Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 2
Słowa kluczowe: zarządzanie wielopoziomowe, etnopolityka, Europa Wschodnia
Strony: 20-25
Język publikacji: Polski
Zarządzanie wielopoziomowe w etnopolityce wybranych państw Europy Wschodniej
Abstrakt
Celem artykułu jest
wskazanie elementów modelu wielopoziomowego zarządzania możliwych do wdrożenia
w etnopolityce wybranych państw Europy Wschodniej. Autorka w pierwszej części
tekstu pisze, czym jest zarządzanie wielopoziomowe, następnie rozważa, na ile realne
jest wdrożenie modelu zarządzania wielopoziomowego w zarządzaniuetnopolityką w
państwach subregionu. W uwagach końcowych dochodzi do wniosku, że istnieją
elementy modelu wielopoziomowego zarządzania możliwe do wdrożenia w
etnopolityce wybranych państw Europy Wschodniej.
Bibliografia
[1] Bache I., Flinders M. (eds.), (2004), Multi-Level Governance, Oxford University Press, New York.
[2] Baluk W., Chałupczak H., Zenderowski R. (red.), (2015), Polityka etniczna współczesnych państw Europy Wschodniej, UMCS, Lublin.
[3] Bodio T., Jakubowski W. (red.), (2010), Przywództwo i elity polityczne w krajach WNP, t. 2, ASPRA-JR, Warszawa.
[4] Brubaker R. (2000), Diaspory kataklizma v Centralʹnoj i Vostočnoj Evrope i ihotnošeniâ s Rodinami, „Diaspory”,No. 3, pp. 6–32.
[5] Castle S.H., de Haas M., Miller J. (2014), The Age of Migration: International Population Movement in the Modern World, Palgavre Macmillian, Basingstoke.
[6] Cerny Ph. (2006), Restructuring the State in a Globalizing World: Capital Accumulation, Tangled Hierarchies and the Search for a New Spatio-temporal Fix, „Review of International Political Economy”, Vol. 13, No. 4, pp. 679–695.
[7] Czaputowicz J. (2013), Wielopoziomowe zarządzanie a deficyt demokracji w Unii Europejskiej, [w:] J. Ruszkowski (red.), Multi-level Governance w Unii Europejskiej, Instytut Politologii i Europeistyki UW, Warszawa-Szczecin, s. 120–134.
[8] Flynn M. (2007), Renegotiating Stability, Security and Identity in the Post-Soviet Borderlands: The Experience of Russian Communities in Uzbekistan, „Nationalities Papers”, Vol. 35, No. 2, pp. 267–288.
[8] Heinemann-Grüder A. (2007), Ein Schrittvorwärts, zweizurȕck. Vom Ethnofederalismuszum „Russland der Russen”, „Osteuropa”, No. 11, pp. 36–49.
Hooghe, Marks (1993)
[10] Jordan A. (2001), The European Union: an evolving system of multi-level governance...or government? „Policy & Politics”, Vol. 29, No. 2, pp. 193–208.
[11] Laruelle M. (2008), Russian Eurasianism. An Ideology of Empire, John Hopkins Unversity Press, Baltimore.
[12] Karolak-Michalska M. (2020), The Effective Management of Ethnopolitics in the Countries of Eastern Europe and the Security of the Region: The Identification of Determinant Factors, „Mir Rossii: Universe of Russia”, No. 29(2), pp. 79–194.
[13] Kolstoe P. (eds.), (1999), Nation-Building and Ethnic Integration in Post-Soviet Societies. An investigation of Latvia and Kazakhstan, Oxford University Press, Oxford.
[14] Kooiman J. (2010), Governance and Governability, [in:] S.P. Osborne (eds.), The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance, Routledge, New York, pp. 69–79.
[15] Kosmarskaâ N. (2011), Russia and Post-Soviet „RussianDiaspora”: Contrasting Visions, Conflicting Projects, „Nationalism and Ethnic Politics”, No. 1, pp. 14–27.
[16] Marks G. (1993), Structural policy and multi-level governance in the EC, [in:] A. Cafruny, G. Rosenthal (eds.), The State of the European Community, The Maastricht debates and beyond, Vol. 2, pp. 389–412.
[17] Mayntz R. (2007), The Architecture of Multi-Level Governance of Economic Sectors, „MPlfG Discussion Paper”, No. 13, pp. 5–36.
