Rok wydania: 2020
Numer czasopisma: 12
Słowa kluczowe: kompetencje menedżerskie, dojrzałość menedżerska, nieliniowe warunki funkcjonowania
Strony: 26-36
Język publikacji: Polski
Pobierz
Dojrzałość menedżerska jako pochodna kompetencji kognitywnych – Ewaluacja w przemyśle maszynowym
Przemysław Niewiadomski
Abstrakt
W pracy przeprowadzono cykl badań, których przedmiotem była próba oceny dojrzałości menedżerskiej jako pochodnej kompetencji, którymi powinni wyróżniać się menedżerowie. Zasadniczym celem badań ustanowiono próbę odpowiedzi na pytanie o antycypowany poziom przyswojenia wybranych kompetencji z jednej strony warunkujących utrzymanie ciągłości funkcjonowania, z drugiej zaś stanowiący o dojrzałości menedżerskiej. Ustalono, że menedżerowie powinni wykazywać się stosunkowo wysokim poziomem przyswojenia kompetencji kognitywnych, co predysponuje ich do określenia mianem dojrzałych z perspektywy dezyderatów sprzyjających zarządzaniu w warunkach nieliniowych.
Bibliografia
[1] Abbaszadeh Z., Eyni A., Rabiei P. (2012), The Relationship between Managers’ Competencies and Employees’ Productivity in Fars Chemical Industries Company, Shiraz, Iran, „World Applied Sciences Journal”, Vol. 19, No. 6, pp. 811–817. [2] Adil M.S. (2014), Impact of Leader’s Change-promoting Behaviour on Readiness for Change: A Mediating Role of Organizational Culture, „Journal of Management Sciences”, Vol. 1, No. 2, pp. 113–150. [3] Ahmetoglu G., Leutner F., Chamorro-Premuzic T. (2011), Economics: Understanding the Relationship between Individual Differences in Trait Emotional Intelligence and Entrepreneurship, „Personality and Individual Differences. Vol. 51, No. 8, pp. 1028–1033. [4] Allen J., de Grip A. (2012), Does Skill Obsolescence Increase the Risk of Employment Loss? „Applied Economics”, Vol. 44, No. 25, pp. 3237–3245. [5] Anello C., Fleiss, J.L. (1995), Exploratory or Analytic Meta-analysis: Should We Distinguish between Them?, „Journal of Clinical Epidemiology”, Vol. 48, No. 1, pp. 109–116. [6] Antti M., Greenhalgh N. (2012), Leadership Competencies: A Reference Point for Development and Evaluation, „Library Management”, Vol. 33, No. 6/7, pp. 421–428. [7] Aslan M., Pamukcu A. (2017), Managerial Competencies and Impact on Management Levels, „International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences”, Vol. 6, No. 9, pp. 1–15. [8] Bandura A. (1989), Human Agency in Social Cognitive Theory, „American Psychologist”, Vol. 44, No. 9, pp. 1175–1184. [9] Bhardwaj A., Punia B.K. (2013), Managerial Competencies and Their Influence on Managerial Performance: A Literature Review, „International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences”, Vol. 2 No. 5, pp. 70–84 [10] Billsberry J., Birnik A. (2010), Management as a Contextual Practice: The Need to Blend Science, Skills and Practical Wisdom, „Organization Management Journal”, Vol. 7, No. 2, pp. 171–178. [11] Bosch M.J., Yih-Teen L., Cardona P. (2013), Multicultural Validation of a Three-dimensional Framework of Managerial Competencies: A Comparative Analysis of its Application in Asian versus Non-Asian Countries, „Asian Business & Management”, Vol. 12, No. 4, pp. 433–453. [12] Boyatzis R.E., (2008), Competencies in the 21st century, „Journal of Management Development”, Vol. 27, No. 1, pp. 5–12. [13] Bücker J., Poutsma E. (2010), Global Management Competencies: A Theoretical Foundation, „Journal of Managerial Psychology”, Vol. 25, No. 8, pp. 829–844. [14] Carmeli A. (2003), The Relationship between Emotional Intelligence and Work Attitudes, Behavior and Outcomes, „Journal of Managerial Psychology”, Vol. 18, No. 8, pp. 788–813. [15] Cheng M., Dainty A.R.J., Moore D.R. (2005), What Makes a Good Project Manager? „Human Resource Management Journal”, Vol. 15, No. 1, pp. 25–37. [16] Cockerill T. (1989), The Kinds of Competence for Rapid Change, „Personnel Management”, Vol. 21, No. 9, pp. 52–56. [17] Columb M.O., Lalkhen, A.G. (2005), Systematic Reviews & Meta-analyses, „Current Anaesthesia & Critical Care”, Vol. 16, No. 6, pp. 391–394. [18] Conway J.M., Lance C.E. (2010), What Reviewers Should Expect from Authors Regarding Common Method Bias in Organizational Research, „Journal of Business Psychology”, Vol. 25, No. 3, pp. 325–334. [19] Cripe E., Cripe E.J., Mansfield