Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: zrównoważony marketing, kraje europejskie, MSP, sektor żywności i napojów
Strony: 28-34
Język publikacji: Angielski
Pobierz
Różnice i podobieństwa w podejściu do narzędzi marketingu zrównoważonego wykorzystywanych przez MSP w sektorze żywności i napojów w wybranych krajach europejskich
Edyta Rudawska, Ewa Putek-Szeląg, Ulf Leusmann,
Abstrakt
Globalne megatrendy, obejmujące m.in. zmiany klimatyczne, rosnącą biedę, globalizację czy zmiany demograficzne, kreują nowe wyzwania przed przedsiębiorstwami i w konsekwencji powodują konieczność zmiany ich działań, zarówno na poziomie strategicznym, jak i taktycznym. Owe zmiany są niezbędne, aby sprostać tym wyzwaniom i skutecznie konkurować na rynku. Zrównoważone podejście do zarządzania firmą jako całością, a do działań marketingowych w szczególności, staje się kluczowym elementem dla przedsiębiorstw działających w sektorze żywności i napojów. Te, które zaimplementują założenia strategii zrównoważonego rozwoju do realizowanych działań marketingowych, będą miały szansę wykreowania unikatowej wartości dla klientów i tym samym zdobycia trwałej przewagi rynkowej. Artykuł koncentruje się na ocenie zakresu wdrożenia narzędzi marketingu zrównoważonego przez MSP działające w wybranych krajach europejskich. Został on opracowany na podstawie wyników badań prowadzonych przez autorów w sześciu krajach europejskich: Polsce, Chorwacji, Rosji, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii. Wyniki badań wskazują, że małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Hiszpanii koncentrują się w największym stopniu na kreowaniu zrównoważonych produktów i działań promocyjnych. Podmioty funkcjonujące w Chorwacji angażują się głównie w tworzenie zrównoważonych działań marketingowych w obrębie dystrybucji, komunikacji i działań nakierowanych na pracowników. Z kolei w Polsce implementacja koncepcji zrównoważonego rozwoju obejmuje głównie strategię cenową, podczas gdy w Wielkiej Brytanii strategię komunikacji rynkowej oraz działań w obrębie pracowników. Przedsiębiorstwa z Rosji natomiast zwracają największą uwagę na tworzenie zrównoważonej dystrybucji
Publikacje z rocznika