Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: Społeczna odpowiedzialność biznesu, Fundacje, Korporacje, Filantropia, Badania ankietowe, Wyniki badań
Strony: 16-22
Język publikacji: Polski
Pobierz
FUNDACJE KORPORACYJNE A SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW
Anna Czubała
Abstrakt
W artykule przedstawiono istotę, motywy powoływania fundacji korporacyjnych przez przedsiębiorstwa oraz ich znaczenie dla realizacji idei społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility - CSR). Zwrócono uwagę na złożoność relacji pomiędzy CSR i budową wizerunku przedsiębiorstwa a formalnie niezależną działalnością fundacji. Pozwoliło to wyodrębnić trzy rodzaje fundacji: dobroczynne, komercyjne i dojrzałe. Analiza wyników badań Forum Darczyńców pozwoliła stwierdzić, że głównymi beneficjentami fundacji korporacyjnych w Polsce są dzieci, młodzież, chorzy, niepełnosprawni. Fundacje zaspokajają ich potrzeby bezpośrednio lub częściej poprzez finansowe i rzeczowe wsparcie działalności organizacji pozarządowych i publicznych działających w sektorach edukacji i wychowania, ochrony zdrowia, pomocy społecznej. Bardzo nieliczne fundacje za główny obszar działalności uznają rozwój lokalny, ochronę środowiska, badania naukowe, aktywizację zawodową. Około 50% fundacji deklaruje, że swoją strategię i kierunki działań uzgadnia z fundatorem i uwzględnia jego politykę CSR i politykę wizerunkową. Pozostałe fundacje nie podejmują żadnych działań mających na celu rozpoznanie potrzeb i oczekiwań interesariuszy fundatora. We wnioskach wskazano kierunki dalszych badań nad funkcjonowaniem fundacji korporacyjnych w Polsce.
Publikacje z rocznika