R.S., Mansfield R.S. (2011), The Value-Added Employee: 31 Competencies to Make Yourself Irresistible to Any Company, Routledge, New York. [20] Cyfert S. (2012), Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań. [21] Czakon W. (2011), Metodyka systematycznego przeglądu literatury, „Przegląd Organizacji”, Nr 3, s. 57–61. [22] Czakon W. (2016), W kierunku rozwoju badań ilościowych w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”, Nr 3(173), s. 41–52. [23] Czakon W., Klimas P., Kawa A. (2019), Krótkowzroczność strategiczna – metodyczne aspekty systematycznego przeglądu literatury, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, Vol. 7, No. 2, s. 27–37. [24] De Waal A.A., Van der Heijden B.I.J.M., Selvarajah C., Meyer D. (2011), Characteristics of High Performing Managers in The Netherlands, „Leadership & Organization Development Journal”, Vol. 33, No. 2, pp. 131–148. [25] Fakhreldin H., Hattab H. (2019), The Effect of Emotional Intelligence on Entrepreneurial Behaviour and New Venture Creation: An Egyptian Perspective, „International Journal of Entrepreneurship and Small Business”, Vol. 37, No. 3, pp. 399–414. [26] Gardner L., Stough C. (2002), Examining the Relationship between Leadership and Emotional Intelligence in Senior Level Managers, „Leadership & Organization Development Journal”, Vol. 23, No. 2, pp. 68–78. [27] Gospodarek T. (2009), Modelowanie w naukach o zarządzaniu oparte na metodzie programów badawczych i formalizmie reprezentatywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. [28] Green S. (2005), Systematic reviews and meta-analysis, „Singapore Medical Journal”, Vol. 46, No. 6, pp. 270–273. [29] Kheirmand M., Lotfi H., Etebarian A. (2012), Study the Relationship Between Management Skills of Agricultural Bank Managers of Esfahan Province with the Performance of The Branches, „Quarterly Journal of Management and Development Process, Vol. 25, No. 3, pp. 93–119. [30] Koźmiński A.K. (2016), Polskie zarządzanie: kontredans nauki i praktyki, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, Nr 3, s. 9–20. [31] Krzakiewicz K. (2014), Iluzje w procesie badania sukcesu organizacji, „Organizacja i Kierowanie”, Nr 1A(159), s. 99–110. [32] Lara F.J., Palacios D., Devece C. (2012), How to Improve Organizational Results through Knowledge Management in Knowledge-intensive Business Services, „Services Industrial Journal”, Vol. 32, No. 11, pp. 1853–1863. [33] Lara F.J., Salas-Vallina A. (2017), Managerial Competencies, Innovation and Engagement in SMEs: The Mediating Role of Organizational Learning, „Journal of Business Research”, Vol. 79, No. C, pp. 152–160. [34] Michaels E., Handfield-Jones H., Axelrod B. (2001), The War for Talent, Harvard Business School Press, Boston. [35] Nazari R. (2017), The Impact of Mental Skills on Management Skills and Selecting Management Models on Sports Managers, „International Journal of Science and Sport”, Vol. 24, pp. 124–133. [36] Obłój K. (2002), Dominująca logika działania jako strategia firmy: studium polskich przedsiębiorców, „Organizacja i Kierowanie”, Nr 4(110), s. 61–74. [37] Plummer R., Armitage D.R. (2007), Charting the New Territory of Adaptive Co-management: A Delphi Study, „Ecology and Society", Vol. 12, No. 2, pp. 1–13. [38] Sharma D., Borna S., Stearns J.M. (2009), An Investigation of the Effects of Corporate Ethical Values on Employee Commitment and Performance: Examining the Moderating Role of Perceived Fairness, „Journal of Business Ethics”, Vol. 89, pp. 251–260. [39] Sztoff W. (1971), Modelowanie i filozofia, PWN, Warszawa. [40] Wang C., Cheng Z., Yue X.-G., McAleer M. (2020), Risk Management of COVID-19 by Universities in China, „Journal of Risk Financial Management”, Vol. 13, No. 36, pp. 2–6. [41] Wheeler J.V. (2008), The Impact of Social Environments on Emotional, Social, and Cognitive Competency Development, „Journal of Management Development”, Vol. 27, No. 1, pp. 129–145. [42] Wickramasinghe V., Zoysa N. (2009), A Comparative Analysis of Managerial Competency Needs Across Areas of Functional Specialization, „Journal of Management Development”, Vol. 28, No. 4, pp. 344–360. [43] Zakrzewska-Bielawska A. (2018), Modele badawcze w naukach o zarządzaniu, „Organizacja i Kierowanie”, Nr 2(181), s. 11–25.
Publikacje z rocznika