Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 4
Słowa kluczowe: Strategia przedsiębiorstwa, Zarządzanie strategiczne, Wartość przedsiębiorstwa
Strony: 36-41
Język publikacji: Polski
Pobierz
Geometria strategii a procesy kreacji wartości przedsiębiorstwa
Marek Jabłoński
Abstrakt
Rozpatrywanie strategii oraz modeli biznesu z punktu widzenia budowy wartości przedsiębiorstw jest obecnie jednym z kluczowych zagadnień absorbujących teoretyków i praktyków zarządzania. W tym ujęciu, bazując na szczegółowej analizie czynników kształtujących modele biznesu, podejście to może być skutecznym rozwiązaniem przy ocenie modeli biznesu podmiotów zainteresowanych osiąganiem długoterminowej wartości. Istotne jest przy tym także konstruowanie takich systemów pomiarowych zorientowanych na wychwytywaniu zgodności działań z założoną strategią, które będą skoncentrowane na monitorowaniu kluczowych czynników konstytuujących modele biznesu. Koncepcja strategicznego zarządzania wynikami wpisuje się w założenia omawianej powyżej teorii „geometrii strategii”, która za pomocą przedstawionej autorskiej propozycji wspomaga identyfikację tych komponentów modeli biznesu, które mają szczególne znaczenie dla wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Identyfikacja ryzyk i zarządzanie nimi sprzyjają monitorowaniu czynników, które w krótszej i dłuższej perspektywie mogą tę wartość obniżyć bądź uniemożliwić jej wzrost. Artykuł przedstawia założenia komponentowego projektowania strategii i modeli biznesu sprzyjających kreacji wartości przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
Publikacje z rocznika