Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 1
Słowa kluczowe: Społeczna nieodpowiedzialność biznesu, Zachowania konsumenta, Konsumpcja, Etyka, Studium przypadku
Strony: 22-28
Język publikacji: Polski
Pobierz
SPOŁECZNA NIEODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW A ZAGROŻENIE BOJKOTEM KONSUMENCKIM
Grzegorz Zasuwa
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób łamanie zasad społecznej odpowiedzialności przez przedsiębiorstwo może wywołać bojkot produktów takiej jednostki. Tak sformułowany cel osiągnięto, podejmując rozważania na gruncie literatury z zakresu społecznej nieodpowiedzialności przedsiębiorstw i etycznej konsumpcji, które zostały uzupełnione przez krajowe studia przypadków. Uzyskane wyniki prowadzą do wniosku, że bojkot konsumencki to złożone zjawisko, które zagraża nie tylko przedsiębiorstwom łamiącym zasady współżycia społecznego. Skala wspominanego ryzyka i dotkliwość ewentualnych konsekwencji zależą od rodzaju bojkotu, który u swojego podłoża może mieć przyczyny wynikające z nieodpowiedzialności zarówno w wymiarze ekonomicznym, prawnym, jak i etyczno-filantropijnym. Wiedza na temat przyczyn bojkotów oraz ich rodzajów posiada istotne implikacje dla praktyki i teorii zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem.
Publikacje z rocznika