[18] Mironowicz E. (2015), Polityka etniczna Białorusi, [w:] W. Baluk, H. Chałupczak, R. Zenderowski (red.), Polityka etniczna współczesnych państw Europy Wschodniej, UMCS, Lublin, s. 97–147.
[19] MFW (2018), Ukraina najbiedniejszym krajem Europy, https://studium.uw.edu.pl/mfw-ukraina-najbiedniejszym-krajem-europy, data dostępu: 12.04.2020 r.
[20] Nemenskij О. (2008), Russkij mir i Russkaâ zemlâ: territorialʹnyja spektrusskoj identičnosti, [in:] S. Panteleev (eds.), Russkaâ identičnostʹ na postsovetskom prostanstve, Infoross, Moskva, pp. 45–53.
[21] OECD (2015), The Innovation Imperative, Publishing, Paris.
[22]Panek B., Stawicki R. (2018), Migracje i nowe uchodźctwo w globalnym świecie, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Tom XIX, Zeszyt 11, Część I, s. 131–142.
[23] Pain È. (2007), Rossiâ meždu imperej i nacej, „Pro et Contra”, No. 3(37), pp. 12–38.
[24] Peters G., Pierre J. (2004), A Faustian Bargain? [in:] I. Bache, M. Flinders (eds.), Multi-level Governance, Oxford University Press, Oxford, pp. 75–89.
[25]Peyrouse S. (2008), The Russian Minority in Central Asia: Migration, Politics and Language, Woodor Wilson International Center of Scholar, Washington.
[26] Poppe E., Hagendoorn L. (2003), Titular Identification of Russians in Former Soviet Republics, „Europa – Asia Studies”, Vol. 55, No. 5, pp. 39–64.
[27] Ragin Ch. (2000), Fuzzy Set Social Science, University of Chicago Press, Chicago.
[28] Ragin Ch., Pennings P. (2005), Fuzzy Sets and Social Research, „Sociological Methods and Research”, Vol. 33, No. 2, pp. 497–538.
[29] Rodden J. (2006), Hamilton’s Paradox: The Promise and Peril of Fiscal Federalism, Cambridge University Press, Cambridge.
[30] Ruszkowski J. (2010), Ponadnarodowość w systemie politycznym Unii Europejskiej, Wolters Kluwer, Warszawa.
J. Ruszkowski (red.), (2013), Multi-level Governance w Unii Europejskiej, Instytut Politologii i Europeistyki UW, Warszawa-Szczecin.
[31] Schmitter P. (2004), Neo-functionalism, [in:] A. Wiener, T. Diez (eds.), European Integration Theory, Oxford University Press, Oxford, pp. 29–58.
[32] Skrukwa G., Studenna-Skrukwa M. (red.), (2015), Rewolucja w imię godności. Ukraiński Euromajdan 2013–2014, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
[33] Szymański A. (2020), Podejścia teoretyczne do badania demokratyzacji i autokratyzacji na poziomie lokalnym i regionalnym, „Polityka i Społeczeństwo”, Vol. 2(18), s. 57–74.
[34] Tiškov V. (2013), Rossijskij narod: istoriâ i smyslnacionalʹnogosamosoznaniâ, MGU, Moskva.
[35] Tomaszewski K. (2018), Zarządzanie wielopoziomowe w polityce energetycznej Unii Europejskiej, „Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal”, Tom 21, Zeszyt 1, s. 21–36.
[36] Tomaszewski K. (2019), Krytyka modelu rządzenia Unii Europejskiej w kontekście kryzysu procesu integracji, „Studia Politologiczne”, Vol. 53, s. 28–45.
[37] Treisman D. (2000), Causes of Corruption: A Cross-National Study, „Journal of Public Economics”, Vol. 76, pp. 399–457.
[38] Wierzbicki A. (2008), Etnopolityka w państwach Azji Centralnej. Między wspólnotą obywatelską a polityczną, Elipsa, Warszawa.
[39] Żurek M. (2013), Próba klasyfikacji i typologii podejścia Multi-level Governance, [w:] J. Ruszkowski (red.), Multi-level Governance w Unii Europejskiej, Instytut Politologii i Europeistyki UW, Warszawa-Szczecin, s. 87–106.
Publikacje z rocznika