Rok wydania: 2015
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: Zmienność, Otoczenie przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne, Strategiczna Karta Wyników, Opcje realne
Strony: 37-44
Język publikacji: Polski
Zarządzanie strategiczne wobec wyzwań wynikających ze zmiennego otoczenia
Abstrakt
W procesie zarządzania strategicznego dla usprawnienia planowania, implementacji i kontroli strategii przedsiębiorstwa szczególnego znaczenia nabierają liczne narzędzia zarządzania, które stają się dla organizacji istotne z uwagi na dynamicznie zmieniające się otoczenie. Celem opracowania jest przedstawienie wybranych narzędzi w zakresie zarządzania strategicznego oraz prezentacja projektu strategicznej karty wyników. W pierwszej kolejności w opracowaniu scharakteryzowano zarządzanie strategiczne jako proces zorientowany na optymalizowanie relacji pomiędzy celami przedsiębiorstwa a jego zasobami wewnętrznymi oraz szansami i zagrożeniami występującymi na rynku. W dalszej części omówiono ujęcie strategii w trzech perspektywach: strategicznej karty wyników, szkoły opcji realnych oraz koncepcji okazji. W końcowej części artykułu na podstawie przeprowadzonych badań w wielozakładowym przedsiębiorstwie produkcyjnym opracowany projekt strategicznej karty wyników.