Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 7
Słowa kluczowe: Przedsiębiorstwo rodzinne, Innowacyjność przedsiębiorstw, Stymulowanie innowacyjności, Przegląd literatury, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 22-31
Język publikacji: Polski
Pobierz
Rodzinność polskich przedsiębiorstw - stymulator czy przeszkoda innowacyjności?
Teresa Kraśnicka, Tomasz Ingram, Grzegorz Głód
Abstrakt
Przedsiębiorstwa rodzinne od wielu lat stanowią nośny obszar badawczy w naukach o zarządzaniu, a ich charakterystyki poddawane są konsekwentnie rozmaitym dociekaniom teoretycznym i praktycznym. Rodzinność, rozumiana jako unikalna wiązka zasobów odzwierciedlająca stopień zintegrowania rodziny, przedsiębiorstwa i zarządzania, stanowi istotny wyróżnik charakteryzujący przedsiębiorstwa rodzinne. Mając na uwadze relatywnie niski poziom innowacyjności krajowych przedsiębiorstw, sformułowano cel główny, którym jest odpowiedź na pytanie o związki rodzinności z poziomem innowacyjności firm rodzinnych. Aby zrealizować tak postawione zamierzenie badawcze, w 2017 roku przeprowadzono badania empiryczne na próbie 200 krajowych przedsiębiorstw rodzinnych. Analizy wykazały, że rodzinność jest powiązana z nakładami ponoszonymi na innowacje oraz z wynikami aktywności innowacyjnej mierzonymi liczbą wdrożeń.
Publikacje z rocznika