Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 9
Słowa kluczowe: Otoczenie przedsiębiorstwa, Etyka biznesu, Przywództwo polityczne, Dziedzictwo kulturowe, Edukacja, Media, Regulacje prawne, Badanie opinii
Strony: 27-31
Język publikacji: Polski
Pobierz
Makrospołeczne otoczenie przedsiębiorstwa jako źródło barier etycznego zarządzania - opinie menedżerów i przedsiębiorców
Jerzy Szczupaczyński
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja makrospołecznych czynników, które w opinii menedżerów i przedsiębiorców utrudniają stosowanie etycznych standardów w zarządzaniu polskimi przedsiębiorstwami. Materiał został zebrany w ramach eksploracyjnych badań jakościowych finansowanych ze środków na naukę w latach 2008–2010. Analizę wykonano na zbiorze 65 wywiadów z menedżerami i przedsiębiorcami. Podstawowe bariery w etycznym zarządzaniu, tkwiące w otoczeniu przedsiębiorstwa to – w przekonaniu badanych – wady systemu prawa, niska jakość przywództwa elit politycznych, brak wzorców kulturowych i tradycji etycznego biznesu, brak poszanowania prawa, a także brak właściwej działalności edukacyjnej i wychowawczej powołanych do tego instytucji. (abstrakt oryginalny)
Publikacje z rocznika