Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 10
Słowa kluczowe: Organizacja inteligentna, ICT, Big Data, Sztuczna Inteligencja, Business Intelligence
Strony: 24-32
Język publikacji: Polski
Pobierz
ICT w tworzeniu organizacji inteligentnych. Badania literaturowe
Iwona Chomiak-Orsa, Andrzej Greńczuk
Abstrakt
Technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają wszystkie dziedziny życia. Ich wpływ na organizacje jest bezsporny. Dlatego też Autorzy postanowili zbadać jak często w literaturze zachodzi wskazanie związku między technologiami ICT a kreowaniem nowych pojęć takich jak smart world czy organizacja inteligentna. Celem nieniejszego artykułu jest identyfikacja związku między rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych a organizacją inteligentną (z ang. smart organization). Metoda badawcza zastosowana w artykule to systematyczny przegląd literatury. Badaniu poddanych zostało 7 baz: Google Scholar, Scopus, Web of Science, Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation Index, Emerging Surces Citation Index, IEEE Explore oraz Springer Link. Zakres przeszukiwania zawierał się w okresie 2010–2021.
Bibliografia
1. Adamik A., Sikora-Fernandez D. (2021), Smart Organizations as a Source of Competitiveness and Sustainable Development in the Age of Industry 4.0: Integration of Micro and Macro Perspective, „Energies”, Vol. 14, No. 6, art. 1572. 2. Althoff L., Eckert F., Ganapati S., Walsh C. (2022), The Geography of Remote Work, Regional Science and Urban Economics, Vol. 93, art. 103770. 3. Aman M.M., Jayroe T.J. (2013), ICT, Social Media and the Arab Transition to Democracy: From Venting to Acting, „Digest of Middle East Studies”, Vol. 22, No. 2, pp. 317–347. 4. Arendt Ł. (2016), Paradoks Solowa i determinanty wdrożenia technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, „Gospodarka Narodowa, The Polish Journal of Economics”, Nr 281(1), s. 29–53. 5. Arendt Ł. (2021), Zmiana technologiczna na polskim rynku pracy w kontekście pandemii COVID-19, „Polityka Społeczna”, Tom XLVIII, Nr 4, s. 8–15. 6. Bonello J., Garg L., Garg G., Audu E.E. (2018), Effective Data Acquisition for Machine Learning Algorithm in EEG Signal Processing, [in:] Soft Computing: Theories and Applications, Springer, Singapore, pp. 233–244. 7. Brajer-Marczak R. (2017), Dobre praktyki w doskonaleniu procesów biznesowych, „Studia Informatica Pomerania”, Nr 1, s. 15–25. 8. Chomiak-Orsa I. (2010), Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w doskonaleniu procesów biznesowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 122, s. 91–99. 9. Ciurea C., Gheorghe F. F. (2018), Identifying Business Models for Re-use of Cultural Objects by Using Modern ICT Tools, „Informatica Economica”, Vol. 22, No. 1, pp. 68–75. 10. Franco-López J.A., Uribe A., Monsalve J.C. (2019), Human and Structural Capital through Diffuse Logic, „Revista Lasallista de Investigación 2”, Vol. 16, No. 2, pp. 160–170. 11. Gajdzik B, Grabowska S. (2018), Modele biznesowe w przedsiębiorstwach 4.0-próba identyfikacji założeń użytych do wyznaczenia nowych modeli biznesu, „Zarządzanie Przedsiębiorstwem”, Tom 21, Nr 3, s. 2–8. 12. Goswami S. (2014), ICT: Sustainable Development, „SCMS Journal of Indian Management”, Vol. XI, No. 1, pp. 125–133. 13. Grębosz-Krawczyk M., Zakrzewska-Bielawska A., Otto J. (2021), The Role of Social Media in Communication of Nostalgic Brands, „Procedia Computer Science”, Vol. 192, pp. 2413–2421. 14. Gupta S., Sabitha A.S., Punhani R. (2019), Cyber Security Threat Intelligence using Data Mining Techniques and Artificial Intelligence, „International Journal of Recent Technology and Engineering”, Vol. 8, No. 3, pp. 6133–6140. 15. Gürler S., Sağsan M. (2019), Universities as Smart Organization and Green Innovation Strategy: A Theoretical Framework for North Cyprus, Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organisational Learning, Macquarie University, Sydney, pp. 169–176. 16. Heikkilä R., Liukas J., Karjalainen A. (2013), Development and Utilization of Open Information Transfer Formats in Infrastructure Sector, 30th International Symposium on Automation and Robotics in Construction and Mining, IAARC, Montreal, pp. 1233–1238. 17. Karami M., Torabi M. (2015), Value Innovation in Hospital: Increase Organizational IQ by Managing Intellectual Capitals, „Acta Informatica Medica”, Vol. 23, No. 1, pp. 57–59. 18. Khafaji N.A., Harahsheh F., Al Hjaleh E.S. (2019), Formalizing Strategic Relationships Based on Smart Organization Networks, „International Journal of Scientific and Technology Research”, Vol. 8, No. 12, pp. 2283–2287. 19. Kolla N., Kumar M.G. (2019), Meta-synthesis on Artificial Intelligence (AI): Imperatives for Branding, „International Journal of Recent Technology and Engineering”, Vol. 8, No. 3, pp. 2251–2255. 