Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 7
Słowa kluczowe: Bezpieczeństwo i higiena pracy, Partycypacja pracowników w zarządzaniu, Badanie przedsiębiorstw, Wyniki badań
Strony: 38-45
Język publikacji: Polski
Pobierz
Popularyzacja bezpieczeństwa i higieny pracy w kontekście wielkości przedsiębiorstwa - wyniki badań
Katarzyna Boczkowska, Konrad Niziołek
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja poziomu i form aktywności przedsiębiorstw w zakresie popularyzacji wiedzy o bhp i kształtowania postaw probezpiecznych. Badanie przyprowadzono metodą PAPI na grupie 195 przedstawicieli firm. Badania wykazały stosunkowo niską aktywność przedsiębiorstw w zakresie popularyzacji bhp, zaledwie 1/3 firm podejmuje takie działania. Najczęstszą formą popularyzacji bhp było zgłaszanie przez pracowników uwag/sugestii/pomysłów w obszarze bhp, organizowanie konkursów bhp, dodatkowych szkoleń w tym zakresie oraz akcji informacyjno-plakatowych. Stosunkowo niewielka grupa przedsiębiorców stosuje system kar i nagród, choć zdecydowanie częściej mamy do czynienia z pozytywnym wzmocnieniem (nagrody finansowe, rzeczowe, pochwały, punkty w ocenie pracowniczej). Analiza statystyczna wykazała istnienie istotnych różnic pomiędzy wielkością przedsiębiorstwa, a częstością podejmowanych wysiłków na rzecz popularyzacji pracowników do przestrzegania przepisów i zasad bhp. Firmy małe podejmują takie działania znacznie rzadziej niż podmioty średnie i duże.
Publikacje z rocznika