), Changing Network Pictures: Evidence from Mergers and Acquisitions, „Industrial Marketing Management”, Vol. 36, No. 7, pp. 926–940.
[25] Öberg C., Henneberg S.C., Mouzas S. (2012), Organizational Inscriptions of Network Pictures: A Meso-level Analysis, „Industrial Marketing Management”, Vol. 41, No. 8, pp. 1270–1283.
[26] Orłowska A., Mazur Z., Łaguna M. (2017), Systematyczny przegląd literatury – na czym polega i czym różni sie od innych przeglądów, „Ogrody Nauk i Sztuk”, Nr 7, s. 350–363.
[27] Piasecki J., Waligora M., Dranseika V. (2018), Google Search as an Additional Source in Systematic Reviews, „Science and Engineering Ethics”, Vol. 24, No. 2, pp. 809–810.
[28] Purchase S., Lowe S., Ellis N. (2010), From „Taking” network pictures to „making” network pictures, „Journal of Organizational Change Management”, Vol. 23, No. 5, pp. 595–615.
[29] Ramos C., Ford D. (2013), How do Managers See It? Capturing Practitioner Theories via Network Pictures, „Advances in Business Marketing and Purchasing”, Vol. 20, pp. 293–375.
[30] Ramos C., Ford I.D. (2011), Network Pictures as a Research Device: Developing a Tool to Capture Actors’ Perceptions in Organizational Networks, „Industrial Marketing Management”, Vol. 40, No. 3, pp. 447–464.
[31] Ramos C., Henneberg S.C., Naudé P. (2012), Understanding Network Picture Complexity: An Empirical Analysis of Contextual Factors, „Industrial Marketing Management”, Vol. 41, No. 6, pp. 951–972.
[32] Ratajczak-Mrozek M. (2015), The SME Perspective on Motives and Success Factors in Cross-border Mergers, „IMP Journal”, Vol. 9, No. 2, pp. 136–162.
[33] Ryynänen H., Henttonen K., Salminen R.T. (2015), Inter-organizational Cognitive Structures: Network Conception in Mobiletv Case, „Journal of Business and Industrial Marketing”, Vol. 30, No. 5, pp. 662–676.
[34] Weick K.E. (1995), Sensemaking in Organisations (3rd ed.), Sage, Thousand Oaks.
[35] Zmyślony P., Leszczyński G. (2014), Identyfikacja sieci powiązań w miejskiej turystyce biznesowej, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 2, Nr 3, s. 103–120.