Rok wydania: 2017
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: Otoczenie przedsiębiorstwa, Badanie przedsiębiorstw, Badania ankietowe, Wyniki badań
Strony: 21-26
Język publikacji: Polski
Pobierz
POSTRZEGANIE POZYTYWNEGO POTENCJAŁU OTOCZENIA — KONCEPCJA I MOŻLIWOŚCI APLIKACYJNE
Marek Matejun
Abstrakt
Otoczenie stwarza ramowe warunki rozwoju przedsiębiorstw, w istotny sposób decydując o powodzeniu rynkowym. Zadaniem menedżerów jest zapewnienie zewnętrznej orientacji menedżerskiej, która pozwala na optymalne wykorzystanie potencjału otoczenia w realizacji zamierzeń rozwojowych. Służyć do tego może koncepcja postrzegania pozytywnego potencjału otoczenia (PPPO), która w swoich założeniach ma zapewnić organizacji zdolność do podejmowania zintegrowanych działań na rzecz doskonalenia orientacji w otoczeniu. Biorąc to pod uwagę jako cel artykułu wyznaczono prezentację teoretycznych założeń koncepcji postrzegania pozytywnego potencjału otoczenia oraz identyfikację zakresu i możliwości wykorzystania tej koncepcji w praktyce gospodarczej. Realizacji celu pracy poświęcono własne badania empiryczne przeprowadzone na próbie 63 menedżerów i pracowników przedsiębiorstw z regionu łódzkiego. Uzyskane wyniki wskazują na dość znaczny zakres występowania przejawów wykorzystania opisywanej koncepcji w badanych przedsiębiorstwach, a także potencjalnie duże możliwości aplikacyjne tej koncepcji w praktyce gospodarczej.
Publikacje z rocznika