Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: Sytuacja finansowa, Percepcja, Psychologia postrzegania, Informacja o przedsiębiorstwie, Podejmowanie decyzji, Wyniki badań
Strony: 37-43
Język publikacji: Polski
Pobierz
PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY PERCEPCJI SYTUACJI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTW
Magdalena Adamczyk
Abstrakt
Łatwość, z jaką formułujemy opinie o zjawiskach zachodzących w otaczającym nas świecie, zależy od poziomu wiedzy, doświadczenia i dostępu do informacji. Na ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa wpływają informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych, ale również wiedza dotycząca pozycji rynkowej przedsiębiorstwa, pozycji w rankingach, osiągnięć ekonomicznych, cen akcji itp., której źródłem są informacje medialne i opinie osób znajomych. Podejmowanie decyzji jest obarczone wpływem różnych informacji, kontekstu, własnych oczekiwań czy też celowej sugestii. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczących wpływu dodatkowych informacji na percepcję sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Badania ankietowe zostały przeprowadzone w grupie celowej 90 respondentów, którym zróżnicowano zakres informacji, od podstawowych wskaźników analizy finansowej do dodatkowych informacji mających wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa. Hipoteza główna o wpływie pozytywnych informacji na percepcję sytuacji finansowej przedsiębiorstwa została zweryfikowana pozytywnie. Wyniki badania wskazują, że dostarczanie dodatkowych informacji może zmienić obraz sytuacji finansowej przedsiębiorstwa opartej na analizie wskaźnikowej.
Publikacje z rocznika