20. Kulig M. (2017), Zdarzenia operacyjne w ciągłym doskonaleniu procesu biznesowego wyzwania i bariery, teoria i praktyka (cz. I), „Przegląd Techniczny: Gazeta Inżynierska”, Nr 16–17, art. 108585. 21. Leong C.M.L., Pan S.L., Ractham P., Kaewkitipong L. (2015), ICT-enabled Community Empowerment in Crisis Response: Social Media in Thailand Flooding 2011, „Journal of the Association for Information Systems”, Vol. 16, No. 3, art. 390. 22. Lima M. (2020), Smarter Organizations: Insights from a Smart City Hybrid Framework, „International Entrepreneurship and Management Journal”, Vol 16, No. 4, pp. 1281–1300. 23. Lin J. (2020), Modern Accounting Data Analysis Platform Based on 5G Network and FPGA, „Microprocessors and Microsystems”, art. 103388. 24. Mazur Z., Orłowska A. (2018), Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury, „Polskie Forum Psychologiczne”, Tom 23, Nr 2, s. 235–251. 25. Melamed-Varela E., Rodriguez-Calderon G., Blanco-Ariza A.B. (2020), Knowledge Management and Decision Support Systems: A Bibliometric Review, Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), IEEE, Seville. 26. Mihalic T., Buhalis D. (2013), ICT as a New Competitive Advantage Factor – Case of Small Transitional Hotel Sector, „Economic and Business Review”, Vol. 15, No. 1, pp. 33–56. 27. Miłosz M. (2011), Determinanty wdrożenia systemów zarządzania wiedzą w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 68, T. 2, s. 527–532. 28. Nehra V., Nagpal R., Sehgal R. (2020), Collective Intelligence: When, Where and Why, Proceedings of the Confluence 2020 – 10th International Conference on Cloud Computing, Data Science and Engineering, IEEE, Noida, pp. 805–810. 29. Olszak C.M. (2018), ICT w rozwoju innowacyjnych strategii i modeli biznesu, „Prace Naukowe/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, s. 99–111. 30. Osiński G. (2021), Społeczne i ekonomiczne skutki wzrostu znaczenia technologii internetowych w czasie trwania pandemii COVID-19, „Społeczeństwo i Etyka”, Nr 25. 31. Papa A., Santoro G., Tirabeni L., Monge F. (2018), Social Media as Tool for Facilitating Knowledge Creation and Innovation in Small and Medium Enterprises, „Baltic Journal of Management”, Vol. 13, No. 3, pp. 329–344. 32. Rother E.T. (2007), Systematic Literature review X Narrative Review, „Acta Paulista de Enfermagem”, Vol. 20, No. 2, pp. vii-viii. 33. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 sierpnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1514) w sprawie programu „Rozwój czasopism naukowych” 34. Salim B.T., Ermakov V.A. (2021), The Relationship between Early Warning System and Smart Organization Principles in Smart Organizations, [in:] Industry Competitiveness: Digitalization, Management, and Integration, Vol. 2, Springer Nature, Luxembourg, pp. 631–644. 35. Smoląg K., Ślusarczyk B., Kot S. (2016), The Role of Social Media in Management of Relational Capital in Universities, „Prabandhan: Indian Journal of Management”, Vol. 9, No. 10, pp. 34–41. 36. Sobińska M. (2014), Innowacyjne modele biznesu dla IT – wyzwania i perspektywy rozwoju, „Informatyka Ekonomiczna”, Nr 31, s. 126–137. 37. Soja P. (2015), Determinants of ICT Implementation and Use in Transition Economies, Proceedings of the Third International Conference on ICT Management for Global Competitiveness and Economic Growth in Emerging Economies (ICTM 2015), Wroclaw, Poland. 38. Soja P. (2016), Investigating Determinants of ICT Implementation and Use in Transition Economies: Learning from Polish Enterprise Systems Practitioners, „Gospodarka, Rynek, Edukacja”, Vol. 17, No. 4, pp. 33–39. 39. Temelkova M. (2020), Digital Leadership Added Value in the Digital Smart Organizations, Journal of Engineering Science and Technology Review, Special Issue on Telecommunications, Informatics, Energy and Management 2019, pp. 252–257. 40. Timeus K., Vinaixa J., Pardo-Bosch F. (2020), Creating Business Models for Smart Cities: A Practical Framework, „Public Management Review”, Vol. 22, No. 5, pp. 726–745. 41. Yang S., Fichman P., Zhu X., Sanfilippo M., Li S., Fleischmann K.R. (2020), The use of ICT during COVID‐19, Proceedings of the Association for Information Science and Technology, Vol. 57, No. 1, art. e297. 42. Wawrzynek Ł. (2019), Wykorzystanie zarządczej analizy sieci społecznych w doskonaleniu procesów biznesowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. 43. Zakrzewska-Bielawska A. (2021), Ambidextrous Strategy: Antecedents, Strategic Choices, and Performance, Routledge, New York. 44. Ziemba E., Eisenbardt M. (2017), Doskonalenie procesów biznesowych z wykorzystaniem wiedzy konsumentów, „Problemy Zarządzania”, T. 15, Nr 4, s. 102–115.
Publikacje z rocznika