Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: Społeczna odpowiedzialność biznesu, Efektywność organizacji, Pomiar efektywności, Pomiar efektywności przedsiębiorstwa, Metody pomiarowe
Strony: 18-24
Język publikacji: Polski
Pobierz
SPOŁECZNA EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI — ROZWAŻANIA TEORETYCZNE I PROPOZYCJA POMIARU
Przemysław Zbierowski
Abstrakt
W artykule opisano tematykę społecznej efektywności organizacji. Jego celem jest po pierwsze przedstawienie efektywności organizacji w perspektywie pozytywnej, a także wpisanie w ten obraz koncepcji efektywności społecznej. Po drugie zaś, istotne w artykule jest zaproponowanie miary efektywności społecznej, która może być wykorzystana w badaniach empirycznych i praktyce biznesu. Perspektywa pozytywna każe w odmienny od klasycznego sposób spojrzeć zarówno na działania organizacji jak i rezultaty tych działań. Na plan pierwszy wysuwa się sposób, w jaki organizacja oddziałuje na życie interesariuszy, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, zarówno obecnych jak i przyszłych. W takim ujęciu społeczna efektywność organizacji staje się problematyką zyskującą na istotności. W artykule zaprezentowano różne podejścia do społecznej efektywności organizacji. Zaproponowano również narzędzie pomiarowe, które za pomocą dwunastu pytań mierzy cztery wymiary efektywności społecznej organizacji: orientację prospołeczną, ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną oraz etykę biznesu.
Publikacje z rocznika