Rok wydania: 2015
Numer czasopisma: 3
Słowa kluczowe: innowacja, kluczowe kompetencje, detal, przewaga konkurencyjna
Strony: 34-40
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Przewaga konkurencyjna i kluczowe kompetencje: W jaki sposób Jeronimo Martins zwyciężył na polskim rynku detalicznym
Mikołaj Pindelski, Joanna Żukowska
Abstrakt
Celem artykułu było zwrócenie uwagi na fakt, iż identyfikacja kluczowych obszarów biznesowych w połączeniu z innowacjami oraz technikami zarządzania pozwala organizacji na kreowanie czynników przewagi konkurencyjnej i osiąganie wiodącej pozycji na rynku. Kolejnym celem artykułu jest podjęta próba udowodnienia, iż niektóre innowacje wewnętrzne wymagają znaczących zmian. Analiza spółki zajmującej się handlem detalicznym ilustruje powiązania w zakresie korelacji zachodzącej pomiędzy niestandardowymi formami konkurowania, innowacjami a rozwojem. Prezentowane wnioski, koncentrujące się na rynku polskim mogą być zastosowane względem dowolnego rynku, szczególnie w rozwiniętych sektorach gospodarki, charakteryzujących się konkurencyjnością i stałym rozwojem. Zawarty w niniejszej pracy opis przypadku, który nie skupia się wyłącznie na interesariuszach czy klientach, udowadnia, że nowe poziomy konkurencyjności są osiągane poprzez łączenie dziedzin, które nie są jasno powiązane wewnątrz organizacji. Choć obniżanie cen, zgodnie z wymogiem polskiego rynku, tradycyjnie było realizowane tak, aby obniżyć koszty produkcji, to Jeronimo Martins Polska zrewolucjonizował systemy zakupów, logistyki, magazynowania i składania zamówień oraz inne powiązane systemy, udowadniając, że istnieje ogromna przestrzeń zarządzania kosztami w tych dziedzinach. Inicjatywa firmy stworzyła nową przewagę konkurencyjną, która jest ściśle powiązana z krótkoterminową, wiodącą pozycją z zakresie kosztów, osiągniętą dzięki innowacjom i analizie danych.
Publikacje z rocznika