Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 6
Słowa kluczowe: Sieci przedsiębiorstw, Strategia przedsiębiorstwa, Rozwój przedsiębiorczości
Strony: 14-18
Język publikacji: Polski
Pobierz
Guanxi - chińska koncepcja sieci
Joanna Cygler
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony koncepcji sieci guanxi. Są one podstawą zarówno prowadzenia działalności gospodarczej, jak i budowania relacji społecznych oraz politycznych w Chinach. Guanxi jest definiowane jako sieć nieformalnych relacji interpersonalnych, opartych na zaufaniu, wymianie przysług, lojalności i wzajemności. Relacje guanxi czerpią swoje inspiracje z filozofii konfucjańskiej, według której rodzina odgrywa szczególną rolę w społeczeństwie. Równie istotne jest przestrzeganie niepisanego kodeksu zachowań. Sieci guanxi przybierają zróżnicowane formy i typy powiązań: powiązania interpersonalne, wymiana przysług, zdobycie wpływów lub powiązania ekspresywne, mieszane i instrumentalne. Jakość guanxi jest zależna od poziomu zaufania. Im większe jest zaufanie i mocniejsze powiązania, tym wyższa jakość sieci. Między guanxi a sieciami w rozumieniu zachodnim występuje znaczna rozbieżność. Szczególnie w wymiarze etycznym guanxi jest dyskusyjne dla świata zachodniego. (abstrakt oryginalny)
Publikacje z rocznika