Rok wydania: 2021
Numer czasopisma: 5
Słowa kluczowe: inteligentne miasta, użytkownicy, transport publiczny, zarządzanie
Strony: 28-39
Język publikacji: Polski
Pobierz
Identyfikacja problemów w zakresie zarządzania transportem publicznym w koncepcji smart city – perspektywa użytkowników
Edyta Bielińska-Dusza, Agnieszka Żak, Robert Pluta
Abstrakt
Celem prezentowanego artykułu jest identyfikacja problemów użytkowników krakowskiego systemu transportu publicznego oraz ocena wdrożonych rozwiązań z punktu widzenia jakoś świadczonych usług w świetle koncepcji smart city. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 2019 roku na grupie 1716 użytkowników MPK w Krakowie, zróżnicowanych pod względem cech, częstotliwości podróżowania oraz rodzaju wykorzystywanego transportu. Badanie umożliwiło identyfikację głównych problemów, z jakimi borykają się klienci oraz wskazanie inteligentnych rozwiązań zwiększających jakość oferowanych usług w zakresie transportu publicznego. Implikacje te mogą stanowić wyznacznik w zakresie dalszych decyzji, co do kierunków rozwoju, zgodnie z oczekiwaniami jej użytkowników. Skutkujących zwiększoną częstotliwością przejazdów pasażerów, modernizacją infrastruktury transportowej, zmniejszeniem korków, udrożnieniem miejsc parkingowych, czy poprawą jakości powietrza. Analizowane wyniki są zarówno potwierdzeniem skuteczności oferowanych rozwiązań, jak i ważnym sygnałem dla zarządzających, że poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań mogą kształtować zmiany w zachowaniach komunikacyjnych użytkowników.
Bibliografia
[1] Alaverdyan D., Kučera F., Horák M. (2018), Implementation of the Smart City Concept in the EU: Importance of Cluster Initiatives and Best Practice Cases, „International Journal of Entrepreneurial Knowledge”, Vol. 6, No. 1, pp. 30–51. [2] Bartniczak B. (2013), Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego, „Studia Ekonomiczne”, Nr 143, s. 11–20. [3] Bieńkowska D., Ulasiński C., Szymańska J. (2015), Strategia SMART_KOM, czyli mapa drogowa dla inteligentnych rozwiązań w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Centrum Doradztwa Strategicznego, Kraków. [4] Bunderson J.S. (2001), Normal Injustices and Morality in Complex Organizations, „Journal of Business Ethics”, Vol. 33, pp. 181–190. [5] Budziło P., Socała D. (2019), Badanie dotyczące poczucia bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa, Raport na zlecenie UM Krakowa, BBS Obserwator. [6] Chamier-Gliszczyński N. (2017), Modelowanie mobilności w aspekcie planowania transportu miejskiego, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. [7] Churski P. (2010), Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, Nr 13, s. 17–28. [8] Dameri R., Rosenthal-Sabroux C. (2014), Smart City and Value Creation, [in:] R. Dameri, C. Rosenthal-Sabroux, Smart City – How to Create Public and Economic Value with High Technology in Urban Space, Springer International Publishing, Wiesbaden, pp. 1–12. [9] Deakin M. (2013), Smart Cities: Governing, Modelling and Analysing the Transition, Routledge, London. [10] ECMT (2004), Assessment and Decision Making for Sustainable Transport, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789282113134-en., access date: 6.11.2020. [11] Ejdys S. (2014), Optymalizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie miasta Olsztyna, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2781/1/Optymalizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie miasta Olsztyna 1.pdf, data dostępu: 6.11.2020 r. [12] Eremia M., Toma L., Sanduleac M. (2017), The Smart City Concept in the 21st Century, 10th International Conference Interdisciplinarity in Engineering, INTER-ENG 2016, „Procedia Engineering”, Vol. 181, pp. 12–19. [13] Gammelgaard B. (2015), The Emergence of City Logistics: The Case of Copenhagen’s Citlogistik-kbh., „International Journal of Physical Distribution and Logistics Management” Vol. 45, No. 4, pp. 333–351. [14] Gotlibowska K. (2018), Propozycja modelu miasta inteligentnego (Smart City) opartego na zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w jego rozwoju, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, Nr. 42, s. 67–80. [15] Giffinger R., Fertner C., Kramar H., Kalasek R., Pichler-Milanović N., Meijers E., (2015), Smart Cities. Ranking of European Larger European Cities. Cities from 300 000 to 1 Million Inhabitants, Centre of Regional Science, Vienna UT, Vienna. [16] Gonzales-Feliu J., Routhier J., Semet F. (2014), Sustainable Urban Logistics: Consepts, Methods and Information Systems, Springer, Heidelberg. [17] Gorzelany J., Lorek S. (2018), Is Kraków a Smart City Yet? Analysis of the Effectiveness of Implementing the Smart City Concept in Kraków, „Geomatics, Landmanagement and Landscape”, Vol. 4, No. 4, pp.17–27. [18] Gryga Ł., Wojtaszek M., Firlejczyk G. (2013), Obszarowy system sterowania ruchem i nadawanie priorytetu dla transportu zbiorowego w Krakowie, „Transport Miejski i Regionalny”, Nr 6, s. 4–12. [19] Hajduk S. (2020), Modele smart city a zarządzanie przestrzenne miast, „Gospodarka Narodowa”, Nr 302(2), s. 123–139. [20] Hamerska M. (2020), Identyfikacja determinant i modelowanie produktywności naukowej pracowników uczelni Studium przypadku Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, „Monografie: Prace Doktorskie”, Nr 43, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków. [21] Jarocka M. (2020), Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa transportu osób poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zarządzaniu komunikacją miejską, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie”, Nr 4, s. 69–78. [22] Kisielewski P., Ulman B. (2016), Planowanie rozkładów jazdy komunikacji miejskiej w aspekcie punktualności i synchronizacji kursów, „Autobusy”, R. 17, Nr 12, s. 648–653. [23] Krawczyk S. (2004), Logistyka w zarządzaniu miastem, [w:] Logistyka a infrastruktura miejska. I Konferencja Naukowo-Techniczna, 7–8 października 2004 r., Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu, Wrocław. [24] Kukulska-Kozieł A., Szylara M., Cegielska K., Noszczyk T., i in. (2019), Towards Three Decades of Spatial Development Transformation in Two Contrasting Post-Soviet Cities – Kraków and Budapest, „Land Use Policy”, Vol. 85, pp. 328–339. [25] Lohachab A. (2020), Bootstrapping Urban Planning: Addressing Big Data Issues in Smart Cities, [w:] Security, Privacy, and Forensics Issues in Big Data, Advances in Information Security, Privacy, and Ethics, Pensylwania, IGI Global, Hershey, pp. 217–246. [26] Mitchell W.J. (2007), Intelligent Cities, „e-Journal on the Knowledge Society”, No. 5, pp. 5–9. [27] Modelewska P. (2017), Zrównoważona mobilność – wyzwania i szansa dla miast, „Przegląd ITS”, http://przeglad-its.pl/2017/06/09/zrownowazona-mobilnosc-wyzwania-szansa-dla-miast/, data dostępu: 6.11.2020 r. [28] Mugion R.G., Toni M., Raharjo H., Di Pietro L., Sebathu S.P. (2018), Does the service quality of urban public transport enhance sustainable mobility? „Journal of Cleaner Production”, Vol. 174, pp. 1566 – 1587. [29] Niekurzak M., Kubińska-Jabcoń E., Bazior A. (2018), Analiza inteligentnych systemów transportowych na przykładzie miasta Krakowa, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe”, Vol. 19, Nr 5, s. 30–35. [30] Ogden K. W. (1992), Urban Goods Movement: A Guide to Policy and Planning, Ashgate Publishing, Burlington. [31] Polityka transportowa dla Miasta Krakowa na lata 2016–2025, https://www.bip.krakow.pl/?sub_dok_id=19585, data dostępu: 29.VI.2021. [32] Ritchie H., Roser M. (2019), Urbanization, Published online at OurWorldInData.org, First published in September 2018; and last revised in November 2019. https://ourworldindata.org/urbanization, access date: 02.11.2020. [33] Rose W.J., Bell J.E., Autry C.W., Cherry C.R. (2018), Urban Logistics: Establishing Key Concepts and Building a Conceptual Framework for Future Research, https://www.researchgate.net/publication/320723956_Urban_Logistics_Establishing_Key_Concepts_and_Building_a_Conceptual_Framework_for_Future_Research, access date: 4.11.2020. [34] Savelsbergh M., Van Woensel T. (2016), 50th Anniversary Invited Article – City Logistics: Challenges and Opportunities, „Transportation Science”,Vol. 50, No 2, pp. 579–590. [35] Stübinger J., Schneider L. (2020), Understanding Smart City – A Data-driven Literature Review, „Sustainability”, Vol. 12, No. 20, pp. 1–23. [36] Suda J. (2010), Systemy zarządzania w transporcie drogowym, [w:] Informatyka Gospodarcza, Wyd. C. H. Beck tom 3, Warszawa, s. 220–230. [37] Talton E., Tonar R. (2019), Smart Cities Are Built By Smart People, Not Smart Things, „Forbes”, udostępniono 9 lipca 2019, https://www.forbes.com/sites/ellistalton/2019/07/09/smart-cities-are-built-by-smart-people-not-smart-things/, access date: 30.10.2020. [38] Tundys B. (2008), Logistyka miejska, Difin, Warszawa. [39] UE (2011), Miasta przyszłości: wyzwania, wizje, perspektywy, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/citiesoftomorrow/citiesoftomorrow_final_pl.pdf, data dostępu: 7.11.2020 r. [40] UNA Poland (2021), Zrównoważony rozwój miast w Polsce – od teorii do praktyki, https://www.miasta.pl/uploads/attachment/file/3948/Raport_-_zr_wnowa_ony_rozw_j_miast.pdf, data dostępu: 28.06.2021. [41] UN DESA (2014), Revision of World Urbanization Prospects, https://www.un.org/en/development/desa/news/population/world-urbanization-prospects-2014.html, access date: 28.06.2021. [42] UN DESA (2019), 2018 Revision of World Urbanization Prospects, https://www.un.org/development/desa/en/news/population/2018-revision-of-world-urbanization-prospects.html, access date: 7.11.2020. [43] Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Dz.U. z 2011 r., Nr 5, poz. 13, art. 4. [44] Wach-Kloskowska M., Rześny-Cieplińska J. (2018), Inteligentny i zrównoważony rozwój transportu jako element realizacji założeń koncepcji smart city – przykłady polskie i europejskie, „Studia Miejskie”, Nr 30, s. 99–108. [45] Wesołowski J. (2003), Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, ZN nr 918, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź. [46] Zaheer T., Malik A.W., Rahman A., Zahir A., Fraz M.M. (2019), A Vehicular Network–based Intelligent Transport System for Smart Cities, „International Journal of Distributed Sensor Networks”, Vol. 15, No. 11, pp. 1–13. [47] Zielińska E. (2018), Analiza zapotrzebowania na transport miejski w Polsce, „Efektywność transport”, Nr 6, s. 981–986. [48] Zysińska M., Krzysiuk C., Zakrzewski B. (2014), Koncepcja Smart Cities w kontekście rozwoju systemów transportowych, „Logistyka”, Nr 6, s. 11969–11982.
Publikacje z rocznika